مطالب عمومی سری اول

راهنمای گام به گام ثبت نام در آزمون GRE عمومی

آزمون بین المللی GRE، مثل آزمون آیلتس، تافل و جی مت، یکی از معروف ترین آزمون هاییه که مخاطبان حضور در دانشگاه ها و موسسات آموزشی بین المللی در سراسر جهان به خصوص در شمال آمریکا، در اون شرکت می کنن.

این آزمون واسه اون دسته از علاقمندان به تحصیل در دانشگاه های کانادا و آمریکا که واسه مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اپلای می کنن، به عنوان یکی از نیازمندیای لازم پذیرش مطرح شده و بر خلاف آزمون آیلتس و تافل، نمره کل (OVERALL)  نداره و هر ۳ بخش (SKILL) دارای نمره مخصوص به خوده.

حالا ورژن GRE Revised در دسترسه و امتحان به صورت اینترنتی برگزار می شه.
یعنی در ساعت مشخصی سیستم باز و در ساعت مشخصی به اتمام می رسه. اصلاح بخشای سه گانه هم به وسیله رایانه انجام می شه و عامل انسانی به جز در بخش اصلاح مقالات (analytical writing) وجود نداره.

در ایران، هرساله ده ها هزار نفر در سراسر کشور تو تهران و مراکز استانا حضور پیدا کرده و در این آزمون شرکت می کنن. هر داوطلب مجازه که هر ۲۱ روز یه بار، در آزمون شرکت کنه.
اما کل شرکت در آزمون ایشون، نباید بیشتر از ۵ بار در ۳۶۵ روز سال شه.

قبلا به مجموعه نکات لازم درباره آمادگی در آزمون جی آر ایی و به خصوص (GRE SUBJECT) اشاره کردیم. در گفتار امروز، به راهنمای قدم به قدم ثبت نام در آزمون جی آر ایی می پردازیم تا واسه علاقمندان به ثبت نام در این آزمون، اطلاعات لازم ارائه شه.

با ما همراه باشین.

داستان GRE

همونطور که میدونید، کسایی که علاقه مند تحصیل در رشته های جور واجور در کانادا و آمریکا هستن، از اونا مدرک جی آر ایی خواسته می شه تا ضمیمه APPLICATION خود کرده و به دانشگاه مقصد ارسال کنن.

کارنامه جی آر ایی مثل کارنامه آزمون آیلتس و تافل، باید از طرف ETS، مرکز صادر کننده کارنامه به صورت مستقیم به دانشگاه مقصد ارسال شه و شما نمی تونین کپی کارنامه رو به همراه مدارک خود بفرستین. اگه اینجور کاری انجام بدین، این کارنامه مورد قبول واقع نشده و رد می شه.

ما قبلا به این موضوع اشاره کردیم که آزمون جی آر ایی، نمره کل نداره. هر بخشی مثل ریاضی، وربال و رایتینگ، دارای نمرات مجزاییه. دو بخش اول بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره بندی می شه و بخش آخر هم از ۶ نمره محاسبه می شه.

معمولا عرف بر اینه که بیشتر دانشگاه های آمریکا از دانشجویان بین المللی، نمرات بالای ۱۵۰ تا ۱۵۵ رو درخواست می کنن و واسه بخش رایتینگ هم، ۴ از ۶ درخواست می شه و به عنوان حد نصاب (MINIMUM SCORE REQ) مطرح می شه.

اگه شما نمرات کمتری از این حد نصاب هم به دست بیارین، باز پرونده شما بررسی می شه، اما شانس قبولی شما به خصوص با بورس کم میشه. ما واسه کسایی که نمره بالایی در آزمون نمی تونن به دست بیارن پیشنهاد می کنیم که بخش رایتینگ خود رو تقویت کرده تا دست کم نمره ۴ از ۶ کسب کرده و در بخشای بعدی، با ۲ بار امتحان دادن، نمره خود رو پیشرفت بدن.

نمره تضمینی در آزمون جی آر ایی معنا نداره و تبلیغاتی که در این مورد در تلگرام و شبکه های اجتماعی انجام می شه، خلافه.

