بررسی اختلاف فقهای اهل تسنن در خصوص چگونگی تحقق عنوان قتل عمد-پايان نامه حقوق

بررسی اختلاف فقهای اهل تسنن در خصوص چگونگی تحقق عنوان قتل عمد-پايان نامه حقوق

مهر ۳, ۱۳۹۵ Off By 92

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی معیارهای تشخیصی قتل عمدی در حقوق کیفری ایران و فقه اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

روايات

با بررسي و مطالعه ي روايات و احاديثي كه در ادامه بيان مي گردد مي توان گفت كه هيچ نظام اجتماعي به اندازه سيستم حقوقي اسلام به حيات انسان و عمل قتل و مجازات قتل اهميت نداده است. شريعت مقدسه اسلام از لحاظ اجتماعي و اخلاقي قتل را زشت ترين عمل انساني در پيشگاه خداوند متعال و امت معرفي كرده و حتي آن را با قتل يك جامعه مساوي دانسته و براي عمل قتل از نظر حقوقي، جزاي دنيوي حسب مورد و در دنياي ابدي و عده آتش جهنم را داده است. (در فروع كافي از ابي الجار، روايت كرده كه او از ابي جعفر (ع) نقل نموده است كه «حضرت فرمود كسي نيست كه در راه حق و يا باطل كشته شده باشد مگر اين كه او در روز قيامت محشور مي شود در حالي كه با دست راست قاتلش را گرفته و با دست چپ خود سر بريده خود را در حالي كه از رگ هاي گردش خون جاري مي شود عرض مي كند: پروردگارا از اين شخص سوال كن چرا و براي چه من را كشته است. پس اگر كشتن او براي رضاي خداوند احديت باشد قاتل را به بهشت و مقتول را به جهنم مي برند و اگر قاتل بگويد براي رضاي كس ديگر او را كشتته ام در آن وقت به مقتول امر مي كند او را بكش، چنانكه تو را كشته است و بعد خداوند عالم عزّ وجل در حق آنها هر چه بخواهم حكم مي كند.)[۱] در همين زمينه روايتي ديگر، ابي حمزه ثمالي از حضرت سجاد (ع) نقل مي كند كه پيامبر اسلام (ص) فرمودند: مغرور نكند شما ره قوه و قدرت بازوي خودتان كه آنها را با خون مردم آغشته و آلوده كنيد به درستي كه براي آن خون در نزد خداوند عالم قاتلي است كه دائماً زنده مي باشد و نمي ميرد گفتند يا رسول الله منظور از قاتلي كه نمي ميرد چيست؟ فرمود آتش جهنم است.»[۲]

مطلب مشابه :  بررسی قواعد حاکم بر مخاصمات مسلحانه دریایی -دانلود پايان نامه

از رسول خدا (ص) نقل شده است: « لا تقتل نفس ظلما إلا كان على ابن آدم الأول كفل من
دمها لأنه كان أول من سن القتل: هر كس به ستم كشته شود بهره اي از خون بر عهده فرزند نخست آدم است كه او نخستين كسي است كه قتل را بنياد گذاشت. كه در اين خصوص روايتي نقل شده كه در تفسير الميزان آمده است: (قابيل پسر آدم با موهايش روي خورشيد معلق بوده خورشيد هر كجا از سرما و گرما مي رود او را با خود مي برد و همين طور تا روز قيامت هست و چون قيامت شود خدا او را به دوزخ مي اندازد.» [۳]

[۱]–  كليني رازي،محمد ابن یعقوب ، الفروع مِنَ الكافي، بيروت، دار صعب للمطبوعات ، چاپ سوم، جلد ۷، ۱۴۰۱ ق ،ص ۲۷۳٫

[۲]–  قال: رسول الله (ص) لا يغرنكم رحب الذراعين بالدم، فان له عند الله قاتلاً لا يموت. قالوا: يا رسول الله؛ وما قاتِل لا يموتُ؟ فقال النّارُ، حرّ عاملي (محمد بن الحسن، وسایل الشيعه، تهران، المكتبه الاسلاميه، چاپ چهارم، جلد ۱۹، ص ۵٫

[۳]–  طباطبایی ،محمد حسین ،  پیشین ، ص ۴۸۹-۴۸۷٫

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف تحقیق

هدف از تحقیق شناسایی ضابطه تحقق جرم قتل عمد است زیرا با مطالعه و بررسی نظریاتی که توسط فقها و حقوقدانان ارائه شده است می توانیم راهکارهای مناسبی در جهت تشخیص و تفکیک انواع جرم قتل به دست آوریم .

پرسش های تحقیق

۱ .آیا فقها معیار های مشابهی را در مورد تحقق قتل عمد اظهار کرده اند؟

مطلب مشابه :  سنجش استفاده از برخی اسناد بین المللی از قبیل کنوانسیون های وین 1961، 1963 و 1969 -دانلود پايان نامه ارشد حقوق

۲ .آیا قاتل در رابطه با بند ب ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی باید علم به کشنده بودن فعل ارتکابی داشته باشد یا خیر؟

۳ .آیا اشتباه در هویت مقتول تاثیری در میزان مسئولیت مرتکب در عمدی بودن یا غیر عمدی بودن قتل دارد؟آیا می توان این نوع از اشتباه را تحت عنوان قتل عمد مستوجب قصاص دانست؟