عمومی

خرید ملک و آپارتمان در ایران و خارج از کشور- مسکن و توسعه اقتصادی – خرید مسکن در کشورهای مختلف- ویژگی های مسکن

 

 

۲-۱-۵-۹-ضوابط ساخت کاربری مسکونی در بافت عادی

بافت عادی شامل سه “منطقه تراکمی” تراکم کم، تراکم متوسط و تراکم زیاد است . برای تراکم­های سه گانه فوق ابتدا “تراکم مبنا” تعریف شده است و متناسب با عرض معبر گروه بندی ثانویه اعمال گردیده است.

–  تراکم مبنا حداقل تراکمی است که شهرداری بدون اخذ مبلغی بابت تراکم اضافی مجوز صادر می­ کند .

– تراکم سقف حداکثر تراکمی است که شهرداری با اخذ مبلغی متناسب با تفاضل تراکم اضافی و تراکم مبنا مجاز به صدور مجوز ‌می‌باشد .

لازم به توضیح است که در دستور نقشه هم تراکم مبنا و هم تراکم سقف می­بایست ذکر و تعریف شود تا از ابتدا متقاضی، تهیه نقشه را ‌بر اساس انتخاب و امکان نهایی انجام دهد .

– ضوابط ساخت مسکونی در منطقه تراکم کم: در تراکم کم، تراکم مبنا ۱۰۰ % و تراکم سقف۱۲۰ % ، سطح اشغال ۶۰% و ۵۵ % و تعداد طبقات  ۲و ۳ طبقه ‌می‌باشد.

–  ضوابط ساخت مسکونی در منطقه تراکم متوسط: در این منطقه متناسب با عرض معبر سه نوع تراکم موضعی معرفی شده است.­

در شرایطی که عرض معبر از ۶ متر کمتر باشد، تراکم مبنا۱۰۰% ، تراکم سقف۱۱۰% ، سطح اشغال ۵۵ % و تعداد طبقات ۲ ‌می‌باشد­.

در شرایطی که عرض معبر از  ۶متر تا کمتر از ۱۰ متر باشد، تراکم مبنا۱۲۰% ، تراکم سقف ۱۵۰% و تعداد طبقات تا ۳ طبقه است .

در شرایطی که عرض معبر ۱۰ متر و بیشتر باشد، تراکم مبنا۱۵۰% ، تراکم سقف۲۰۰% ، سطح اشغال ۵۰% و تعداد طبقات حداکثر ۴ طبقه ‌می‌باشد .

–  ضوابط ساخت مسکونی در منطقه تراکم زیاد: در منطقه تراکم زیاد متناسب با عرض معبر، تراکم تغییر می­ کند .

در شرایطی که عرض معبر کمتر از ۸ متر باشد، تراکم مبنا۱۲۰% ، تراکم سقف۱۶۵% ، سطح اشغال ۵۵% و حداکثر تعداد طبقات ۳ ‌می‌باشد .

در شرایطی که عرض معبر از ۸ تا کمتر از ۲۰ متر باشد، تراکم مبنا۱۵۰% ، تراکم سقف۱۸۰% ، سطح اشغال ۵۵%  و حداکثر تعداد طبقات ۴ ‌می‌باشد .

در شرایطی که عرض معبر ۲۰ متر و بیشتر باشد، تراکم مبنا ۱۵۰% ، تراکم سقف ۲۲۰%  و سطح اشغال ۵۰%  و تعداد طبقات حداکثر ۶ طبقه است .

فروش مسکن مهر پرند

مفهوم مسکن

 

در صده­های اخیر، متناسب با تغییر انسان سنتی به انسان صنعتی، خانواده­ای که در گذشته به صورت گسترده و فراتر از یک زوج و فرزندان بود، تحت تاثیر ایجابات زندگی صنعتی شهری دستخوش تغییر قرار گرفت. در این دوران خانواده­ای پدید آمد مرکب از پدر، مادر و تعدادی فرزند، که اصطلاحاً خانواده هسته­ای نامیده شد و از حیاطی متفاوت با خانواده گذشته برخوردار گشت و الگوی مسکن او متاثر از شرایط جدید متفاوت گردید. بدین ترتیب انسان در حرکت از جامعه پیشا صنعتی به یک جامعه پسا صنعتی به ناچار شکل جدیدی از خانواده را تجربه کرد که مسکن به عنوان نماد و آئینه تمام نمای این تغییرات، باید توان پذیرش و سامان­دهی تغییرات به وجود آمده را داشته باشد(پوردیهیمی، ۱۳۹۱، ۳).