واسه آمادگی در آزمون جی آر ایی، اول باید سطح زبون انگلیسی خود رو تقویت کنین و بعد روی اصطلاحات و فرمولای ریاضی دوره دبیرستان کار کنین و از نرم افزارهای مثل ساز آزمون جی آر ایی که به صورت رایگان و پولی در اینترنته، استفاده کنین.

نکته مهم درباره آزمون اون هستش که به صورت اینترنتی مثل تافل برگزار می شه و همه کارا با رایانه انجام میشه. پس شما باید مهارتای رایانه ای خود مثل تایپ سریع و هم اینکه انتقال مطلب و انتخاب گزینه درست با کمک موس رو سریع انجام بدین.

با در نظر گرفتن اینکه در بخش رایتینگ، ادیتور مربوطه امکان اصلاح کلمه رو مانند MISCROSOFT OFFICE WORD نمی ده، ‌پس تلاش کنین املا لغات انگلیسی رو که قبلا با کمک ادیتور ورد انجام می دادین، به درستی تمرین کنین.

واسه آمادگی در آزمون جی آر ایی باید روی کلمات و درک مطلب و حل دست کم ۱۰۰۰ موضوع ریاضی دست به کار شین تا به برنامه، تسلط اطلاعاتی داشته باشین.

حالا در ۱۰۰۰ مرکز در ۱۶۰ کشور دنیا به خصوص ایران، این آزمون به صورت هفتگی برگزار می شه.
واسه مسافران دانشگاه های آمریکای شمالی به خصوص واسه مقطع دکترا، این آزمون یه ضرورت به نظر می رسه.

اگه شما قصد تحصیل در دانشگاه های آسیایی و اروپایی با بورس در مقطع دکترا رو دارین، در اختیار داشتن این مدرک معتبر بین المللی می تونه شانس شما رو واسه قبولی زیاد کنه.

گر چه نه شرط لازم واسه ادمیشنه و نه شرط کافی.

همونجوریکه در سلسله مطالب گفتیم، خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور باید از نظر زبانی، در سطح خوبی واسه تحصیل باشن. بیشتر خواهندگان تحصیل در بیرون مرز کشور رو خواهندگان تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبون تشکیل میدن و بخاطر این، ، مهم ترین زبون تحصیل در دانشگاه های سراسر دنیاس. بعضی از دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های آمریکای شمالی، واسه تعیین سطح زبون آکادمیک خواهندگان، علاوه بر مدارک زبانی عادی، مدارک دیگری هم از خواهندگان درخواست می کنن که نمونه مقاله علمی و مدرک GRE از اون جمله س.

متقاضیانی که زبون اصلی اونا انگلیسی نباشه و در دانشگاه انگلیسی زبون تحصیل نکرده باشن، باید مدرکی مربوط به آشنایی اونا به زبون انگلیسی در سطح معیارهایی که دانشگاه هدف مشخص می کنه، ارائه کنه.
در واقع (English language proficiency) داوطلبان باید به وسیله واحد پذیرش (admission office) گرفتن شه.
مدرک گرفتن صلاحیت زبون انگلیسی، از راه مدارکی چون – شکل میگیره.

بیشتر دانشگاه های کانادا و آمریکای شمالی و بعضی از دانشگاه های اقیانوسیه و حتی اروپا که دوره دکترای اقتصاد و MBA رو برگزار می کنن، از داوطلبان واسه فرستادن مدارک و اپلای، مدرک GRE-GMAT رو درخواست می کنن و واسه خواهندگان تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی در آسیا و اروپا، مدرک GRE-GMAT اجباری نداره. یعنی شما واسه تحصیل در چین، ، ، و حتی و ، احتیاجی به ارائه مدرک جی آر ایی ندارین.

ثبت نام در آزمون GRE

واسه ثبت نام در آزمون جی آر ایی، باید از راه سایت رسمی این آزمون به این نشانی مراجعه کنین. اگه به قسمت GRE در ایندکس این پرتال مراجعه کنین، صفحه زیر واسه شما به نمایش در میاد.

کلیه موارد مربوط به ثبت نام، پرداخت هزینه های ارزی و مشاهده کارنامه و حتی درخواست ارسال کارنامه جدید و حتی تغییر روز برگزاری آزمون رو باید از راه پروفایل شخصی که در این سایت ایجاد می کنین، انجام بدین.

