منابع و ماخذ مقاله

دسامبر 9, 2019 By vZbR33JZrQ

 

 

 

 

 

 

 

 

پیوست ب

خروجی های آماری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reliability

 

Scale: ALL VARIABLES

                

 

 

 

RELIABILITY

/VARIABLES=IM.B1 IM.B2 IM.B3

/SCALE(‘ALL VARIABLES’)  ALL/MODEL=ALPHA

/STATISTICS=DESCRIPTIVE SCALE

/SUMMARY=TOTAL .

 

Reliability

 

[DataSet1] C:UsersuserDesktopmodelROW.FINALLL.RAHNOMA.sav

 

Scale: ALL VARIABLES

Reliability

 

[DataSet1] C:UsersuserDesktopmodelROW.FINALLL.RAHNOMA.sav

 

Scale: ALL VARIABLES

 

 

 

 

RELIABILITY

/VARIABLES=IN.M1 IN.M2 IN.M3 IN.M4 IN.M5 IN.M6 IN.M7 IN.M8 IN.M9 IN.M10

IN.M11 IN.M12 IN.M13

/SCALE(‘ALL VARIABLES’)  ALL/MODEL=ALPHA

/STATISTICS=DESCRIPTIVE SCALE

/SUMMARY=TOTAL .

 

Reliability

[DataSet1] C:UsersuserDesktopmodelROW.FINALLL.RAHNOMA.sav

Scale: ALL VARIABLES

 

 

RELIABILITY

/VARIABLES=IN.C1 IN.C2 IN.C3 IN.C4 IN.C5 IN.C6 IN.C7 IN.C8 IN.C9 IN.C11

IN.C12 IN.C13

/SCALE(‘ALL VARIABLES’)  ALL/MODEL=ALPHA

/STATISTICS=DESCRIPTIVE SCALE

/SUMMARY=TOTAL .

 

Reliability

 

[DataSet1] C:UsersuserDesktopmodelROW.FINALLL.RAHNOMA.sav

 

Scale: ALL VARIABLES

 

RELIABILITY

/VARIABLES=IM.B1 IM.B2 IM.B3

/SCALE(‘ALL VARIABLES’)  ALL/MODEL=ALPHA

/STATISTICS=DESCRIPTIVE SCALE

/SUMMARY=TOTAL .

 

Reliability

 

[DataSet6] C:UsersuserDesktopmodel2row4.sav

 

Scale: ALL VARIABLES

              

 

                                   Communalities

 

  Initial Extraction
Impulse buying ۱.۰۰۰ .۷۱۷
Impulse buying ۱.۰۰۰ .۷۱۱
Impulse buying ۱.۰۰۰ .۸۷۳

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                            Total Variance Explained

 

Total

Component Initial Eigenvalues Extraction Sums of Squared Loadings
% of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative %
۱ ۲.۳۰۰ ۷۶.۶۷۵ ۷۶.۶۷۵ ۲.۳۰۰ ۷۶.۶۷۵ ۷۶.۶۷۵
۲ .۴۹۵ ۱۶.۴۸۹ ۹۳.۱۶۴      
۳ .۲۰۵ ۶.۸۳۶ ۱۰۰.۰۰۰      

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

 

 

 

 

 

 

 

                              Component Matrix(a)

 

۱

  Component
Impulse buying .۸۴۷
Impulse buying .۸۴۳
Impulse buying .۹۳۴

Extraction Method: Principal Component Analysis.

a  ۱ components extracted.

 

 

 

 

 

محیط

                                   Communalities

 

  Initial Extraction
Ambient1 ۱.۰۰۰ .۵۳۰
Ambient2 ۱.۰۰۰ .۳۳۹
Ambient3 ۱.۰۰۰ .۶۳۶
Ambient4 ۱.۰۰۰ .۵۷۴
Excitement5 ۱.۰۰۰ .۴۸۴
Excitement6 ۱.۰۰۰ .۶۸۰
Excitement7 ۱.۰۰۰ .۶۴۳
Excitement8 ۱.۰۰۰ .۴۴۵

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                     Total Variance Explained

 

Total

Component Initial Eigenvalues Extraction Sums of Squared Loadings Rotation Sums of Squared Loadings
% of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative %
۱ ۲.۶۸۷ ۳۳.۵۸۸ ۳۳.۵۸۸ ۲.۶۸۷ ۳۳.۵۸۸ ۳۳.۵۸۸ ۲.۴۷۱ ۳۰.۸۹۲ ۳۰.۸۹۲
۲ ۱.۶۴۳ ۲۰.۵۴۲ ۵۴.۱۳۱ ۱.۶۴۳ ۲۰.۵۴۲ ۵۴.۱۳۱ ۱.۸۵۹ ۲۳.۲۳۹ ۵۴.۱۳۱
۳ .۹۷۲ ۱۲.۱۴۵ ۶۶.۲۷۶            
۴ .۷۴۴ ۹.۳۰۵ ۷۵.۵۸۱            
۵ .۵۹۴ ۷.۴۱۹ ۸۳.۰۰۰            
۶ .۵۱۶ ۶.۴۵۳ ۸۹.۴۵۳            
۷ .۴۷۳ ۵.۹۱۸ ۹۵.۳۷۱            
۸ .۳۷۰ ۴.۶۲۹ ۱۰۰.۰۰۰            

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

                                   Communalities

 

  Initial Extraction
Ambient1 ۱.۰۰۰ .۵۰۱
Ambient3 ۱.۰۰۰ .۷۱۳
Ambient4 ۱.۰۰۰ .۶۹۸
Excitement6 ۱.۰۰۰ .۷۸۱
Excitement7 ۱.۰۰۰ .۷۱۶

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

 

