دانلود پايان نامه ارشد:شناسایی اختلاف فقهای اهل تسنن در خصوص چگونگی تحقق عنوان قتل عمد

دانلود پايان نامه ارشد:شناسایی اختلاف فقهای اهل تسنن در خصوص چگونگی تحقق عنوان قتل عمد

مهر ۳, ۱۳۹۵ Off By 92

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی معیارهای تشخیصی قتل عمدی در حقوق کیفری ایران و فقه اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

گفتار دوم :مباني شرعي

الف : آیات

در آيات الهي قرآن كريم واژه قتل ۱۲ مرتبه و با مشتقات آن جمعاً ۱۷۰ مرتبه به كار رفته است كه برخي از آيات مربوط به تشريع مقررات جرم قتل نفس مي باشد و همچنین بعضی از مقررات در ذیل واژه های نفس و قصاص تشریع شده است. آیات قرآن کریم را که به عنوان منبع قتل، در حقوق اسلامی است در زمینه نخستین قتل ناحق در تاریخ بشر، انواع قتل بر مبنای عنصر روانی، حرمت ارتکاب قتل عمدی و مجازات قتل عمدی مورد بررسی قرار می دهیم.

۱ : انواع قتل بر مبنای عنصر روانی از دیدگاه قرآن

با بررسی آیات شریفه قرآن کریم در زمینه عنصر روانی جرم قتل ملاحظه می شود دو آیه وجود دارد که بیان می گردد خداوند در آیه ۹۳ از سوره نساء می فرماید: وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُّتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيما. و هر کس فرد با ایمانی را از روی عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است، در حالی که جاودانه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می کند و او را از رحمتش دور می سازد و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است. با دقت در آیه ملاحظه می شود که تعریفی از قتل عمدی ارائه نشده بلکه مجازات اخروی، غضب الهی و دور شدن از رحمت الهی بیان شده است. در تفسیر آیه ۹۳ از سوره نساء باید گفت که در این آیه کلمه تعمد به کار رفته است که متضمن عمد و قصد است. (تعمد از عمود است و از آنجا که ستون کارها نیت است به کاری که با انگیزه قبلی باشد عمدی گویند). [۱]

تعمد عبارت است از اینکه انسان قصد کاری کند به همان عنوانی که آن فعل دارا است و چون فعل اختیاری خالی از قصد نیست و همچنین اتفاق می افتد که یک فعل بیش از یک عنوان داشته باشد، لذا ممکن است که یک فعل از یک جهت عمدی باشد و از یک جهت خطایی مثلاً کسی که به یک شیء شلیک می کند به خیال این که شکار است (در حالی که در واقع انسان است. اگر ان انسان را بکشد نسبت به قتل و صید و شار، عامل و نسبت به قتل انسان خاطی است. در واقع مقصود از عمد در فقه اسلامی عمد در فعل و عمد در قصد است. عمد دارای دو جزء روانی است، یکی قصد انجام فعل و دیگری قصد نیت. مقصود از عمد در فعل این است که فعل انجام یافته با آگاهی و از روی اراده و اختیار به انجام رسیده باشد و مقصود از عمد در قصد این است که باید مقصود قاتل از عملی که انجام میدهد کشتن طرف باشد مفهوم قصد نیز آن است که انسان برای انجام هر فعلی در ذهن خود به تجزیه و تحلیل آن فعل می پردازد. قصد در حقیقت اوصاف افعال و اعمال خارجی است که به طور مجاز به امیال و خواست های باطنی تشخیص نسبت داده می شود. بنابراین کسی که مؤمنی را از روی عمد می کشد کسی خواهد بود بوسیله کاری که انجام می دهد قصد قتل مؤمنی را دارد به علم به اینکه آن کار قتل است و این مقتول مؤمن است. خداوند متعال با غلظت تمام به کسی که مؤمن را از روی عمد بکشد و عده آتش جاویدان داده است. اسلام برای جان مسلمان و حفظ امنیت افراد اهمیت بسیار قائل شده و کیفر عذاب ابدی را برای آن مقرر داشته تا جلوی قتل و جرائم سنگین گرفته شود تعبیراتی که در این آیه برای (قتل عمدی مؤمن) به کار رفته، درباره هیچ گناهی نیامده است. [۲] حتی پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز اهمیت خاصی برای جرم قتل قائل بودند (در شرایط بحرانی جنگ احد، یکی از مسلمانان، مسلمان دیگری را به خاطر خصومت های شخصی دوران جاهلیت کشت پیامبر اکرم (ص) از طریق وحی آگاه شد و در بازگشت از احد در محله قبا به قصاص قتل مؤمن دستور داد آن مسلمان قاتل را بکشند و به پشیمانی او توجهی نکرد.) [۳] پیام هایی که از این آیه برداشت می شود به شرح زیر است: ۱- در نظام اسلامی هیچ مقامی حق قتل و اعدام بی جهت دیگران را ندارند.  ۲- ارزش انسان به افکار و عقاید صحیح اوست (مؤمناً) ۳- در کیفر حساب لغزش های آگاهانه و مغرضانه جداست (متعمداً)  ۴- قتل و خونریزی از گناهان کبیره است (فجزاؤه جهنّم) ۵- مجازات و کیفر سنگین از عوامل بازدارنده فساد در جامعه و عامل ایجاد و حفظ امنیت اجتماعی است. (من یقتل…. فجزاؤه جهنّم) [۴]

مطلب مشابه :  مسئولیت تلف مبیع به آفت سماوی درمدت حبس -پايان نامه ارشد

قتل خطايي در آيه شريفه ۹۲ سوره مباركه نساء بيان شده است. در بخشي از آيه آمده است: (هيچ فرد باايماني مجاز نيست كه مومني را به قتل برساند، مگر اين كه اين كار از روي خطا و اشتباه از او سر زند.) [۵] مراد از خطا در اين آيه مقابل عمد است، يعني بعد از آنكه كسي در حريم ايمان داخل شد اقتضاء قتل مؤمن ديگر اين كه در ايمان مثل خود اوست در او پيدا نمي شود هر قتلي مي خواهد باشد مگر آنكه خطا باشد.

[۱]– قرائتی ،  حاج شیخ محسن ، تفسیر نور ، جلد دوم، چاپ اول، زمستان ۱۳۷۹، نشر مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، ص ۳۵۵٫

[۲]– العروسی حویزی،عبد علی بن جمعه ، تفسیر نور الثقلین ، جلد ۷ ، اسماعیلیان ،قم چاپ چهارم ،۱۴۱۵ق ،ص ۲۷۶

[۳]–  واقدی ،محمد ابن عمر ،المغازی، جلد یک ،تهران مرکز نشر اسلامی، ۱۴۰۵ ق ،ص ۳۰۴٫

[۴]–  قرائتی ،محسن ،  پیشین ،ص ۳۵۶٫

[۵]–  و ما كان لمؤمن ان يقتل مؤمنا الاخطا.

 

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف تحقیق

هدف از تحقیق شناسایی ضابطه تحقق جرم قتل عمد است زیرا با مطالعه و بررسی نظریاتی که توسط فقها و حقوقدانان ارائه شده است می توانیم راهکارهای مناسبی در جهت تشخیص و تفکیک انواع جرم قتل به دست آوریم .

پرسش های تحقیق

۱ .آیا فقها معیار های مشابهی را در مورد تحقق قتل عمد اظهار کرده اند؟

۲ .آیا قاتل در رابطه با بند ب ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی باید علم به کشنده بودن فعل ارتکابی داشته باشد یا خیر؟

مطلب مشابه :  تاثیر استفاده از منابع و مراجع معتبر حقوقی-دانلود پايان نامه حقوق

۳ .آیا اشتباه در هویت مقتول تاثیری در میزان مسئولیت مرتکب در عمدی بودن یا غیر عمدی بودن قتل دارد؟آیا می توان این نوع از اشتباه را تحت عنوان قتل عمد مستوجب قصاص دانست؟