همونجوریکه در این پرتال هم اشاره شده، مدرک آزمون GRE یکی از معتبر ترین مدارکیه که خواهندگان تحصیل در دانشگاه های ممتاز در سراسر جهان به دانشگاه ها ارائه می کنن تا شانس خود رو واسه پذیرش مخصوصا با بورس تحصیلی بیازمایند. فهرست دانشگاه هایی که در سراسر دنیا این مدرک رو قبول دارن، در این بخش ارائه شده.
واسه آشنایی با آزمون و مسائل در رابطه، می  تونید اپلیکیشن موبایل اونو هم دانلود کنین.

واسه باخبر شدن از بخشای جور واجور آزمون و روشای طرح سوال در این آزمون ۱۸۰ دقیقه ای، به این بخش مراجعه کنین.

همونطور که در صفحه بالا مشاهده می کنین، این بخشای اصلی هست:

    • بخش store واسه خرید کتابا و نمونه سوالات آزمون رسمی جی آر ایی
  • بخش contact us واسه رابطه با مدیران برگزاری آزمون
    • بخش search واسه باخبر شدن از سوالات و راهنمای آزمون
  • بخش ETS ACCOUNT واسه ورود به بخش ثبت نام آزمون

واسه ثبت نام در آزمون به بخش REGISTER مراجعه کنین. واسه باخبر شدن از تستای رایگان رسمی جی آر ایی به این لینک برید.

مراکز برگزاری آزمون GRE

بخش خاصی در سایت به معرفی مرکز برگزاری آزمون جی ار ایی در سراسر جهان می پردازه. در این قسمت، شما میتونین تا از مراکز برگزاری آزمون در کشورای جور واجور و روز برگزاری آزمون و بررسی جا داشتن یا جا نداشتن واسه ثبت نام اطلاع به دست بیارین.

همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین، اگه روی view test centers کلیک کنین، اطلاعات لازم ارائه می شه.

 

بعد از کلیک، این صفحه نشون داده می شه.

 

در قسمت select a test، باید GRE GENERAL TEST رو انتخاب کنین و در بخش FIND TEST CENTERS، نام IRAN رو انتخاب کنین. بعد  روی FIND AVAILABLE CENTER کلیک کنین. به این موضوع توجه کنین که فاصله بین آزمون اول و دوم شما، باید دست کم ۳ هفته باشه و هر داوطلب می تونه هرساله ۵ بار در آزمون شرکت کنه و بیشتر از اون مجاز نیستین.

اسامی کشورا و مراکز برگزاری آزمون در این قسمت در دسترسه.

همونجوریکه در منوی آبشاری مربوط به انتخاب نام کشور مشاهده می کنین، در قسمت country، اسامی ۱۶۰ کشور برگزار کننده آزمون معرفی شده.
وقتی نام کشور iran رو انتخاب کردین، به صفحه زیر منتفل میشین.

شهرای آمل، اصفهان، شیراز، تهران، ارومیه و زنجان، ۶ مرکز اصلی برگزاری آزمون رسمی جی آر ایی در کشور هستن و جایابی اونا به گونه ایه که شمال، جنوب، مرکز و غرب کشور رو پوشش میده. پس اگه قصد شرکت در آزمون رو داشتین، تلاش  کنین که در یکی از مراکز اشاره شده در آزمون شرکت کنین و احتیاجی نیس که واسه شرکت در آزمون به تهران مراجعه کرد.

همونجوریکه در تصویر فوق مشاهده می کنین، اطلاعات مربوط به مراکز برگزاری آزمون و تاریخ برگزاری، در جداولی ارائه شده.

مثلا تو تهران، مرکز برگزاری آزمون در ساختمون کریمخان سازمان امتحان و آموزش  کشور قرار داره که محیطی منزوی واسه برگزاری تخصصی آزمون جی آر اییه و امکانات رفاهی خوبی هم واسه خواهندگان در اون تعبیه شده.
معمولا بازه وقتی ۴ ماهه واسه شرکت در آزمون به داوطلب نشون داده می شه و در تصویر فوق هم که بخشی از صفحه مربوطه س، امکان شرکت در آزمون از آگوست تا اکتبر ۲۰۱۷ در دسترسه.