این مطلب را هم از دست ندهید :   یو پی اس (UPS) یا منبع ذخیره دائمی برق

خرید آپارتمان در کرج

در این دوران معماران تعاریف مختلفی از انسان و مسکن را مطرح کردند، و نیاز انسان­ها در محیط زندگی را سبب داشتن اندام یکسان و حرکات مشابه یکسان می­دانستند، همچنین عقیده داشتند که رفتار­های اجتماعی انسان­ها با رشد آن ها تکامل پیدا کرده طبقات اجتماعی­شان را مشخص می­ نماید(همان، ۵).

در این دیدگاه عملکردها و نیازها، الگوی مشخصی را به وجود می ­آورند که یک خانه را برای همه ملت­ها و همه اقلیم­ها پیشنهاد می­ کند. اما باید اذعان داشت که مسکن مقوله­ پیچیده است و به سادگی در قالب یک تعریف نمی­گنجد، اما ‌می‌توان اظهار داشت که مسکن باید نیازهای انسان را برآورده نماید. در سال­های اخیر دانشمندان مختلف برای نیاز­های انسان تعریف‌ها و مدل­های متفاوتی ارائه داده ­اند، الکساندر لاتیون (lenighton,1957 ) تمایلات فطری انسان را مطرح می­ کند. اتکینسون هویت شخصی در هر مرحله از زندگی انسان را توضیح می­دهد. مازلو نیاز­های اساسی سلسله مراتبی را در پنج گروه معرفی می­ کند، و مسکن را سر پناهی می­دانند که نیاز­های انسان را مانند استراحت، خواب و. . . تامین نموده و او را در برابر عوامل نامناسب جوی و خطرات محیطی حفاظت می­ نماید (همان، ۵).

مسکن انسان پیوستگی نزدیکی با کیفیت­های زندگی انسانی دارد. کیفیتهایی مانند امنیت، تعامل با انسان‌های دیگر و یا جلوگیری از نفوذ ناخواسته افراد به درون زندگی. مسکن در مقایسه با دیگر محیط­­ها، محیط زندگی دائمی انسان است و نسبت به سایر اماکن بیشترین زمان زندگی خود را در آن سپری می­ کند و بیشترین وابستگی را به آن پیدا می‌کند.

مفهوم مسکن علاوه بر محدوده فیزیکی واحد مسکونی کل محیط مسکونی را نیز در بر ‌می‌گیرد که شامل کلیه­ خدمات و تسهیلات ضروری مورد نیاز برای خانواده مانند اشتغال، آموزش، خرید، بهداشت و تفریح نیز می­گردد. در واقع تعریف و مفهوم عام مسکن یک واحد مسکونی نیست، بلکه محیط مسکونی را نیز در بر ‌می‌گیرد. به عبارت دیگر مفهوم مسکن تنها یک سرپناه فیزیکی نیست و کلیه محیط­های مورد نیاز خانواده، یعنی خدمات و تسهیلات عمومی لازم برای زندگی را نیز شامل می­گردد. این دیدگاه بر این موضوع تأکید دارد که شهر مانند هر موجود زنده از اجزایی تشکیل شده که اصلی­ترین عنصر در شکل­ گیری آن را ‌می‌توان مسکن دانست(همان، ۶).

 

 

الگوهای خانه با توجه به رفتارهای جمعی

 

در گذشته خانه­ای که برای همه ملت­ها تجویز می­گردید، فقط الگوی عام رفتار فیزیکی را مطرح می­کرد در حالی که امروزه توجه به رفتار­های فرهنگی

پروژه ستین