                                                                                                                     Total Variance Explained

Total

Component Initial Eigenvalues Extraction Sums of Squared Loadings Rotation Sums of Squared Loadings
% of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative %
۱ ۱.۹۷۳ ۳۹.۴۵۴ ۳۹.۴۵۴ ۱.۹۷۳ ۳۹.۴۵۴ ۳۹.۴۵۴ ۱.۷۷۱ ۳۵.۴۱۳ ۳۵.۴۱۳
۲ ۱.۴۱۶ ۲۸.۳۲۵ ۶۷.۷۷۹ ۱.۴۱۶ ۲۸.۳۲۵ ۶۷.۷۷۹ ۱.۶۱۸ ۳۲.۳۶۵ ۶۷.۷۷۹
۳ .۷۱۱ ۱۴.۲۱۲ ۸۱.۹۹۱            
۴ .۵۱۰ ۱۰.۲۰۹ ۹۲.۲۰۰            
۵ .۳۹۰ ۷.۸۰۰ ۱۰۰.۰۰۰            

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

Rotated Component Matrix(a)

 

۱

  Component
۲
Ambient1 .۵۱۳ .۵۰۶
Ambient3 .۰۸۶ .۸۴۰
Ambient4 -.۰۵۴ .۸۳۳
Excitement6 .۸۸۴ -.۰۰۹
Excitement7 .۸۴۶ .۰۱۰

Extraction Method: Principal Component Analysis.

Rotation Method: Varimax with Kaiser Normalization.

a  Rotation converged in 3 iterations.

 

حالت روحی

                                   Communalities

 

  Initial Extraction
Pleasure1 ۱.۰۰۰ .۷۱۵
Pleasure2 ۱.۰۰۰ .۷۶۲
Pleasure3 ۱.۰۰۰ .۷۶۳
Pleasure4 ۱.۰۰۰ .۶۱۹
Arousal5 ۱.۰۰۰ .۵۰۱
Arousal6 ۱.۰۰۰ .۳۶۰
Arousal7 ۱.۰۰۰ .۵۵۱
Arousal8 ۱.۰۰۰ .۶۴۵
Arousal9 ۱.۰۰۰ .۵۸۹
Dominance10 ۱.۰۰۰ .۶۷۴
Dominance11 ۱.۰۰۰ .۵۸۳
Dominance12 ۱.۰۰۰ .۴۵۹
Dominance13 ۱.۰۰۰ .۵۵۵

Extraction Method: Principal Component Analysis.

                                                                                                                     Total Variance Explained

 

Total

Component Initial Eigenvalues Extraction Sums of Squared Loadings Rotation Sums of Squared Loadings
% of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative %
۱ ۵.۲۴۵ ۴۰.۳۴۸ ۴۰.۳۴۸ ۵.۲۴۵ ۴۰.۳۴۸ ۴۰.۳۴۸ ۳.۳۲۲ ۲۵.۵۵۳ ۲۵.۵۵۳
۲ ۱.۴۵۵ ۱۱.۱۹۶ ۵۱.۵۴۴ ۱.۴۵۵ ۱۱.۱۹۶ ۵۱.۵۴۴ ۲.۴۳۳ ۱۸.۷۱۲ ۴۴.۲۶۵
۳ ۱.۰۷۶ ۸.۲۷۸ ۵۹.۸۲۲ ۱.۰۷۶ ۸.۲۷۸ ۵۹.۸۲۲ ۲.۰۲۲ ۱۵.۵۵۷ ۵۹.۸۲۲
۴ .۹۲۱ ۷.۰۸۶ ۶۶.۹۰۸            
۵ .۸۱۴ ۶.۲۵۸ ۷۳.۱۶۷            
۶ .۶۲۵ ۴.۸۰۵ ۷۷.۹۷۲            
۷ .۵۴۹ ۴.۲۲۶ ۸۲.۱۹۸            
۸ .۵۳۲ ۴.۰۹۰ ۸۶.۲۸۸            
۹ .۴۶۷ ۳.۵۹۱ ۸۹.۸۷۹            
۱۰ .۴۰۶ ۳.۱۲۳ ۹۳.۰۰۳            
۱۱ .۳۳۳ ۲.۵۶۴ ۹۵.۵۶۷            
۱۲ .۳۱۹ ۲.۴۵۴ ۹۸.۰۲۱            
۱۳ .۲۵۷ ۱.۹۷۹ ۱۰۰.۰۰۰            

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   Communalities

  Initial Extraction
Pleasure1 ۱.۰۰۰ .۷۲۲
Pleasure2 ۱.۰۰۰ .۷۸۰
Pleasure3 ۱.۰۰۰ .۷۶۷
Pleasure4 ۱.۰۰۰ .۶۲۵
Arousal5 ۱.۰۰۰ .۵۶۰
Arousal7 ۱.۰۰۰ .۵۵۴
Arousal8 ۱.۰۰۰ .۶۸۶
Arousal9 ۱.۰۰۰ .۶۴۴
Dominance10 ۱.۰۰۰ .۶۷۳
Dominance11 ۱.۰۰۰ .۵۷۹
Dominance13 ۱.۰۰۰ .۵۰۱

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

 

                                                                                                                     Total Variance Explained

 

