عمومی

چطور اسم شرکت و برند انتخاب کنیم

چطور اسم شرکت و برند انتخاب کنیم
انتخاب اسم برند در ظاهر ساده و آسان به نظر می‌رسد و شاید آخرین موضوعی باشد که برخی مدیران و صاحبان مشاغل در زمان راه اندازی کسب و کار خود به آن فکر کنند. در صورتی که چنین نیست و انتخاب نام برند به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات و تصمیمات شما به عنوان مدیر و موسس یک نام تجاری محسوب می‌شود.

نام برند و لوگو به عنوان هویت یک کسب و کار در نظر گرفته می‌شوند و در واقع اولین آیتم‌هایی هستند که در نگاه اول توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند. نام برند شما باید به صورت هوشمندانه و اصولی انتخاب شود تا پس از مدتی به یک نام ماندگار تبدیل شود و هیچگاه از ذهن افراد پاک نشود.

چشم‌گیر باشد

در دنیای امروز، برای معروف شدن باید علاوه بر دنیای آفلاین، در دنیای آنلاین هم به چشم بیایید. لذا نامی که برای برند خود انتخاب می‌کنید، باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر توانایی کسب محبوبیت و مقبولیت در بازاریابی آفلاین، و آنلاین را داشته باشد.

نام شرکت باید از سه سیلاب تشکیل شود

البته به شرط تکراری نبود امکان انتخاب نام دو سیلابی هم وجود دارد. در مجموع و به طور کلی، این سه سیلاب باید معنادار، فارسی و خاص باشد و در لغت‌نامه دهخدا وجود داشته باشد. دو سیلاب از سه سیلاب باید نامی باشد که دارای سابقه متفاوت باشد.

اسم شرکت https://charkhonaki.ir نباید تکراری باشد و نباید پیش از این توسط شرکت مشابه دیگری ثبت شده باشد. اگر نام شما مشابه نام‌های قبلی باشد، پس از درخواست از سوی کارشناس رد می‌شود.

باید با حیطه فعالیت شرکت هماهنگ باشد

این نام باید با حیطه فعالیت شرکت هماهنگ باشد و نباید از نام‌های لاتین تشکیل شده باشد. امکان استفاده از کلماتی مانند: مهندسی، بازرگانی و خدماتی در نام وجود دارد اما این کلمات به عنوان یکی از سیلاب‌های خاص شناخته نمی‌شوند

نباید معنا و مفهوم لاتین داشته باشد

دو کلمه فارسی ذکر شده در اسم شرکت نباید به یاد آورنده یک کلمه لاتین و خارجی باشد.

گرفتن مجوز برای استفاده از برخی کلمات

از برخی کلمات تنها در صورتی می‌شود استفاده کرد که مجوز مربوطه از مراجع گرفته شود. مانند: بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیستی، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی، هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ و غیره..

معنی‌دار بودن نام

از آن‌جایی که اسم برند https://charkhonaki.ir ، ماهیت تجارت شما را نشان می‌دهد باید تصویر مناسبی را القا کند و باعث ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب شود. همان‌طور که پس از به‌دنیا آمدن فرزندتان، به‌دنبال اسامی خاص، زیبا و بامعنی هستید؛ برای نام‌گذاری برند خود نیز باید سلیقه به‌خرج دهید. برخی افراد، این قضیه را جدی نمی‌گیرند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   شایع ترین علائم بیماری های روانی که باید بشناسید!

بیشتر بخوانید: اسم پسر ایرانی شیک و خاص جدید کوتاه و تک ۱۴۰۱

به گسترش نام تجاری خود دقت کنید

نامی را برگزینید که با پیشرفت برند، آن هم رشد کند و همچنان مرتبط با کسب‌وکارتان باشد. برای تجارت خود، افق‌های چند ساله بچینید و سعی در بسط و گسترش آن داشته باشید. بسیاری از مشاغلی که در سطح جهانی مشهور شده‌اند، از حروف دشوار در نام خود استفاده نکرده‌اند! زیرا در غیر این صورت مشتریان خود را در کشورهای دیگر از دست می دادند. فراموش نکنید که نام برند باید درصورت توسعه تجارت، همچنان قابل استفاده باشد.

زیر ذره‌بین قرار دادن وجه تمایز برند خود با انتخاب اسم مناسب

بررسی این موضوع که برند شما قرار است چه تفاوتی را خلق کند، کلید دست‌یابی به بهترین نام تجاری است. حتما درمورد منحصربه‌فرد بودن شغلتان و وجه تمایز آن نسبت به رقبا تحقیق کنید. این‌گونه دیگر به‌دنبال بهترین نام دنیا نمی‌گردید؛ بلکه بهترین نام را برای تجارتتان انتخاب می‌کنید.

در انتخاب نام برخی برندها از واژه‌های ایرانی (فارسی یا زبان‌های سایر اقوام ایرانی) استفاده شده است. در انتخاب برخی دیگر، واژه‌هایی با ریشه‌ی غیرایرانی به کار رفته است. برخی از نام خود برای برندسازی استفاده کرده‌اند.

عده‌ای دیگر کوشیده‌اند از نام‌ خانوادگی و اسامی اشخاص فاصله بگیرند. گروهی به سراغ مخفف‌سازی رفته‌اند. گروهی دیگر ترجیح داده‌اند از واژه‌های مخفف استفاده نکنند. تعدادی از برندها واژه‌های مرتبط را به کار گرفته‌اند. تعدادی دیگر از برندهای تجاری نام‌هایی عمومی را انتخاب کرده‌اند که به شکل مستقیم ارتباطی با حوزه‌ی فعالیت برند ندارد.

به راحتی تلفظ شود

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک نام مناسب برای برند، تلفظ راحت و آسان آن است؛ نامی که تلفظ و حالت نوشتاری ساده‌ای نداشته باشد، هیچگاه به نامی ماندگار تبدیل نخواهد شد. نام برند باید به راحتی تلفظ شود تا مخاطبی که برای اولین بار با آن مواجه می‌شود در خواندن آن دچار مشکل نشود.

بسیاری از اسامی علاوه بر تلفظ دشوار، نحوه نوشتاری سختی نیز دارند و به راحتی قابل خواندن نیستند. این مشکل معمولا در انتخاب اسم برند انگلیسی بیشتر به چشم می‌خورد زیرا تلفظ کلمات انگلیسی برای همگان آسان نیست و املای آنها به فارسی نیز چندان جذاب و خوانا نخواهد بود. بنابراین در هنگام انتخاب اسم برند حتما به تلفظ راحت آن توجه داشته باشید.