دانلود پایان نامه ارشد درمورد آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله خامنه ای

نوامبر 14, 2019 By vZbR33JZrQ

بدین ترتیب از نظر برخی از عالمان شیعه،شبیه‌سازی انسانی طبق اصل اولی و در صورتی که با عمل حرام دیگری همراه نباشد ،جایز است.
مراجع عظام فعلی، شبیه سازی حیوانات را بالاتفاق جایز می‌دانند ولی در مورد شبیه سازی انسانها آرای مختلفی دارند. ابتدا سؤال و جواب علما در مورد شبیه سازی حیوان را نقل می‌کنیم.
مراجع عظام در پاسخ به سؤال، آیا مشابه سازی حیوان زنده توسط تکثیر سلولهای وی، (کلوناژ)، جایز است؟ (سلولی از حیوان زنده اخذ می‌شود و با تکثیر آن سلول، از طریق اطلاعات DNA، حیوانی با همان خصوصیات قبلی ایجاد می‌کنند.) چنین جواب دادند: (مرکز تحقیقات فقهی قوه قضائیه، گنجینه استفائات، ۱۳۹۰).
آیت الله خامنه ای: این کار فی نفسه اشکال ندارد.
آیت الله فاضل لنکرانی: دلیلی بر حرمت این عمل بر حسب عنوان اولی به نظر نرسیده است؛ گرچه بر حسب عناوین ثانویه اشکال دارد.
آیت الله بهجت: ظاهرا اشکالی به نظر نمی‌رسد.
آیت الله نوری همدانی: در غیر انسان جایز است.
آیت الله مکارم شیرازی: این کار در مورد حیوانات اشکالی ندارد ولی در مورد انسان جایز نیست.
آیت الله سیستانی: مانعی ندارد.
آیت الله صافی گلپایگانی: اگر مستلزم خلاف شرع نباشد بنفسه اشکال ندارد.
آیت الله موسوی اردبیلی: دلیل قانع کننده‌ای بر حرمت چنین تحقیقات و آزمایشاتی وجود ندارد.
اما در مورد شبیه سازی انسان، علما در پاسخ به سؤال آیا مشابه سازی و تکثیر انسان در آزمایشگاه و از طریق روشهای پیشرفته علمی (کلوناژ) جایز است؟ (گرفتن سلول انسان و ایجاد انسانی با همان خصوصیات قبلی) چنین جواب دادند: (مرکز تحقیقات فقهی قوه قضائیه، گنجینه استفائات، ۱۳۹۰).
آیت الله فاضل لنکرانی: به عنوان اولی اشکال ندارد، لکن اگر مفاسدی بر آن مترتب شود، به عنوان ثانوی جایز نیست.
آیت الله تبریزی: جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی: این کار جایز نیست و مفاسد زیادی دارد و اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد که کسانی که از طریق شبیه سازی به وجود می‌آیند، در معرض ناهنجاری‌های جسمی شدیدی هستند مانند کمبود کلیه ها و نیمی از مغز و امثال آن.
آیت الله سیستانی: فی حد ذاته مانعی ندارد.
آیت الله موسوی اردبیلی: گرچه شبیه سازی در مورد انسان تاکنون بر مرحله عمل نرسیده است و لکن دلیل قوی و محکمی بر حرمت چنین تحقیقات و آزمایشاتی وجود ندارد.
آیت الله نوری همدانی: تحقق این عمل معلوم نیست که ممکن باشد و در صورت امکان، اگر با موازین اسلامی مخالف نباشد، اشکال ندارد.
مسائل دیگری نیز از محضر این بزرگان پرسیده شد: «از آنجا که در قرن بیستم شاهد رشد حیرت آور فناوری؛ خصوصا پیشرفت هایی در علم پزشکی حاصل شده است و یکی از آنها برآیندهای مهم نوین، مهندسی ژنتیک و بدل سازی انسان (کلوناژ) می باشد که در علم وراثت مسائل مبهم و پیچیده‌ای پیدا شده است، بفرمایید:
الف) اگر سلول جنسی در سردخانه برای مثلاً صد سال یا بیش از آن زنده نگاه داشته شود، سپس در رحم زنی کاشته و رویانده شود، آیا طفل ناشی از این سلول پس از رشد و نمو و بلوغ می‌تواند از بستگان و خویشان خود مطالبه ارث نماید؟
ب) ممکن است با فناوری بدل سازی (کلوناژ)، چند نفر نسخه بدل یک اصل باشند. در صورتی که جرمی ارتکاب شود از راه های اثر انگشت یا دیگر آثار جسمی یا علم قاضی اثبات شود یکی از این افراد (اصل و فروع) مرتکب جرمند، کدام نسخه محاکمه و مجازات خواهد شد؟