پایان نامه بررسی قانون حقوقی نظارت برنمایندگان مجلس

پایان نامه بررسی قانون حقوقی نظارت برنمایندگان مجلس

مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ Off By 92

 

عنوان کامل پایان نامه :

آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ايران

قسمتی از متن پایان نامه :

 کلیات طرح

قانون نظارت بر نمایندگان شورای اسلامی‌‌در مورخ ششم مهرماه ۱۳۹۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی‌‌رسید. این طرح مشتمل بر ۱۲ ماده می‌‌باشد که بدون فصل بندی و به صورت مسلسل وار تدوین شده است. در ماده یک این لایحه عنوان شده است که به منظور حفظ شأن و منزلت نمایندگان و نظارت بر آنها در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی و حداکثر سه ماه پس از انتخاب هیئت رئیسه دائمی‌، هیئت نظارت که از این پس هیئت نامیده می‌شود، برای همان دوره تشکیل می‌شود.[۱]

موافقان این طرح، با تاکید بر این نکته که چنین نظارتی به تقویت موقعیت و اعتبار مجلس در میان مردم منجر می‌‌شود و در نتیجه، اقتدار این نهاد را افزایش می‌‌دهد، اجرای آن را باعث بهبود عملکرد نمایندگان، سلامت بیشتر و افزایش کارآیی مجلس و همچنین جلوگیری از اقداماتی دانسته‌اند که می‌‌تواند باعث اخلال در ایفای نقش نمایندگی و یا فساد در میان نمایندگان شود.

در مقابل، مخالفان طرح نظارت مجلس بر نمایندگان با تاکید بر این نکته که این طرح موجب می‌‌شود نمایندگان استقلال رای خود را بیش از پیش از دست بدهند زیرا این طرح به
گونه‌ای تدوین شده است که نمایندگان اقلیت که ممکن است دیدگاهی متفاوت با حکومت یا اکثریت حاکم بر مجلس داشته باشند در معرض فشار قرار می‌‌گیرند، بر این باورند که نماینده مجلس به تشخیص رای دهندگان به این سمت برگزیده شده و باید در اجرای وظایف نمایندگی، آزادی عمل کافی داشته باشد و اگر تخلفی مرتکب شود، با رویگردانی مردم و یا پیگرد قانونی مواجه می‌‌شود و وجود دستگاه نظارتی دیگری در این زمینه ضرورت ندارد.

در ماده دوم این طرح، تخلف نماینده در امور امنیتی گنجانده و به هیات نظارت بر امور نمایندگان اجازه داده شده است که به طور محرمانه و بدون حضور نماینده مورد نظر، به این موضوع رسیدگی و در این زمینه تصمیم گیری کند. با توجه به اینکه در جمهوری اسلامی، تخلف امنیتی تعریفی بسیار گسترده دارد و در بسیاری موارد، فعالان و منتقدان سیاسی با همین اتهام محاکمه و مجازات می‌‌شوند، این بخش از طرح می‌‌تواند به نوعی تهدید مستمر علیه نمایندگان مخالف و یا منتقد تبدیل شود.

مطلب مشابه :  جبران خسارت ناشی از نقض قرارداد در کنوانسیون-دانلود پايان نامه ارشد

“مجلس نسبت به دستگاه‌های اجرایی كشور شان نظارتی دارد، یك شان نظارتی هم برای خود مجلس و برای آحاد نمایندگان تعریف كنید. اگر شما امروز توانستید یك ساز و كار كنترلی متقن و محكم برای نظارت بر كار نماینده پایه گذاری كنید تا هر وقتی كه این دستگاه خوب كار كند، اجرش مال شماست.” [۲]

این عنوان بيان  مقام رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس در رابطه با نظارت مجلس و مردم بر نمایندگان بود که خلایی در مجلس را به نمایندگان یاد آوری کردند. 

پس از این دیدار، آقای احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس طرح نظارت بر نمایندگان را تهیه نمود، این طرح برای بررسی و کارشناسی کامل‌تر به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شد، این کمیسیون طرح مذکور با امضای ۱۵۰ نفر از نمایندگان برای بررسی یک فوریت آن به صحن علنی ارسال نمود اما وکلای ملت در صحن، تنها ۷۹ رأی به فوریت این طرح ۱۵۰ امضایی دادند و عادی بررسی شدن طرح نظارت بر مجلس را خواستار شدند.

هیئت رئیسه مجلس نیز برای بررسی جامع این طرح تشکیل کمیسیونی مشترک از اعضای کمیسیون‌های اصل ۹۰، آیین‌نامه داخلی و حقوقی و قضایی را در دستور کار قرار داد و طرح نظارت بر مجلس را به این کمیسیون ارجاع داد.

کمیسیون مار الذکر نیز پس از بررسی‌هایی که انجام داد، طرح تکمیلی را جهت بررسی کلیات و جزئیاتش در صحن علنی به هیئت رئیسه مجلس تقدیم نمود اما هیئت رئیسه پس از موافقت نمایندگان با کلیات طرح، آن را برای بررسی جامع تر، دو شوری نموده و به کمیسیون مشترک ارسال کرد.

سر انجام قانون نظارت بر نمایندگان شورای اسلامی‌‌در مورخ ششم مهرماه ۱۳۹۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی‌‌رسید. این قانون مشتمل بر ۱۲ ماده می‌‌باشد که بدون فصل بندی و به صورت مسلسل وار تدوین شده است. در ماده یک این قانون عنوان شده است که به منظور حفظ شأن و منزلت نمایندگان و نظارت بر آنها در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی و حداکثر سه ماه پس از انتخاب هیئت رئیسه دائمی‌، هیئت نظارت که از این پس هیئت نامیده می‌شود، برای همان دوره تشکیل می‌شود.

مطلب مشابه :  تاثیر استفاده از برخی اسناد بین المللی از قبیل کنوانسیون های وین 1961، 1963 و 1969 -دانلود پايان نامه حقوق

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف

حاکمیت مردم، حاکمیت قانون و مسؤولیت حاکمان سه ضلع مثلث قوای حاکم در یک نظام مردمی است که برای تأمین و تضمین آن، نظارت منطقی امری ضروری به‌شمار می‌رود. این نظارت می‌تواند در جلوه‌های تقنینی، سیاسی، اداری و قضایی بر‌اساس موازین مقرر در قانون اساسی اعمال شود. كه در اين پايان نامه جهت تضمين حاكميت مردم به بررسي علمي قانون نظارت بر نمايندگان خواهيم پرداخت.

با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس نهم و پی گیری نمایندگان مجلس هشتم بر تصویب طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، و از سوی دیگر عدم تایید این طرح در شورای نگهبان، و امکان ارسال این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام، و عدم هرگونه پژوهش علمی‌‌در این زمینه از سوی حقوقدانان، این حقیر با یاری اساتید گرانقدر و با هدف بررسی صرفا علمی این طرح در تقابل با قانون اساسی، سعی در تدوین این پایان­نامه دارم.

سؤالات تحقیق

سوال اصلی

آيا طرح نظارت برنمایندگان مجلس با صلاحیت ذاتی نمایندگان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منافات دارد؟

سوالات فرعی

آيا طرح نظارت بر نمایندگان ممکن است باعث تحدید رسالت نمایندگان شود؟

آيا مفهوم نظارت بر نمایندگان در طرح پیشنهادی با نظارت توسط شورای نگهبان منافات دارد؟

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد

می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک متن کامل پایان نامه رشته حقوق با عنوان : آثارحقوقی  قانون نظارت برنمایندگان مجلس شورای اسلامی ايران  با فرمت ورد