تعیین كليات حقوق و تعارفی از خسارت و جبران آنها-پايان نامه

تعیین كليات حقوق و تعارفی از خسارت و جبران آنها-پايان نامه

مهر ۵, ۱۳۹۵ Off By 92

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی شیوه های جبران خسارت در حوادث دریایی و کارآمدی آنها

قسمتی از متن پایان نامه :

 

فصل اول: انواع خسارات

 

حقوقدانان خسارات را به انواع و اقسام مختلفی تعریف نموده‌اند که این تنوع و گوناگونی در تعاریف با توجه به قوانین و پیشینه‌های تاریخی و فقهی آن و عنایت به حالات و جنبه‌های گوناگون آن از حیث منشا موضوع و زمان آن شکل گرفته است. اما آنچه مورد نظر ما در این تحقیق می‏باشد تعاریف نزدیک به خسارات جانی در حوادث دریایی است. فصل دوازدهم قانون دریایی ایران مصوب ۲۹/ ۶/ ۱۳۴۳ شامل ۴ ماده یعنی از ماده ۱۸۴ تا ۱۸۷ به اختصار اشاره اي به مباحث انواع خسارات دريايي مانند خاص و مشترك و نحوه تقسيم خسارات مشترك تحت پوشش قانون دریایی دارد و در ماده ۱۸۷ آمده است عنوان شده كه «موارد خسارات مشترک دریایی و ترتیب تعیین و تسهیم نسبی خسارات و طرز محاسبه آن به موجب قراردادهای خاص و در صورت نبودن قرارداد طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که بر اساس مقررات و عرف بین‌المللی تنظیم و تصویب خواهد شد».[۱] صرفنظر از قانون دریایی که به مواد آن اشاره مختصری شد، در بيمه دريائي از خسارات تصادفي و غير قابل پيش بيني نام برده شده است، مانند خطرات ناشي از دريا كه مفهوم آن خسارات ناشي از سفر دريایی بوده و هر گونه خسارت و نقصاني كه احياناً در، دريا حادث شود از جمله این خسارت تلقی می‏شوند. بر عکس خسارت ناشي از توقيف كشتي در، دريا شامل بيمه دريائي نمی‏شود. ولي چنانچه ناشي از تصادم اتفاقي كشتي با كشتي ديگر باشد شامل پوشش بيمه خواهد بود. همچنين خسارت حاصل از آتش سوزي حادث در، دريا، به دريا ريختن اضطراري كالا به منظور نجات كشتی (Jettison) و ديگر خساراتي كه شامل خطرات عمومی، می‏گردند را پوشش می‏دهد. اگر چه که خسارات به اشکال مختلفی[۲] تقسیم بندی شده‌اند ولی رایج‌تر‏‏ین این تقسیم بندیها همان است که در، دنباله به آنها اشاره خواهد شد که عبارتند از خسارات جانی، مالی و معنوی یا حیثیتی که درباره هر کدام از آنها به تفصیل در ادامه توضیحاتی خواهد آمد.

مطلب مشابه :  پايان نامه حقوق:میزان رعایت موازین حقوق بشر دوستانه در مخاصمات مسلحانه غیر بین المللی

 

۱- قانون دریایی ایران مصوب ۲۹/ ۶/ ۱۳۴۳، منتشر شده در روزنامه رسمی شماره ۵۸۷۶ مورخ ۶/۲/۱۳۴۴٫

۲- در تقسیم بندی خسارات قابل پوشش بیمه‌ای به دو دسته برمی خوریم. اول خسارات عمدي كه ممكن است از روي حسن نيت و  به منظور حفظ كشتي و جلوگيري از غرق شدن آن رخ دهد مانند ريختن كالا به دريا به منظور سبك كردن كشتي در مواقع طوفان كه در اين صورت تابع مقررات واحد بود. دوم خسارات غير عمدي كه در اثر حوادث اتفاقي ناشی از سفر دريایی مانند تصادم كشتي با کشتي ديگر يا به گل نشستن و غرق شدن كشتی. آتش سوزي در، دريا كه ممكن است كشتي يا كالا بطور اتفاقي دچار آتش سوزي شود و يا كالا به علت اطفاء حريق آبديده شود. یا احتراق كالاهاي محترقه يا آبديگي يا خطرات ناشي از دزدان دريائی.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف تحقيق

هدف از انجام این تحقیق رفع خلأ اطلاعاتی و کاستیهای موجود در زمینه مسئله­ مورد پژوهش و غنا بخشیدن به موضوع مورد بحث می‏باشد چرا که در این زمینه بخصوص کمتر تحقیق بعمل آمده است. فقر تحقیق در این زمینه را می‏توان از کمی منابع فهمید. هدف بعدی آشنا کردن افرادی که در این خصوص کار قضایی میکنند اعم از وکلا یا قضات می‏باشد. النهایه آشنایی دانشجویان، اساتید محترم دانشگاه‌ها و مراجع آموزشی و کلیه محققانی که در این رشته مطالعه دارند با مقررات و شناسایی مراجع صالح در حالت جبران خساراتها در حوادث دریایی؛ هدف دیگر حقیر بوده است.

مطالب اين تحقيق در سه بخش مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در بخش اول به كليات حقوق و تعارفی از خسارت و جبران آنها و بررسی مقررات داخلی و خارجی در این باره پرداخته شده است و همینطور نیز به کنوانسیونهایی اشاره شده که در خصوص خسارات دریایی و بعضاً مقررات آمد و شد در، دریاها می‏باشد. در بخش دوم مشخصاً به خسارتهایی اختصاص یافته که در حوادث دریایی ممکن است رخ دهد مثل خسارتهای زیست محیطی و خسارات مالی ناشی از حوادث دریایی. در بخش پاياني نيز به روشهای پرداخت خسارت از قبیل بیمه و دیگر سازوکارهای پرداخت خسارت اشاره شده و نیز به چند نمونه آرای قضایی داخلی و بین‌المللی اشاره‌ای شده که نشان دهنده روش پرداخت خسارات می‏باشد.

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه :بررسی آثار تأمین خواسته در حقوق ایران