Total

Component Initial Eigenvalues Extraction Sums of Squared Loadings Rotation Sums of Squared Loadings
% of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative %
۱ ۴.۵۸۱ ۴۱.۶۴۴ ۴۱.۶۴۴ ۴.۵۸۱ ۴۱.۶۴۴ ۴۱.۶۴۴ ۳.۱۴۱ ۲۸.۵۵۲ ۲۸.۵۵۲
۲ ۱.۴۴۱ ۱۳.۱۰۳ ۵۴.۷۴۷ ۱.۴۴۱ ۱۳.۱۰۳ ۵۴.۷۴۷ ۲.۱۱۱ ۱۹.۱۹۰ ۴۷.۷۴۲
۳ ۱.۰۶۷ ۹.۶۹۶ ۶۴.۴۴۳ ۱.۰۶۷ ۹.۶۹۶ ۶۴.۴۴۳ ۱.۸۳۷ ۱۶.۷۰۲ ۶۴.۴۴۳
۴ .۷۲۲ ۶.۵۶۷ ۷۱.۰۱۱            
۵ .۶۳۹ ۵.۸۰۷ ۷۶.۸۱۷            
۶ .۵۴۷ ۴.۹۷۴ ۸۱.۷۹۲            
۷ .۵۳۶ ۴.۸۷۴ ۸۶.۶۶۶            
۸ .۴۵۴ ۴.۱۲۹ ۹۰.۷۹۵            
۹ .۴۲۸ ۳.۸۸۷ ۹۴.۶۸۳            
۱۰ .۳۱۹ ۲.۹۰۴ ۹۷.۵۸۷            
۱۱ .۲۶۵ ۲.۴۱۳ ۱۰۰.۰۰۰            

Extraction Method: Principal Component Analysis

 

                         Rotated Component Matrix(a)

۱

  Component
۲ ۳
Pleasure .۸۲۵ .۰۳۹ .۱۹۹
Pleasure .۸۶۵ .۱۱۵ .۱۳۶
Pleasure .۸۴۱ .۲۰۸ .۱۲۹
Pleasure .۷۱۲ .۲۸۴ .۱۹۱
Arousal .۱۴۴ .۱۵۱ .۷۱۹
Arousal .۲۲۱ .۵۳۳ .۴۷۰
Arousal .۱۷۵ .۷۸۶ .۱۹۵
Arousal .۰۰۹ .۷۹۶ -.۱۰۵
Dominance .۱۶۹ .۰۳۰ .۸۰۳
Dominance .۳۳۵ .۶۳۴ .۲۵۷
Dominance .۵۰۶ .۱۱۳ .۵۱۹

Extraction Method: Principal Component Analysis.

Rotation Method: Varimax with Kaiser Normalization.

a  Rotation converged in 5 iterations.

 

IC

                                   Communalities

  Initial Extraction
Extroversion1 ۱.۰۰۰ .۳۹۱
Extroversion2 ۱.۰۰۰ .۳۴۰
Extroversion3 ۱.۰۰۰ .۴۸۲
Extroversion4 ۱.۰۰۰ .۳۱۷
Extroversion5 ۱.۰۰۰ .۴۳۳
Extroversion6 ۱.۰۰۰ .۴۳۶
Innovativeness7 ۱.۰۰۰ .۵۹۹
Innovativeness8 ۱.۰۰۰ .۵۳۲
Innovativeness9 ۱.۰۰۰ .۵۶۴
Innovativeness10 ۱.۰۰۰ .۵۰۰
Innovativeness11 ۱.۰۰۰ .۷۴۶
Innovativeness12 ۱.۰۰۰ .۵۱۶

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

 

                                                                                                                     Total Variance Explained

Total

Component Initial Eigenvalues Extraction Sums of Squared Loadings Rotation Sums of Squared Loadings
% of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative %
۱ ۳.۲۶۰ ۲۷.۱۶۶ ۲۷.۱۶۶ ۳.۲۶۰ ۲۷.۱۶۶ ۲۷.۱۶۶ ۲.۵۸۶ ۲۱.۵۴۷ ۲۱.۵۴۷
۲ ۱.۵۲۹ ۱۲.۷۳۸ ۳۹.۹۰۴ ۱.۵۲۹ ۱۲.۷۳۸ ۳۹.۹۰۴ ۲.۱۳۳ ۱۷.۷۷۷ ۳۹.۳۲۴
۳ ۱.۰۶۷ ۸.۸۹۳ ۴۸.۷۹۷ ۱.۰۶۷ ۸.۸۹۳ ۴۸.۷۹۷ ۱.۱۳۷ ۹.۴۷۳ ۴۸.۷۹۷
۴ .۹۶۷ ۸.۰۵۷ ۵۶.۸۵۴            
۵ .۹۳۹ ۷.۸۲۷ ۶۴.۶۸۱            
۶ .۸۵۳ ۷.۱۱۲ ۷۱.۷۹۳            
۷ .۷۸۱ ۶.۵۰۹ ۷۸.۳۰۲            
۸ .۶۴۴ ۵.۳۶۴ ۸۳.۶۶۶            
۹ .۶۰۸ ۵.۰۶۸ ۸۸.۷۳۴            
۱۰ .۵۲۰ ۴.۳۳۰ ۹۳.۰۶۴            
۱۱ .۴۴۷ ۳.۷۲۳ ۹۶.۷۸۷            
۱۲ .۳۸۶ ۳.۲۱۳ ۱۰۰.۰۰۰            

Extraction Method: Principal Component Analysis.

Communalities

 

  Initial Extraction
Extroversion3 ۱.۰۰۰ .۵۶۶
Extroversion6 ۱.۰۰۰ .۶۰۴
Innovativeness7 ۱.۰۰۰ .۶۳۹
Innovativeness8 ۱.۰۰۰ .۵۱۹
Innovativeness9 ۱.۰۰۰ .۵۷۶
Innovativeness10 ۱.۰۰۰ .۵۱۸
Innovativeness12 ۱.۰۰۰ .۵۷۲

Extraction Method: Principal Component Analysis.