در تاریخایی که امکان شرکت در آزمون واسه داوطلبان آماده نیس و صندلیا رزرو شده، با گزینه no seats available نشون داده می شه.
این موضوع بیان گر این حقیقته که در تاریخ مشخص شده و در مرکز معرفی شده، امکان ثبت نام وجود نداره. فقط در تاریخایی که گزینه register now معرفی شده، داوطلبان می تونن نسبت به ثبت نام دست به کار شن.

به خاطر همین، به داوطلبان پیشنهاد می شه که اگه در  تاریخ خاصی علاقمند به شرکت در آزمون هستین، هر چی سریع تر نسبت به ثبت نام و رزرو دست به کار شین چون که درخواست کننده شرکت در آزمون در سراسر کشور بسیاره.

اگه روی بخش ثبت نام کلیک کنین، به صفحه ای که در زیر نشون داده شده،، منتقل میشین.

واسه ثبت نام در آزمون، باید در سایت رسمی ETS ثبت نام کنین و یه پروفایل در اختیار داشته باشین. واسه این کار به قسمت NEW USERS برید. توجه کنین که واسه تشکیل پروفایل، باید کد کاربری و رمز عبور داشته باشین و حتما از یه نشانی پست الکترونیک معتبر هم بهره مند باشین.

وقتی شما روی گزینه مربوطه کلیک کنین، تصویر زیر واسه شما به نمایش در میاد.

 در صفحه CREATE YOUR GRE ACCOUNT، ۲۰ منو باید تکمیل شه.
بخشای اول مربوط به نام و نام خانوادگی و تاریخ تولده. حتما این چند قسمت اولیه رو درست پر کنین. حتما این اطلاعات باید براساس اطلاعات گذرنامه شما باشه چون که کارنامه براساس این اطلاعات صادر می شه و حضور شما در روز آزمون هم براساس بررسی گذرنامه با فرمی که حالا پر می کنین شکل میگیره.

البته تغییر این اطلاعات پس از ساخت حساب هم ممکن میشه. معرفی جنسیت، پست الکترونیک معتبر که CONFIRMATION EMAIL به این نشانی فرستاده میشه در فرم باید ارائه شه.
نشانی و شماره تلفن و نام شهر رو هم درست وارد کنین که واسه تماس احتمالی با شما مشکلی وجود نداشته باشه.

وفتی شما فرم بالا رو پر کردین و گزینه NEXT رو کلیک کردین، به صفحه زیر راهنمایی میشین.

همونجوریکه در تصویر فوق مشاهده می کنین، این بخش از شما درخواست می کنه تا واسه ورود به پروفایل خود، کد کاربری و رمز عبور بسازین. کد کاربری شما باید بین ۶ تا ۱۶ کاراکتر باشه که می تونه اعداد، حروف یا ترکیبی از این دو باشه. رمز عبور شما باید:

  • دست کم یه حرف کوچیک مانند  a داشته باشه.

  • دست کم یه حرف بزرگ مانند Y داشته باشه.

    • دست کم یه عدد یا سمبلی مانند ۱ یا @ در اون وجود داشته باشه.

  • بین ۸ تا ۱۶ کاراکتر باشه.

کد کاربری و رمز عبور خود رو پس از تعیین کردن، در جایی که یادداشت کنین تا یادتون نره. رمز عبور رو باید ۲ بار وارد کنین. اگه وقتی رمز عبور خود رو از یاد بردین، سیستم مثل بخش عادی در سایتای پست الکترونیک مانند یاهو و جی میل، از شما درخواست می کنه تا به پرسشی که قبلا جواب دادین، دوباره جواب بدین. به خاطر همین، سوال SECURITY QUESTION رو انتخاب کنین.

یکی از پرسشای بالا رو انتخاب کنین. سوال اول این هست که مثلا، نام خیابانی که در اون جا بزرگ شدین چیه؟

هر کدوم از این ۵ سوال رو که دوست دارین انتخاب کنین و تلاش کنین موردی رو انتخاب کنین که هیچ وقت واسه جواب به این سوال، دچار پریشونی و گیجی نمی شین. مثلا نام پدرتون رو شک نداشته باشین هیچ وقت فراموش نمی کنین!

