مقاله با موضوع بیمه مسئولیت، رهایی بخشی، حقوقدانان

نوامبر 16, 2019 By vZbR33JZrQ

 


تقدیم به :
این کار کوچک را با تمام کاستی هایش در کمال تواضع و ادب تقدیم می دارم به محضر امام زمانم حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها. باشد چون همیشه مرا در تمام مراحل زندگی یاری نموده و از الطاف الهی خود بهره مندم سازند.
 
 
 
 
تشکر و قدردانی :
سپاس خداوندی را سزاست که انسان را از خاک آفرید و با دمیدن روح رحمانی خود در کالبد او و همچنین به سبب اعطای قوه ناطقه او را بر سایر موجودات برتری داد و هم او که برترین دین آسمانی اش را به ما ارزانی داشت و به دست پیامبر عظیم الشأنش (صلوات الله علیه و آله و سلم) ما را از تاریکی و جهالت رهایی بخشید. پس از حمد وثنای خدای منان بر خود لازم    می دانم از همه کسانی که در رشد و تعالی حقیر سهمی داشته اند تشکر و قدردانی نمایم:
پدر و مادر عزیزم که در نهایت سختی و مشقت و در کمال لطف و مهربانی مرا پروراندند و امکان تحصیل را برایم فراهم نمودند و  معلمان و مربیان و اساتیدی که در مقاطع و مراحل مختلف تحصیلی از محضرشان کسب فیض نمودم به خصوص استاد راهنمای معزز و گرامی سرکار خانم دکتر عبدللهی که با بذل عنایت خویش حقیر را در راستای هرچه بهتر شدن این پژوهش مورد لطف و رحمت خویش قرار دادند و با تقدیر از استاد مشاور فرهیخته و سخت کوش جناب آقای دکتر ابراهیمی که ایشان نیز زحمات شایانی در این راستا متحمل شدند.  همچنین با سپاس و امتنان از محضر شریف استاد گرانقدر و مهربان، جناب آقای دکتر رستمی که قبول زحمت فرموده داوری این رساله را برعهده گرفتند و حقیر را یاری رساندند.  در نهایت خدای متعال را شاکرم به نعمت وجود همسری صبور و مهربان که اگر یاری او نبود توفیق نوشتن این رساله به راحتی برایم میسر نمی شد.
   

 
 
 


چکیده:
مسئولیت مدنى به معناى الزام به جبران زیانى است که شخص با فعل یا ترک غیرعمدی  خود مستقیم یا غیرمستقیم به دیگری وارد کرده است و به عبارتى در قبال او ضامن است. در فقه اسلامى و حقوق موضوعه به جاى مسئولیت از واژه ضمان استفاده شده است. هدف اصلى از ایجاد مسئولیت و ضمان, جبران زیان و برقرارى عدالت اسلامى است. برای رسیدن به این هدف در صدر اسلام ضمان جریره مورد امضای شرع قرار گرفت تا خاطی برای جبران خطایش تنها نباشد و زیان متضرر جبران شود. این مسأله در قوانین امروز با عنوان بیمه شکل گرفته است. در ضمان جریره و بیمه، دیه را خطاکار پرداخت نمی کند بلکه ضامن جریره و بیمه گر که هیچ گونه مباشرتی در جنایت ندارند می پردازند. از آن جایی که بیمه از جمله مسایل مستحدث است بسیاری از فقها و حقوقدانان برای اثبات مشروعیت بیمه از موضوعاتی چون ضمان عاقله و ضمان جریره استفاده کرده اند. هدف ما در این تحقیق بررسی مستندات فقهی ضمان جریره و مقایسه آن با بیمه مسئولیت یا همان شخص ثالث است و از تطبیق ضمان جریره با بیمه مسئولیت به این نتیجه رسیدیم که بیمه مسئولیت تنها در بعضی از موارد با ضمان جریره تفاوت دارد اما به طور کلی شبیه ضمان جریره و مشروع است و اشکال های ضمان ما لم یجب و . . . پذیرفته نیست و بیمه نیز همانند ضمان جریره عقدی مستقل است و از مصادیق معامله غرری، حرجی، ضرری، سفهی، ربوی و . . . نیست بلکه از جمله عقودی است که عقلا آن را پذیرفته اند.
کلید واژه ها: ضمان جریره، بیمه مسئولیت، دیه، خطا، ضمان ما لم یجب