 

                                                                                                                     Total Variance Explained

 

Total

 

Component Initial Eigenvalues Extraction Sums of Squared Loadings Rotation Sums of Squared Loadings
% of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative % Total % of Variance Cumulative %
۱ ۱.۲۵۴ ۱۵.۶۷۹ ۴۷.۷۶۳ ۱.۲۵۴ ۱۵.۶۷۹ ۴۷.۷۶۳ ۱.۳۳۹ ۱۶.۷۳۳ ۴۷.۴۰۸
۲ ۱.۰۲۲ ۱۲.۷۷۰ ۶۰.۵۳۴ ۱.۰۲۲ ۱۲.۷۷۰ ۶۰.۵۳۴ ۱.۰۵۰ ۱۳.۱۲۶ ۶۰.۵۳۴
۳ .۸۳۸ ۱۰.۴۷۸ ۷۱.۰۱۲            
۴ .۷۶۴ ۹.۵۴۵ ۸۰.۵۵۷            
۵ .۶۱۹ ۷.۷۳۳ ۸۸.۲۹۱            
۶ .۵۰۷ ۶.۳۳۶ ۹۴.۶۲۷            
۷ .۴۳۰ ۵.۳۷۳ ۱۰۰.۰۰۰            

Extraction Method: Principal Component Analysis.

                                                    

Rotated Component Matrix(a)

                         Rotated Component Matrix(a)

  Component
  ۱ ۲
Extroversion3 .۰۶۵ .۷۴۹
Extroversion6 .۱۰۰ .۷۷۱
Innovativeness7 .۷۶۹ .۲۱۹
Innovativeness8 .۶۶۹ -.۲۶۸
Innovativeness9 .۵۲۲ .۰۶۴
Innovativeness10 .۷۱۶ .۰۷۵
Innovativeness12 .۷۱۹ .۲۳۳

Extraction Method: Principal Component Analysis.

Rotation Method: Varimax with Kaiser Normalization.

a  Rotation converged in 3 iterations.

 

 

 

T

S

 

 

 

Degrees of Freedom = 296

Full Information ML Chi-Square  = ۶۷۳.۰۶ (P = 0.0)

Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) = 0.076

۹۰ Percent Confidence Interval for RMSEA = (0.069 ; 0.084)

P-Value for Test of Close Fit (RMSEA < 0.05) = 0.00

Expected Cross-Validation Index (ECVI) =0.86

۹۰ Percent Confidence Interval for ECVI = (0.59 ; 0.93)

ECVI for Saturated Model = 0.91

ECVI for Independence Model = 1.15

Chi-Square for Independence Model with 327 Degrees of Freedom = 10726.43

Independence AIC = 10825.47

Model AIC = 235.55

Saturated AIC = 150.02

Independence CAIC = 10876.62

Model CAIC = 517.81

Saturated CAIC = 2082.33

Normed Fit Index (NFI) = 0.92

Non-Normed Fit Index (NNFI) = 0.93

Parsimony Normed Fit Index (PNFI) = 0.87

Comparative Fit Index (CFI) = 0.92

Incremental Fit Index (IFI) = 0.94

Relative Fit Index (RFI) = 0.93

Critical N (CN) = 169.36

Root Mean Square Residual (RMR) = 0.061

Standardized RMR = 0.078

Goodness of Fit Index (GFI) = 0.90

Adjusted Goodness of Fit Index (AGFI) = 0.89

Parsimony Goodness of Fit Index (PGFI) = 0.593

 

 

 

 

 

 

 

 

Factor Analysis

[DataSet6] C:UsersuserDesktopmodel2row4.sav

FREQUENCIES

VARIABLES=education

/BARCHART  PERCENT

/ORDER=  ANALYSIS .

 

 

Frequencies

[DataSet1] C:UsersuserDesktopmodel2row4.sav

FREQUENCIES

VARIABLES=age

/BARCHART  PERCENT

/ORDER=  ANALYSIS .

 

Frequencies

[DataSet1] C:UsersuserDesktopmodel2row4.sav

 

Frequencies

[DataSet1] C:UsersuserDesktopmodel2row4.sav

 

۹۵) .

 

 

ONEWAY

IB BY education

/MISSING ANALYSIS

/POSTHOC = TUKEY ALPHA(.05).

 

Oneway

 

[DataSet1] C:UsersuserDesktopmodel2row4.sav

 

 

 

 

 

Post Hoc Tests

Homogeneous Subsets

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Evaluation of the Effect of Situational and Individual Factors on Impulse Buying

 

 

 

Abstract

Impulse buying is an important aspect of consumer behavior and a vital concept in the market. Immediately after an increase in the consumer’s income and purchasing power, impulse buying increases and becomes a dominant phenomenon in consumer behavior. Since impulse buying contributes to sales substantially, not only retailers, but also all vendors of low-involvement and frequently used goods attempt to encourage impulse buying. They do this by using shop windows, product packages, and advertisement tools inside stores.

This study investigated the effect of situational and personal factors on impulse buying using S-O-R model and attempted to explain impulse buying based on the impact of situational and personal factors on this phenomenon. In this investigation, we considered situational factors with two variables (store view and excitement factor), personal factors with two variables (extraversion and innovation), and psychological characteristics of the individual simultaneously.

This study was based on a descriptive research design with simple systematic random sampling in Tehran province (Niavaran city bookshops). Data was collected using 220 questionnaires. Structural equation model was used for data analysis and testing of research hypotheses.

Finally, the results showed that the store environment had a direct impact on impulse buying and the psychological state of consumers. On the other hand, the effect of the psychological state and personal factors on impulse buying was not statistically significant.

