دانلود پایان نامه سازمان های بین المللی، انتقال تکنولوژی، خلاقیت و نوآوری

نوامبر 15, 2019 By WDGQqZ05wh
  • هرچند “پژوهش” محور بسیاری از ابعاد توسعه فناوری (حتی ابعادی چون آموزش و انتقال فناوری) است، ولی مسلماً فناوری مساوی پژوهش نیست؛ لذا بایستی در اسناد ملی، اجزای زنجیره ثمردهی یک فناوری اعم از آموزش، پژوهش، تولید، بازاریابی و به­خصوص زیرساختها را دید.
  • با توجه به ماهیت بین‌رشته‌ای بیوتکنولوژی، بایستی ضمن تاکید بر مشارکت تمامی مراکز و نهادهای ذیربط، فکری برای هماهنگی این مراکز در سطح کلان کشور نمود. ظاهراً اکثر نمایندگان دستگاههای مختلف، در بازنگری سند بر استقرار نظام مدیریت توسعه بیوتکنولوژی کشور به­صورت شورای راهبردی یا نظایر آن، زیرنظر مستقیم رییس‌جمهور تاکید داشته­اند. البته شوراهای فرابخشی بایستی واقعاً به رسالت فرابخشی خود عمل نموده و به محلی برای تقسیم ارث منابع و بودجه­های ملی بدل نگردند. همچنین دبیرخانه فعالی برای پیگیری و نظارت بر روند تحقق برنامه‌ها (به­خصوص پیگیری اجرای برنامه­ها توسط نهادهای پیرامونی نظام زیست­فناوری کشور که نقش اساسی نیز در توسعه زیست­فناوری دارند) نیز لازم است.
  • اهداف کوتاه­مدت، میان­مدت و بلندمدت سندهای ملی، بایستی کاملاً شفاف و حتی­المقدور کمّی باشند.
  • توجه به اصلاح، تقویت و یا ایجاد زیرساخت­ها بایستی مورد تاکید قرار گیرند (اعم از نظام مالکیت فکری، مقررات ایمنی زیستی، تدوین استانداردها و تأیید و کنترل کیفیت محصولات و تجهیزات تولید شده، شبکه آزمایشگاه‌های ملی، مراکز انتقال تکنولوژی، مراکز مطالعات و فرهنگ‌سازی، نظام تامین سرمایه­های ریسک­پذیر، مراکز رشد، پارکهای فناوری، خوشه­های صنعتی، مراکز ملی خدمات بازاریابی و …).
  • مدیریت منابع، اعم از نیروی انسانی، بودجه و تجهیزات (به­خصوص نیروی انسانی که نیاز روز زیست‌فناوری کشور است) مورد تاکید باشد.
  •  

    ۲.انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فن آوری[۱۷۴]

    الف.اهداف

    به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای اخلاق در علوم و فناوری و تو سعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه های اخلاق در حرفه، اخلاق و پژوهش، اخلاق در زمینه های تخصصی، اخلاق در زمینه های نو، اخلاق و اجتماع و نیز مطالعه و بهرره گیری از آموزه های دینی و فرهنگ ملی برای تقویت اخلاق در علوم و فن آوری، گسترش ارتباطات و مبادلات فکری، علمی و فرهنگی میان دانشمندان، فلاسفه و عالمان دینی در زمینه های اخلاق در علوم، انجکن ایرانی اخلاق در علوم و فن آوری در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد.[۱۷۵]
     

    ب .چگونگی شکل گیری و تاسیس انجمن

    در دوره معاصر , علم نوین هم زمان با اعطای قدرت بی سابقه به انسان برای تغییر و تصرف، توان
    بالقوه تخریب این مواهب را نیز به وی داده است و تهدیدی جدی برای نابودی منابع طبیعی و انسانی و بر هم زدن نظم جهان هستی محسوب می شود . از این رو، با وجود تحولات اساسی و بسیار مهم صورت گرفته درزمینه های مختلف زندگی بشر که به مدد پیشرفت های علمی حاصل شده است، یکی از ویژگی های مشخص این قرن آسیب پذیری جامعه در برابر تهدیدات فناورانه است که نگرانی هایی را به وجود آورده  است. بدین جهت، بسیاری از باورها در جهان کنونی بر این است که فناوری و علم زمانی مفید است که،اخلاق، آن را به عنوان سعادت مشترک تائید کند . به طور مثال پیشرفت های علمی در موضوعاتی چون تعیین توالی نوکلئوتیدهای ژنوم انسان، کلون سازی حیوانات و سپس انسان، تحقیقات سلول های پایه ای و نانو بیوتکنولوژی توجه دانشمندان را به نیاز روزافزون به اخلاق در علوم جلب کرده است .
    دانشمندان صاحب نظر در زمینه های اخلاقی و حقوقی ه مگام با متخصصان علم نوین در اغلب
    کشورها و سازمان های بین المللی در تلاش هستند مبانی حقوق و اخلاق موضوع را تبیین کنند و بهره برداری از این ابزارهای قوی را هدفمند کنند . برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی رس می و غیر رسمی، ایجاد مراکز پژوهشی و انجمن های فعال علمی و قانونگذاری در ارتباط با مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مرتبط با علوم نوین از جمله اقدامات درسطح جهانی است.[۱۷۶]
    همچنین احترام به شان و آزادی بشر، جلوگیری از وارد آمدن خطرهای ناشی از فناوری بر آنچه به
    آینده انسانیت مربوط می شود، حفظ آزادی و خلاقیت و نوآوری علمی و وحدت ذهنی اخلاق بشر از جمله اصولی است که در پی ریزی اخلاق علم مورد توجه و تاکید است . بدین ترتیب در سال های اخیر،متخصصان جهانی در زمینه های مختلف علوم و فناوری اقدام به تدوین الگو و راهنمای اخلاق در شاخه های کاربردی خود کرده اند که بر اساس مبانی و اصول نظری خالصی پایه گذاری شده است . از جمله اخلاق پزشکی، اخلاق و انرژی، اخلاق و آب، اخلاق و فضا، اخلاق و اطلاعات و ارتباطات، اخلاق و توسعه پایدار و اخلاق و حقوق و محیط زیست محیطی.
    در زمینه اخلاق و فناوری به کمیسیون ملی یونسکو « ابن سینا » پیشنهاد کشور ما نیز اهدای جایزه ای به نام بود که به تصویب این ارگان بین المللی رسید و در سال ۱۳۸۳ اولین برنده آن انتخاب و معرفی شد.
    حقیقت ادیان الهی و دین مبین اسلام عمل صحیح و شایسته است و ریشه ی آن، عقا ید درست،
    نیت پاک و زبان راست است و پیامبر اسلام (ص) مکارم اخلاقی را غایت عالی بعثت خود دانسته اند. بنابراینبراساس توجه به ضرورت فوق و نیز نگرش نظام جمهوری اسلامی ایران به اخلاق، ارزش ها و اهمیت علم وفناوری برای رشد و توسعه کشور و همچنین توجه به پیچیدگی های به وجود آمده در ابعاد مختلف علمی،اجتماعی، تخصصی و حرفه ای با اخلاق در سطح ایران و جهان، انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری درسال ۱۳۸۳ تاسیس شد.