دانلود پايان نامه حقوق:رفع خلأ اطلاعاتی و کاستیهای موجود در زمینه مسئله حوادث دریایی

دانلود پايان نامه حقوق:رفع خلأ اطلاعاتی و کاستیهای موجود در زمینه مسئله حوادث دریایی

مهر ۵, ۱۳۹۵ Off By 92

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 بررسی شیوه های جبران خسارت در حوادث دریایی و کارآمدی آنها

قسمتی از متن پایان نامه :

 

آئین‌نامه بندرهاي ايران

 

«آئین‌نامه بندرهاي ايران» از نظر اشتمال بر قواعد مربوط به حقوق دريائي ايران يكي از غني‌تر‏‏ين مقررات حقوق ايران بشمار می‏رود. بخشی از مواد و متون آن که با موضوع با این تحقیق سنخیت دارند از قرار زیر می‏باشند:

۱- معاينه كشتيها و، وسائط باركشي آبي وصدور پروانه بكار انداختن آنها؛

۲- امداد، در موقع بروز حوادث در محوطه بندر؛

۳- صدور گواهينامه راجع به حوادث دريائي كه منجر بغرق شدن اشخاص، اموال، يا وسايل باركشي دريائي ميگردد؛

۴- مراقبت در امور نورافكنها، فانوسها و علايم دريائي درمنطقه بندری؛

در ماده ۲ از آئین‌نامه مزبور وظايف و اختيارات انتظامي كاركنان بنادر بشرح زير ذكر شده است.

۱- تعيين و دريافت مبلغ خسارت وارده هنگام لنگر اندازي، پهلو گرفتن كشتي همچنين خسارات ديگر كه در نتيجه گردش (مانور) كشتيها در، داخل محوطه بندر به پلها يا ساير موسسات بندري وارد ميگردد. فصل نهم مربوط به كشتيهاي حاوي مواد محترقه و مشتعله و مواقع حدوث حريق در كشتيهاي مقيم در بندر و فصل دهم متضمن بحث درباره امور مختلف مثلاً خسارات وارد به كشتيها، عوارض مربوط به لنگرگاه و حقوق راهنمائي است. در ماده ۲۰۲ آن به وزارتخانه‌هاي مربوط اجازه داده شده بود كه علاوه بر آئین‌نامه‌هاي اجرائي كه طرز تدوين آنها قبلاً در متن تصويبنامه پيش بيني شده بود آئین‌نامه‌هاي لازم را تهيه و پس از تصويب هيئت وزيران بمورد اجراء گذارند؛ از جمله آنها:

مطلب مشابه :  تاثیر تقابل صلاحیّت ذاتی و صلاحیّت شخصی-دانلود پايان نامه حقوق

۱- آئين نامه تعيين ظرفيت كشتيها وخط شاهين[۱] از طرف وزارت اقتصاد؛

۲- آئين نامه بازديد و بازرسي فني كشتيها از وزارت اقتصاد؛

۳- آئين نامه ايمني و جلوگيري از تصادم از طرف وزارت دادگستري و، وزارت اقتصاد؛

۴- آئين نامه مربوط به مسئوليت ناشي از تصادم بين شناورهاي مخصوص كشتتيراني در آبهاي ساحلي و داخلي از طرف وزارت دادگستري و، وزارت اقتصاد.

 

۳-۱-۴- کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن در کلیه بنادر کشور

 

سازمان بين المللي دريانوردي (IMO) طی كنفرانسي در سال ۱۹۷۲ ميلادي كنوانسيون كانتينرهاي ايمن را به تصويب رساند و از تاريخ ۶ سپتامبر ۱۹۷۷ ميلادي پس از ۵ سال لازم‌الاجرا گرديد. دولت جمهوري اسلامی نیز ايران در تاريخ ۱۹/۷/۱۳۸۰ به آن ملحق شد. هدف عمده كنوانسيون مزبور حفظ ايمني جان اشخاص در حمل و نقل و جابجايي كانتينرها با اتخاذ شيوه‌هاي صحيح و تامين الزامات مربوط به استحكام كانتينرها در تسهيل حمل و نقل بين المللي كانتينرها با ارائه مقررات متحد الشكل ايمني و جلوگيري از ايجاد مقررات گوناگون داخلي بوده است.

۱۷- خط بارگيري مجاز.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

هدف تحقيق

هدف از انجام این تحقیق رفع خلأ اطلاعاتی و کاستیهای موجود در زمینه مسئله­ مورد پژوهش و غنا بخشیدن به موضوع مورد بحث می‏باشد چرا که در این زمینه بخصوص کمتر تحقیق بعمل آمده است. فقر تحقیق در این زمینه را می‏توان از کمی منابع فهمید. هدف بعدی آشنا کردن افرادی که در این خصوص کار قضایی میکنند اعم از وکلا یا قضات می‏باشد. النهایه آشنایی دانشجویان، اساتید محترم دانشگاه‌ها و مراجع آموزشی و کلیه محققانی که در این رشته مطالعه دارند با مقررات و شناسایی مراجع صالح در حالت جبران خساراتها در حوادث دریایی؛ هدف دیگر حقیر بوده است.

مطلب مشابه :  ارائه جایگاه پیشگیری در جرائم مشمول تعزیرات حکومتی-دانلود پايان نامه ارشد حقوق

مطالب اين تحقيق در سه بخش مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در بخش اول به كليات حقوق و تعارفی از خسارت و جبران آنها و بررسی مقررات داخلی و خارجی در این باره پرداخته شده است و همینطور نیز به کنوانسیونهایی اشاره شده که در خصوص خسارات دریایی و بعضاً مقررات آمد و شد در، دریاها می‏باشد. در بخش دوم مشخصاً به خسارتهایی اختصاص یافته که در حوادث دریایی ممکن است رخ دهد مثل خسارتهای زیست محیطی و خسارات مالی ناشی از حوادث دریایی. در بخش پاياني نيز به روشهای پرداخت خسارت از قبیل بیمه و دیگر سازوکارهای پرداخت خسارت اشاره شده و نیز به چند نمونه آرای قضایی داخلی و بین‌المللی اشاره‌ای شده که نشان دهنده روش پرداخت خسارات می‏باشد.