Keywords: Impulse Buying, Store Environment, Personal Factors, Psychological Status, S-O-R Model

 

 

دانشگاه شاهد

دانشکده علوم انسانی

 

پایان‌نامه برای دریافت دانشنامه دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی

عنوان:

ارزیابی توانایی پرسشنامه ده سوالی شخصیت(TIPI) در تعیین و تمایز ویژگی ها و عوامل شخصیت در نمونه های غیر بالینی

اساتید راهنما:

دکتر محمد ابراهیم مداحی

دکتر لیلا حیدری نسب

 

استاد مشاور:

دکتر غلامحسین قائدی

 

نام دانشجو

علی خداپرست

 

تابستان ۱۳۹۳

 

 

صفحه صورتجلسه

 

اظهار نامه دانشجو شماره:

تاریخ:

 

اینجانب ……….. دانشجوی کارشناسی ارشد رشته………………… گرایش ………………………….. دانشکده ……………………………دانشگاه شاهد، گواهی می دهم که پایان نامه / رساله تدوین شده حاضر با عنوان؛ ” …………………………………………………………………………… ” به راهنمایی استاد محترم سرکار خانم دکتر/ جناب آقای دکتر…………………………………………………………، توسط شخص اینجانب انجام و صحت و اصالت مطالب تدوین شده در آن، مورد تأیید است و چنان چه هر زمان، دانشگاه کسب اطلاع کند که گزارش پایان نامه / رساله حاضر صحت و اصالت لازم را نداشته، دانشگاه حق دارد، مدرک تحصیلی اینجانب را مسترد و ابطال نماید هم چنین اعلام می دارد در صورت بهره گیری از منابع مختلف شامل؛ گزارش های تحقیقاتی، رساله، پایان نامه ، کتاب، مقالات تخصصی و غیره، به منبع مورد استفاده و پدید آورنده آن به طور دقیق ارجاع داده شده و نیز مطالب مندرج در پایان نامه / رساله حاضر تاکنون برای دریافت هیچ نوع مدرک یا امتیازی توسط اینجانب و یا سایر افراد به هیچ کجا ارائه نشده است. در تدوین متن پایان نامه / رساله حاضر، چارچوب (فرمت) مصوب تدوین گزارش های پژوهشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه شاهد به طور کامل مراعات شده و نهایتاً این که، کلیه حقوق مادی ناشی از گزارش پایان نامه / رساله حاضر، متعلق به دانشگاه شاهد می باشد.

 

 

نام و نام خانوادگی دانشجو(دست نویس):…………………………………..

امضاء دانشجو:

تاریخ:

 

 

 

 

تقدیم

 

 

 

تقدیم به تمام مادران

تا ابد در اوج قدرت زیستن         ملک هستی را مسخر داشتن
بر تو ارزانی که ما را خوشتر است              لذت یک لحظه مادر داشتن   !

« فریدون مشیری »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تشکر و قدردانی

 

و با تقدیر از ؛

استاد  گرامی جناب آقای دکتر مداحی  که همواره با  دغدغه­ی ارزشمندی که داشتند، موجب دلگرمی بنده بودند.

استاد والا مرتبه سرکار خانم دکتر حیدری­نسب که نه نتها اتمام پایان نامه ، بلکه اتمام این دوره را مدیون زحمات و حمایت­های ایشان می باشم که همواره با امیدی که به بنده می بخشیدند موجب تحمّل سختی­ها و ادامه این میسر چند ساله بودند .

جناب آقای دکتر قائدی که ضمن استفاده از راهنمایی های علمی ایشان، مسیر اجرایی کار پژوهشی را بر من هموار ساختند.

 

 

با تشکر از ؛

خانواده ام که با حمایت ها و دلجویی های خودشان، مسیر تحصیل را بر من هموار کردند و همواره یاد آنها به من امید می­بخشید؛

از تمام دانشجویان و مراجعانی که با اختصاص وقت ارزشمندشان، مرا در تکمیل پرسشنامه­ها کمک نمودند و دوستانی که همواره یاری­گر و موجب دلگرمی من بودند.

از استاد گرامی جناب آقای دکتر شعیری که با راهنمایی­های ارزشمندشان  این مسیر را بر من آسان نمودند و هچنین از تمامی اساتیدی که تاکنون مرا درکسب علم یاری نمودند؛

 

 

 

 

 

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه ده سوالی شخصیت(TIPI) در نمونه­های غیربالینی و بالینی بوده است. TIPI مقیاس بسیار کوتاهی است که با اندازه گیری سریع پنج عامل عمده شخصیت باعث گسترش این حیطه­ی مطالعاتی می شود و همچنین وجود چنین ابزاری امکان مطالعات غربال­گری و زمینه­یابی را فراهم نماید. ابتدا پس از ترجمه اولیه تست  TIPIتوسط ۴ متخصص و سپس بازگردان آن به زبان اصلی ، نسخه نهایی پرسشنامه آماده گردید. سپس بعد از اجرای اولیه بر نمونه ای ۶۰ نفره ضرائب آلفای کرونباخ و نتایج آزمون – باز آزمون محاسبه گردید. سپس در مرحله اصلی آزمون بر روی دو گروه نمونه بهنجار (۳۲۲n=) و نمونه بالینی (۵۶ نفر مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی) اجرا گردید. ابزارهای این مطالعه عبارت بودند از: آزمون شخصیت نئو(NEO-FFI)، پرسشنامه شخصیت آیزنگ(EPQ)، مقیاس درجه­بندی حرمت خود(SERS)، پرسشنامه حالت-صفت خشم اشپیلبرگر، مقیاس عاطفه مثبت و منفی(PANAS) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21). نتایج بیانگر اعتبار همگرا و واگرایی مناسب پرسشنامه ده سوالی شخصیت در هر دو گروه نمونه می باشد. همچنین همسانی درونی پرسشنامه یاد شده در هر دو گروه غیر بالینی و بالینی در حد متوسط بدست آمد. و در آخرین مرحله بررسی اعتبار سازه نمونه غیر بالینی با بهره گرفتن از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد الگوی عاملی مطابق با ساختار فرض شده، دارای پنج عامل می باشد و همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی، بیانگر شاخص­های مناسب مدل پنج عاملی در جمعیت ایرانی می باشد. بدین ترتیب نتایج این مطالعه همسو با یافته های مطالعه اصلی می باشد و می توان در مطالعات آینده و در تحقیقاتی که دارای متغیرهای متعدد می باشند از تست TIPI به عنوان یک ابزار معتبر و روا استفاده نمود.

 

 

کلید واژه:  پنج عامل شخصیت، آزمون ده سوالی شخصیت، اعتبار ،پایایی.

 

فهرست مطالب

عنوان                                           صفحه

تقدیم ‌أ

تشکر و قدردانی  ‌ب

چکیده ت‌

فهرست مطالب ث‌

فهرست جدول‌ها ذ‌

فهرست شکل‌‌ها س‌

فصل ۱-                 کلیات پژوهش ۱

 ۱-۱-                 بیان مسئله ۲

۱-۲-                 ضرورت تحقیق ۱۰

۱-۳-                 اهداف تحقیق ۱۱

۱-۴-                 فرضیه های پژوهش ۱۱

۱-۵-                 تعاریف نظری و عملی متغیرها ۱۲

۱-۵-۱-                شخصیت…………. ۱۲

۱-۵-۲- اعتبار ۱۲

۱-۵-۳- پایایی ۱۳

فصل ۲-                 مروری بر پیشینه های نظری و عملی پژوهش تحقیق ۱۴

۲-۱-                 مقدمه………. ۱۵

۲-۲-                 تعریف شخصیت ۱۵

۲-۲-۱-                سه جنبه شخصیت ۱۸

مزاج. ۱۸

خلق. ۱۸

منش.. ۱۸

۲-۳-                 ماهیت شخصیت ۱۹

۲-۳-۱-                یکتایی و وجوه اشترک ۱۹

۲-۳-۲-                ثبات و انعطاف پذیری ۲۰

۲-۴-                 عوامل موثر در شکل گیری شخصیت ۲۱

۲-۴-۱- وراثت ۲۱

۲-۴-۲- محیط ۲۲

۲-۵-                 رویکردهای  ساخت شخصیت ۲۴

۲-۵-۱-                روش های ریخت شناسی ۲۴

۲-۵-۱-۱-   بقراط……… ۲۴

۲-۵-۱-۲-   کرچمر…. ۲۵

۲-۵-۱-۳-   شلدن….. ۲۵

۲-۵-۱-۴-                       ریخت شناسان دیگر….. ۲۶

۲-۵-۲-                الگویهای عاملی………………………………………………………………………………………………………………………….۲۸

۲-۵-۲-۱-                       رویکرد کتل…………………. ۲۹

الف) صفات شخصیت.. ۲۹

۲-۵-۲-۲-                       رویکرد عاملی آیزنگ……. ۳۳

الف) ساخت شخصیت.. ۳۳

ب) تیپهای شخصیت.. ۳۴

ج) مبنای زیستی شخصیت.. ۳۷

۲-۵-۲-۳-                       مدل پنج عاملی…………. ۳۷

الف) ریشه های تاریخی عوامل پنجگانه ۳۸

ب) تفسیر ابعاد نظریه پنج عاملی شخصیت.. ۴۱

۲-۶-                 روش های سنجش شخصیت ۴۶

۲-۶-۱-                آزمونهای رویکرد عاملی ۴۷

۲-۶-۱-۱-                       پرسشنامه ۱۶عاملی کتل ۴۷

۲-۶-۱-۲-                       پرسشنامه شخصیت نئو ۴۸

۲-۶-۱-۳-                       پرسشنامه شخصیت آیزنگ ۴۹

۲-۶-۱-۴-                       پرسشنامه ده سوالی شخصیت ۵۰

۲-۷-                 ادبیات تحقیق ۵۱

۲-۷-۱-                انواع مقیاس های عاملی در ارزیابی شخصیت ۵۱

۲-۷-۱-۱-                       پرسشنامه پنج عاملی ۴۴ سوالی(BFI) 51

۲-۷-۱-۲-                       خزانه بین المللی آیتم شخصیت (IPIP) 52

۲-۷-۱-۳-                       پرسشنامه ۱۰۰ توصیفگر صفات (TDA) 52

۲-۷-۱-۴-                       فرم کوتاه پرسشنامه ۱۰۰ توصیفگر صفات ۵۳

۲-۷-۱-۵-                       نسخه ی تجدید نظر شده ی پرسشنامه ی شخصیتی نئو ۵۴

۲-۷-۱-۶-                       فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو ۵۴

۲-۷-۲-                پرسشنامه پنج عاملی TIPI 55

فصل ۳-                  فرایند روش شناختی پژوهش ۶۰

۳-۱-                 نوع تحقیق ۶۲

۳-۲-                 آزمودنی ها ۶۲

۳-۲-۱-                جامعه آماری پژوهش ۶۲

الف- جمعیت غیر بالینی. ۶۲

ب- جمعیت بالینی. ۶۲

۳-۲-۲-                نمونه تحقیق و روش نمونه گیری ۶۲

الف) نمونه غیر بالینی. ۶۲

۱) نمونه اولیه ۶۲

۲) نمونه اصلی. ۶۲

ب) نمونه بالینی. ۶۳

۳-۳-                 ابزار های تحقیق ۶۳

۳-۳-۱-                پرسشنامه جمعیت شناختی ۶۳

۳-۳-۲-                پرسشنامه ی ده سوالی شخصیت ۶۴

۳-۳-۳-                فرم کوتاه مقیاس درجه بندی حرمت خود ۶۵

۳-۳-۴-                مقیاس عاطفه مثبت و منفی ۶۵

۳-۳-۵-                پرسشنامه تجدید نظر شده شخصیت آیزنک-فرم کوتاه ۶۶

۳-۳-۶-                پرسشنامه حالت –صفت بیان خشم ۶۷

۳-۳-۷-                پرسشنامه ی شخصیتی نئو فرم کوتاه ۶۸

۳-۳-۸-                فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس ۶۸

۳-۴-                 روش اجر و گردآوری اطلاعات ۶۹

۳-۴-۱-                آماده سازی پرسشنامه ده سوالی شخصیت ۶۹

۳-۴-۲-                مطالعه اولیه……… ۷۰

۳-۴-۳-                مطالعه اصلی……. ۷۱

۳-۵-                 روش تحلیل داده ها ۷۲

فصل ۴-                 یافته های پژوهش ۷۳

۴-۱-                 نتایج توصیفی ۷۵

۴-۱-۱-                یافته های توصیفی مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی نمونه غیربالینی ۷۵