پس از انتخاب SECURITY QUESTION و SECURITY ANSWER گزینه submit رو کلیک کنین.

پس از اون تصویر زیر واسه شما به نمایش در می آٖید که باید تایید کنین.

بعد از کلیک روی سابمیت، متن زیر نشون داده می شه.
Your Account Has Been Created!

وقتی ایجاد کد کاربری تموم شد، به این صفحه مراجعه کنین. این صفحه مدیریت پروفایل شما هستش و اطلاعات مهمی در ان قرار داره.

همونجوریکه توجه می کنین در بخش MY GRE HOME، نام کاربری شما که این جا مثلا ali Agha هست نشون داده می شه.
۵ گزینه مهم در این قسمت هست که باید در اطلاع باشین:

۱- بخش register که واسه ثبت نام در آزمون عمومی و تخصصی (subject) در دسترسه. واسه به کار گیری خدمات رایگان آموزشی سایت GRE هم می تونین به این بخش مراجعه کنین.

۲- بخش VIIEW/CHANGE/CANCEL REGISTRATION که واسه تغییر اطلاعات پروفایل شما و تغییر اطلاعات روز برگزاری آزمون استفاده می شه.

۳- در بخش scores می تونین نمره آزمون خود رو در ببینین و دسترسی واسه ارائه درخواست ارسال کارنامه به دانشگاه های جور واجور دنیا در این قسمت در دسترس میشه.

۴- در بخش Quick Links می تونین به اطلاعات مربوط به آمادگی در آزمون، تاریخ و محل برگزاری آزمون، اطلاعات مربوط به شناسایی درروز آزمون و قوانین مربوطه و اطلاعاتی مربوط به افراد با معلولیتای جسمی در روز آزمون دسترسی داشته باشین.

۵- در قسمت Manage profile می تونین کد کاربری و رمز عبور خود رو تغییر بدین.

روش پرداخت هزینه شرکت در آزمون GRE

با مواردی که در بالا به صورت مصور ارائه کردیم، آماده پرداخت هزینه های مربوطه و ثبت نام رسمی هستین. صورت حساب رو می تونین از دو روش پرداخت کنین.

با کارتای اعتباری یا کارت هدیه ویزا/ مستر بپردازید. (احتیاجی نیس که ویزا کارت/ مسترکارتی که از اون واسه پرداخت استفاده می کنین به نام خود شما باشه. همه مراحل ثبت نام واسه درخواست وقت شرکت در آزمون رو تا مرحله پرداخت طی کنین. واسه ثبت نام باید، نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، پست الکترونیک و رمز عبور رو وارد کنین و یه حساب کاربری به نام خود باز کنین.

اگه کارت اعتباری ندارین، باید از شرکتای پرداخت الکترونیک در کشور استفاده کنین.

با توضیحاتی که در بالا ارائه شد، راهنمای خوبی واسه علاقمندان به شرکت در آزمون GRE در دسترسه. همونجوریکه گفتم، از راه پروفایل خود در این سایت، می تونین هم روز آزمون، هم کشور و شهر برگزاری آزمون رو تغییر بدین و هم هر وقت علاقمند بودین، درخواست ارسال کارنامه به کشور و دانشگاه خاص رو انجام بدین.

