پایان نامه قانون مجازات اسلامی، تخلفات انتظامی، سقوط ضمان طبیب

نوامبر 16, 2019 By vZbR33JZrQ

ثانیا :اسقاط این حق می تواند به عنوان « شرط ضمن عقد» در مسئله معالجه مریض درآید درباب علاج بیمار نیز در ضمن عقد اجازه طبیب برای معالجه درمورد ضمان چاره ای جز صحّت برائت نیست . اما سوالی که در اینجاذ مطرح می شود این است که برائت باید از چه کسی گرفته شود ؟
در پاسخ سوال باید گفت که برائت قبل از هر کس از خود بیمار گرفته می شود مگر در چند صورت بالغ نباشد ،عاقل نباشد،ویا با وجود کمال عقلی وبالغ بودن اخذ برائت ممکن نباشد مثل اینکه مریضی که عمل جراحی او پنجاه درصد خطری است بخواهیم به مریض بگوییم که وضع شما این است که این کار از لحاظ روانی تا ثیرسوءداشته وممکن است خطر را قطعی کند که در این موارد باید از ولی بیمار گرفته شود ومنظور از ولی،پدر یا جّد پدری است واگر آنها نباشند حاکم شرع واگر دسترسی به حاکم نبود ،بستگان نزدیک او که از لحاظ عقل ودرایت کامل واز لحاظ تقوی مورد وثوق اند از باب عدول مومنین امرولایت مریض را به عهده می گیرند قانون گذار نیز تنها تحصیل برائت را مسقط ضمان دانسته است ودر ماده ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی آن را ذکر نوده است .
نتیجه گیری پایانی دیدگاه فقهی این چنین  می باشد که برادله قائلین به ضمان وعدم ضمان  وعدم ضمان ایراد وخدشه وارد است ،ولی درمجموع ایرادت وارده برنظریه غیرمشهور قوی ترمی رسد ،لذا به نظرنگارنده نظر مشهور (ضمان طبیب )طبق ادله معتبرتر وبا قواعدسازگارتر است ولی چون این عمل موجب عسر وحرج درجامعه می شود وعلاج بیماررابا مشکل مواجه می سازد چرا که طبیب در صورت ضمان ،حاضر به معالجه نخواهد شد،لذا درصددعالج برآمده اند وراههایی را برای سقوط ضمان طبیب پیشنهاد کرده اندکه تنها راه تحصیل برائت شرعا وقانونا مورد پذیرش قرارگرفته است ،لذا لازم است پزشکان قبل از درمان ،از مریض یا ولی او برائت کسب نماید که امروزه در بیمارستان ها این عمل رایج است وبیمار و ولی او نیز در برخی موارد چاره ای جز تن دادن به این خواسته ندارد.۱


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   

فصل دوم:
 
جرایم وتخلفات انتظامی پزشک