۴-۱-۱-۱-                       یافته های توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه اولیه ۷۵

۴-۱-۱-۲-                       یافته های توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه اصلی ۷۶

۴-۱-۲-                شاخص های توصیفی مربوط به متغیّرهای تحقیق در نمونه غیربالینی ۷۹

۴-۱-۲-۱-                       شاخص های توصیفی متغیّرهای تحقیق در نمونه اولیه ۷۹

۴-۱-۲-۲-                       شاخص های توصیفی متغیّر های تحقیق در نمونه اصلی ۸۰

۴-۱-۳-                یافته های توصیفی مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی نمونه بالینی ۸۶

۴-۱-۴-                یافته های توصیفی مربوط به متغیّر های تحقیق در نمونه بالینی ۹۰

۴-۲-                نتایج استنباطی ۹۴

۴-۲-۱-                بررسی شواهد مربوط به پایایی ۹۴

۴-۲-۱-۱-                       نتایج مربوط به پایایی پرسشنامه ده سوالی شخصیت در نمونه اولیه ۹۴

الف) نتایج پایایی پرسشنامه ده سوالی شخصیت در نمونه اولیه ۹۴

۱)محاسبه پایایی پرسشنامه TIPI با بهره گرفتن از ضرایب همسانی درونی. ۹۴

۲)محاسبه پایایی پرسشنامه TIPI با بهره گرفتن از ضرائب همبستگی آزمون- بازآزمون. ۹۵

۴-۲-۱-۲-                       نتایج پایایی پرسشنامه ده سوالی شخصیت در نمونه اصلی ۹۶

الف) محاسبه پایایی پرسشنامه TIPI با بهره گرفتن از ضرایب همسانی درونی. ۹۶

۴-۲-۱-۳-                       نتایج مربوط به پایایی پرسشنامه ده سوالی شخصیت در نمونه بالینی ۹۹

الف) محاسبه پایایی پرسشنامه TIPI با بهره گرفتن از ضرایب همسانی درونی. ۹۹

۴-۲-۲-                بررسی شواهد مربوط به اعتبار ۱۰۰

۴-۲-۲-۱-                       بررسی اعتبار همگرا و واگر در نمونه غیربالینی ۱۰۰

۴-۲-۲-۲-                       بررسی اعتبار همگرا و واگر در نمونه بالینی ۱۱۳

الف)بررسی همبستگی بین مقیاسهای پرسشنامه TIPI با آزمون نئو و حرمت خود ۱۱۳

ب) بررسی ارتباط مقیاسهای پرسشنامه TIPI با خرده مقیاسهای پرسشنامه DASS. 115

۴-۲-۲-۳-                       بررسی اعتبار سازه…….. ۱۱۸

الف) تحلیل عاملی اکتشافی. ۱۱۸

ب) تحلیل عاملی تأییدی. ۱۲۳

فصل ۵-                  بحث و نتیجه گیری ۱۲۸

۵-۱-                 مقدمه…….. ۱۲۹

۵-۲-                 خلاصه نتایج ۱۳۰

۵-۳-                 بحث در مورد نتایج ۱۳۱

۵-۴-                 محدودیتهای پژوهش ۱۳۷

۵-۵-                 پیشنهادهای پژوهشی ۱۳۸

۵-۵-۱-                پیشنهاد های پژوهشی ۱۳۸

۵-۵-۲-                پیشنهاد کاربردی ۱۳۸

فهرست منابع ۱۴۰

ضمیمه ‌الف –      نتایج تکمیلی ۱۵۸

الف-۱) تحلیل عاملی اکتشافی TIPI در نمونه مردان   ۱۵۸

الف-۲) تحلیل عاملی اکتشافی TIPI در نمونه زنان   ۱۶۱

ضمیمه ‌ب –              ابزارها………………………………………………………………………………………………….. ۱۶۴

چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………..۱۷۶

فهرست جدول‌ها

عنوان                                           صفحه

جدول ‏۳‑۱ گروه بندی پرسشنامه های اجرا شده ۷۱

جدول ‏۴‑۱: فراوانی و درصد نمونه های مورد بررسی به تفکیک دانشکده ها ۷۵

جدول ‏۴‑۲: فراوانی و درصد جنسیت نمونه اولیه ۷۵

جدول ‏۴‑۳: شاخص های توصیفی سن نمونه اولیه ۷۶

جدول ‏۴‑۴: شاخص های توصیفی سن نمونه اصلی ۷۶

جدول ‏۴‑۵: فراوانی و درصد نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت ۷۷