۱۲ نکته واسه ثبت نام در آزمون GRE

  • زمان آزمون: همون طور که در مطالب این گفتار ارائه شد، زمان ثبت نام درآزمون جی آر ایی رو باید زودتر مشخص کنین و برنامه ریزی خود رو براساس زمان مشخص شده هدایت کنین. دست کم ۳ ماه قبل از برگزاری آزمون، نسبت به روز و شهر برگزاری آزمون، انتخاب خود رو انجام بدین تا استرسی واسه ثبت نام نداشته باشین.
  • برنامه ریزی زمان: اگه مدارک خود رو باید در ۱ اکتبر به دانشگاه خاصی بفرستین، تا امکان داره ۲ ماه قبل از این تاریخ در آزمون شرکت کنین که اگه نمره مورد نظر رو کسب نکرده باشین، فرصت ۱ ماهه واسه شرکت در آزمون دوباره رو داشته باشین.
  • دریافت کارنامه: واسه شرکت کنندگان در آزمون،‌ دریافت و درخواست زیاد کارنامه جهت اپلای در دانشگاه ها، خیلی با اهمیته و البته هزینه بره. ارسال کارنامه و فرستادن اون به دانشگاه مقصد، با هزینه همراه س و حدود ۱ تا ۲ هفته هم طول خواهید کشید. این بازه وقتی رو واسه فرستادن مدارک به دانشگاه مقصد در نظر داشته باشین.
  • هزینه آزمون: جی آر ایی آزمونی گران حساب می شه.
    هزینه ارسال هر کارنامه هم بیشتر از ۱۲۰ هزار تومن میشه. پس تلاش کنین تا در زمان ثبت نام در آزمون، کد محلایی که قراره کارنامه شما پس از آزمون به اون جا ارسال بشه رو مشخص کرده تا هزینه دوباره پرداخت نکنین. تموم تلاش خود رو معطوف به این موضوع کنین که در بالا ترین سطح آمادگی در آزمون شرکت کنین.
  • درگاه GRE: جی آر ایی، فروشگاهی واسه فروش محصولاتش ارائه کرده که در بخش STORE در دسترس میشه. همیشه اطلاعات دقیق آزمون رو از این سایت دنبال کنین.
  • تغییر زمان: تغییر زمان و محل برگزاری آزمون هم هر بار، بیشتر از ۱۲۰ هزار تومن هزینه در بر داره که واسه صرفه جویی در هزینه ها تلاش کنین تا تا امکان داره روز دقیق رو واسه شرکت در آزمون در نظر بگیرین.
  • دریافت کارنامه: کارنامه آزمون GRE فقط به صورت اینترنتی از طرف ETS به دانشگاه هایی که معرفی می کنین انجام می شه و ارسال نسخه پی دی اف یا الکترونیکی کارنامه شما به دانشگاه ها مجاز نیس.
  • کارنامه کاغذی: به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که کارنامه ای واسه شما ارسال نمی شه و فقط از راه سایت می تونین به کارنامه خود دسترسی داشته باشین.
  • بهترین نمره: اگه چند بار در آزمون شرکت کردین، این امکان به شما داده شده که آخرین کارنامه آزمونی که شرکت کردین رو انتخاب و بفرستین.
  • نبود اعتبار وقتی: آزمون جی آر ایی بر خلاف تافل و آیلتس، اعتبار وقتی نداره. یعنی بعد از ۲ سال یا ۵ سال expire نمیشه.
  • پرداخت مجازی: به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که شرکتایی که پرداخت مجازی جهت تکمیل ثبت نام در آزمون جی آر ایی رو انجام میدن، ارز رو براساس قیمت روز هم اینکه حق کمیسیون خود در نظر می گیرن.تا امکان داره از شرکتای پرداخت مجازی استفاده کنین که گواهی نماد اعتماد الکترونیک رو از وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشن.
  • تغییرات آزمون: واسه درخواست کارنامه و تغییر زمان آزمون، باید هزینه های مربوطه رو پرداخت کنین و هر بار از شرکتای ایرونی پرداخت مجازی ارزی استفاده کنین.
  • حفظ اطلاعات: کد کاربری و رمز عبور خود رو همیشه در دسترس داشته باشین چون که واسه تغییرات به این کد نیاز دارین. اگه رمز عبور رو از یاد بردین، از راه forget password رمز عبور دوباره رو بدست بیارین.

منابع خوب واسه GRE

  • از منابع اینترنتی مگوش استفاده کنین.

    • یکی از بهترین منابع رو باید منهتن دونست که سوالات ریاضی فوق العاده خوبی واسه آمادگی در آزمون داره.
    • از جمله منابع دیگه مطلوب واسه دانشجویان جی آر ایی میشه از پرینستون استفاده کرد.

  • درگاه TEST PREPERATION رو در این قسمت ببینین.
  • اگه قصد خرید منبع جی آر ایی از آمازون دارین به این لینک مراجعه کنین.

درباره آزمونای بین المللی و ثبت نام در اون در طول سال مطالب مختلفی در بخش دانستنیای ما ارائه می شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آینده بازار کار فارغ التحصیلان رشته MBA