تعیین اختلاف فقهای اهل تسنن در خصوص چگونگی تحقق عنوان قتل عمد-پايان نامه کارشناسی ارشد

تعیین اختلاف فقهای اهل تسنن در خصوص چگونگی تحقق عنوان قتل عمد-پايان نامه کارشناسی ارشد

مهر ۳, ۱۳۹۵ Off By 92

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی معیارهای تشخیصی قتل عمدی در حقوق کیفری ایران و فقه اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

نخستين قتل ناحق در تاريخ بشر

خداوند متعال در قرآن كريم حكايت فرزندان آدم را به عنوان يكي از حوادث ناگوار تاريخ بشر و اولين قتل ارتكابي ذكر مي كند. در اين واقعه قابيل برادر بزرگتر به دليل قبول نشدن قرباني‌اش نسبت به هابيل حسادت ورزيده و وي را تهديد به قتل كرد. متن آيات شریفه : (وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنْ الآخَرِ قَالَ لأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنْ الْمُتَّقِينَ. لَئِنْ بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِي إِلَيْكَ لأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ. إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ. و داستان دو فرزندآدم را به درستي بر آنها بخوان هنگامي كه هر كدام  كاري براي تقرب انجام دادند، اما از يكي پذيرفته شد و از ديگري پذيرفته نشد (برادري كه عملش مردود شده بود به برادر ديگر) گفت به خدا سوگند تو را خواهم كشت،  برادر ديگر گفت (من چه گناهي دارم؟ زيرا) خدا تنها از پرهيزكاران مي پذيرد اگر تو براي كشتن من دست دراز كني من هرگز به قتل تو دست نمي گشايم، چون من از خداوند كه از پروردگار جهانيان است مي ترسم. من مي خواهم تو بار گناه من و گناه خود را بر دوش كشي و از دوزخيان گردي و همين است سزاي ستمكاران. [۱] سرانجام قابيل برادرش را كشت و از زيانكاران شد. در واقع حسد آدميزاد او را به جايي مي رساند كه از روي ستم برادر خود را مي كشد و در نتيجه از زيانكاران شده و به پشيماني بي فايده اي مي رسد. در تفسير آيات فوق به نظر مي رسد اولين قتل ارتكابي در تاريخ بشر قتل عمدي توأم با انديشه و تصميم قبلي بود به نحوي كه قابيل به دليل حسادت برادرش هابيل را تهديد به قتل كرد و تصميم به ارتكاب قتل وي گرفت و اسباب و مقدمات لازم را فراهم كرد و منتظر فرصت مناسب شد تا نهايتاً هابيل را غافلگير كرده او را با ناحق كشت. استاد علامه طباطبايي در خصوص اين آيات مي‌فرمايند: (اگر قاتل قصد كشتن او را داشته باشد و به اين منظور دست خود را به سويش دراز كند او هرگز براي كشتن او دست به طرفش دراز نخواهد كرد زيرا از خدا پرهيزكاري داشته مي ترسد. او در اين صورت مي‌خواهد قاتل گناه خود و گناه مقتول را به دوش كشيده از جهنميان شود). [۲]

مطلب مشابه :  سنجش استفاده از برخی اسناد بین المللی از قبیل کنوانسیون های وین 1961، 1963 و 1969 -دانلود پايان نامه ارشد حقوق

[۱]–  آيات ۳۰-۲۷ سوره مباركه مائده.

[۲]–  طباطبایی ،محمد حسین ،تفسير الميزان، ، جلد ۵، ترجمه استاد محمد جواد حجتي كرماني، بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي،۱۳۶۳، ص ۴۶۰٫

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف تحقیق

هدف از تحقیق شناسایی ضابطه تحقق جرم قتل عمد است زیرا با مطالعه و بررسی نظریاتی که توسط فقها و حقوقدانان ارائه شده است می توانیم راهکارهای مناسبی در جهت تشخیص و تفکیک انواع جرم قتل به دست آوریم .

پرسش های تحقیق

۱ .آیا فقها معیار های مشابهی را در مورد تحقق قتل عمد اظهار کرده اند؟

۲ .آیا قاتل در رابطه با بند ب ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی باید علم به کشنده بودن فعل ارتکابی داشته باشد یا خیر؟

۳ .آیا اشتباه در هویت مقتول تاثیری در میزان مسئولیت مرتکب در عمدی بودن یا غیر عمدی بودن قتل دارد؟آیا می توان این نوع از اشتباه را تحت عنوان قتل عمد مستوجب قصاص دانست؟