جدول ‏۴‑۶: فراوانی و درصد نمونه مورد مطالعه بر حسب  وضعیت تأهل ۷۷

جدول ‏۴‑۷: فراوانی و درصد نمونه اصلی بر حسب دانشکده ۷۸

جدول ‏۴‑۸: شاخص های توصیفی پرسشنامه TIPI در نمونه اولیه ۷۹

جدول ‏۴‑۹: شاخص های توصیفی پرسشنامه TIPI در نمونه اصلی ۸۰

جدول ‏۴‑۱۰: شاخص های توصیفی حرمت خود  در نمونه غیربالینی ۸۱

جدول ‏۴‑۱۱: شاخص های توصیفی پرسشنامه آیزنگ در نمونه غیربالینی ۸۲

جدول ‏۴‑۱۲شاخص های توصیفی مقیاس حالت–صفت اسپیلبرگر در نمونه غیربالینی ۸۳

جدول ‏۴‑۱۳: شاخص­های توصیفی عاطفه مثبت و منفی در نمونه غیربالینی ۸۴

جدول ‏۴‑۱۴: شاخصهای توصیفی پرسشنامه نئو کوتاه در نمونه غیربالینی ۸۵

جدول ‏۴‑۱۵: شاخص های توصیفی مربوط به وضعیت سنی نمونه بالینی ۸۶

جدول ‏۴‑۱۶: فراوانی و درصد نمونه بالینی بر حسب جنسیت ۸۶

جدول ‏۴‑۱۷: فراوانی و درصد نمونه بالینی بر حسب سکونت ۸۷

جدول ‏۴‑۱۸: فراوانی و درصد نمونه مورد مطالعه بر حسب وضعیت اشتغال ۸۷

جدول ‏۴‑۱۹: فراوانی و درصد نمونه بالینی بر حسب وضعیت تحصیلات ۸۸

جدول ‏۴‑۲۰: فراوانی و درصد مربوط به نوع اختلال در نمونه  بالینی ۸۹

جدول ‏۴‑۲۱: شاخص های توصیفی پرسشنامه TIPI  نمونه  بالینی ۹۰

جدول ‏۴‑۲۲: شاخص های توصیفی پرسشنامه ((DASS-21 در نمونه بالینی ۹۱

جدول ‏۴‑۲۳: شاخص های توصیفی حرمت خود در نمونه بالینی ۹۲

جدول ‏۴‑۲۴: شاخصهای توصیفی پرسشنامه نئو کوتاه در نمونه بالینی ۹۳

جدول ‏۴‑۲۵: نتایج ضرائب آلفا  (TIPI) در نمونه اولیه ۹۵

جدول ‏۴‑۲۶: نتایج همبستگی آزمون-بازآزمون پرسشنامه TIPIبا فاصله ۱۴ روزه ۹۶

جدول ‏۴‑۲۷: نتایج ضرائب آلفا پرسشنامه TIPI در نمونه اصلی ۹۷

جدول ‏۴‑۲۸: نتایج مربوط به ضرائب آلفا پرسشنامه TIPI در نمونه بالینی ۹۹

جدول ‏۴‑۲۹: ضرائب همبستگی بین پرسشنامه TIPI با مقیاس های پرسشنامه (NEO-FFI) در نمونه  غیربالینی ۱۰۱

جدول ‏۴‑۳۰: ضرایب همبستگی بین مقیاس های پرسشنامهTIPI) ( با مقیاس های پرسشنامه (EPQ) در نمونه غیربالینی کل ۱۰۴

جدول ‏۴‑۳۱: ضرایب همبستگی بین مقیاس های پرسشنامهTIPI) ( با مقیاس حرمت خود(SERS) در نمونه غیربالینی ۱۰۷

جدول ‏۴‑۳۲: نتایج مربوط به همبستگی   پرسشنامهTIPI) ( و پرسشنامه خشم حالت – صفت اسپیلبرگر  در نمونه غیربالینی ۱۰۸

جدول ‏۴‑۳۳: نتایج  همبستگی پرسشنامه ده سوالی شخصیتTIPI)) با پرسشنامه عاصفه مثبت و منفی(PANAS) در نمونه غیربالینی ۱۱۱

جدول ‏۴‑۳۴: نتایج  همبستگی پرسشنامه ده سوالی شخصیتTIPI)) با مقیاس حرمت خود(SERS)  در نمونه بالینی ۱۱۳

جدول ‏۴‑۳۵: نتایج همبستگی بین پرسشنامه TIPI) ( با پرسشنامه (NEO-FFI)  در نمونه بالینی ۱۱۴

جدول ‏۴‑۳۶: ضرائب همبستگی پرسشنامه(TIPI) با خرده مقیاس های پرسشنامه DASS در بیماران اختلال افسردگی ۱۱۶

جدول ‏۴‑۳۷: ضرائب همبستگی پرسشنامه(TIPI) با خرده مقیاس های پرسشنامه DASS در بیماران اختلال اضطرابی ۱۱۷

جدول ‏۴‑۳۸: نتایج مربوط به آزمون های کرویت بارتلت و کفایت نمونه براداری تحلیل عاملی(TIPI) 119

جدول ‏۴‑۳۹: نتایج تحلیل مؤلفه های اصلی پرسشنامه ده سوالی شخصیت(TIPI) 120

جدول ‏۴‑۴۰: ماتریس الگوی مربوط به عوامل مستخرج از چرخش ابلیمین ۱۲۲

جدول ‏۴‑۴۱: سوالات مربوط به عوامل مستخرج از چرخش ابلیمین ۱۲۳

جدول ‏۴‑۴۲: تحلیل عاملی تأییدی پنج عامل متخذ از تحلیل عاملی اکتشافی ۱۲۵

جدول ‏۴‑۴۳: مقایسه شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی معیارها ۱۲۶

جدول الف‑‏۰۱:نتایج مربوط به آزمون های کرویت بارتلت و کفایت نمونه براداری تحلیل عاملی(TIPI)………………………………………………………………………………………………………………………………………158 جدول الف‑۲: نتایج مربوط به تحلیل مؤلفه­های اصلی TIPI…………………………………………………………. 159

جدول الف ۳: ماتریس الگوی مربوط به عوامل مستخرج از چرخش ابلیمین…………………………………..۱۶۰

جدول الف-۴ : نتایج  آزمون های کرویت بارتلت و کفایت نمونه براداری تحلیل عاملیTIPI………..161

جدول الف-۵: نتایج مربوط به تحلیل مؤلفه­های اصلی TIPI …………………………………………………….162

 

جدول الف-۶: ماتریس الگوی مربوط به عوامل مستخرج از چرخش ابلیمین………………………………….۱۶۳

 

 

 

فهرست شکل‌‌ها