پایان نامه درمورد تشکیل گروه‌های کاری، برنامه پنجم توسعه، بهداشت و درمان

نوامبر 15, 2019 By WDGQqZ05wh
  •  تعیین سیاستها و راهبردهای اجرایی، ترویجی، تحقیقاتی و منابع انسانی
  •  نظارت بر حسن اجرای سند ملی زیست فناوری و تحقق اهداف و برنامه ها
  •  

    ب.آرمان های ملی به کارگیری زیست فناوری

    1.  ارتقای سطح علمی و دانش فنی زیست فناوری کشور و کسب سهم علمی شایسته در عرصه جهانی
    2.  ارتقای سهم شایسته زیست فناوری در توسعه بخش کشاورزی، محیط زیست، بهداشت و درمان، صنعت و معدن
    3.  کسب مقام پیشتازی در زیست فناوری در سطح منطقه
    4.  بهبود کمی و کیفی فرآورده های کشاورزی اعم از گیاه، دام، طیور و آبزیان برای رسیدن به خودکفایی نسبی و تامین امنیت غذایی کشور با استفاده از زیست فناوری
    5.  به کارگیری اصول اخلاقی اسلامی و رعایت حقوق پذیرفته شده بین المللی در توسعه زیست فناوری و توجه به ایمنی زیستی در کلیه مراحل پژوهش، تولید و عرضه فراورده های زیستی
    6.  همکاری با جامعه جهانی برای توسعه زیست فناوری در کشور و استفاده صلح آمیز از این فناوری نوین و راهبردی روز[۱۷۲]

     

     ج. پیشینه[۱۷۳]

    سابقه آغاز تدوین برنامه ملی زیست‌فناوری در کشور به سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد که کمیسیون بیوتکنولوژی شورای پژوهش‌های علمی کشور طرحی را با عنوان “تدوین برنامه ملی بیوتکنولوژی” تصویب و شروع نمود. این کمیسیون پس از تشکیل گروه‌های کاری تخصصی برای تدوین برنامه، چندین قسمت آن و از جمله بررسی وضعیت داخلی و جهانی بیوتکنولوژی را انجام داد و نتایج آن‌ها با تأخیر در سال ۱۳۸۰ به چاپ رسید. ایجاد کمیته ملی زیست‌فناوری در اواخر سال ۷۹ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طرح موضوع لایحه جدید این وزارتخانه، ادامه این فعالیت توسط کمیسیون را با رکود مواجه نمود. کمیته ملی زیست‌فناوری در اوایل سال ۸۰، پروژه‌ “تدوین استراتژی ملی بیوتکنولوژی” را با ایجاد زیرکمیته­هایی آغاز نمود که ترکیب این زیرکمیته‌ها از طرف برخی محافل و دستگاهها مورد انتقاد قرار گرفت. البته با آغاز به کار این پروژه، نه تنها تکلیف نهاد قبلی رسماً تعیین نشد، بلکه هیچ تلاشی نیز در جهت ریشه­یابی ضعف‌های احتمالی آن نهاد که بعضاً مطرح می­شد، صورت نگرفت.
    به‌هرحال، نتایج فعالیت‌های دوساله کمیته ملی زیست‌فناوری در قالب سند ملی زیست‌فناوری (پروژه ایران سبز) به هیئت دولت ارایه گردید و چنانکه در مقدمه تشریح شد، دستور بازنگری آن توسط رئیس­جمهور صادر شد.
    اما کمیته بازنگری که با حضور متخصصین و کارشناسان نماینده دستگاه­های مختلف (جمعاً ۱۹ عضو)، بررسی سند را از تاریخ ۱۸/۵/۸۲ آغاز نمود، تاکنون ۱۱ جلسه فشرده برگزار نموده است که بسیاری از آنها به صورت صبح تا عصر بوده­اند.
    این جلسات با حضور مستمر و مشارکت و تعامل بی‌سابقه بین نمایندگان دستگاه‌های اصلی ذیربط (از جمله وزارتخانه­های بهداشت، علوم، کشاورزی، دفتر همکاریهای فناوری، سازمان محیط زیست و غیره) برگزار شده و از طرف مدیریت جلسات، فضای خوبی برای بحث و تبادل‌نظر کارشناسی و تغییر مفاد سند قبلی ایجاد شده است. شایان ذکر است، در این سند، قرار شده است که برنامه کلان ۱۱ ساله زیست‌فناوری کشور در سه مقطع زمانی کوتاه‌مدت (پایان سال ۱۳۸۵)، میان‌مدت (پایان برنامه چهارم توسعه) و بلندمدت (پایان برنامه پنجم توسعه) ترسیم شود. تاکنون اکثر قسمت‌های سند از قبیل اهداف، سیاست‌ها، وضعیت موجود و مطلوب، راهبردها و کلیات ساختار مدیریت زیست‌فناوری مورد بازنگری قرار گرفته است و مابقی آن (جزئیات تکمیلی ساختار مدیریت، بودجه موردنیاز و پیش‌بینی نتایج اجرای برنامه) در حال بررسی هستند.
    نکته حایز اهمیت در این جلسات، که امید است همواره مورد توجه مسئولین بخشهای مختلف قرار گیرد، حضور و مشارکت فعال و مستمر نمایندگان تمام دستگاه‌های ذیربط، در صحنه­های ملی تدوین سیاست‌ها و رفع موانع توسعه زیست­فناوری است که انشاءا… حکایت از عزم جزم مسئولین در جهت رفع ناهماهنگی­ها و اختلافات و موانع رشد زیست­فناوری در کشور دارد. البته ناگفته نماند که نمایندگان برخی دستگاه‌های مهم (از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) ظاهراً در جلسات حضور نداشته­اند.
    برخی ویژگی­ها که طبق نظر اکثر تحلیلگران، بایستی در سند ملی در نظر گرفته شوند: