مطالب عمومی سری اول

آینده بازار کار فارغ التحصیلان رشته MBA

درخواست واسه تحصیل در رشته MBA یا همون Master of Business Administration سال به سال در حال زیاد شدنه. یکی از مهم ترین دلایل استقبال جهانی به این رشته رو باید در وجود میان رشته ای بودن MBA دونست که دلیل می شه تا یه علم آموخته رشته های فنی و مهندسی یا یه علم آموخته رشته های مدیریت و کار و کاسبی، با مقولات نوین مهندسی، مدیریتی، تبلیغات، امور مالی، مدیریت پروژه، مسئولیت اجتماعی شرکتا (CSR)، مدیریت بازاریابی، فناوری اطلاعات، حسابداری شرکتا (corporate finance)، مدیریت رابطه با مشتری (CRM)، پیشرفت پایدار، مدیریت زنجیره تامین (SCM)، مدیریت تولید و عملیات و خیلی از موضوعاتی که در بخش مدیریت کار و کاسبی در عصر هزاره سوم نیاز داره، آشنا شه.

رشته MBA در همه دانشگاه های جهان، سرفصل ثابتی نداره و هر دانشگاه بنا به اقتضا نیازای دانشجویان و توانمندیای کادر علمی خود، نسبت به تدوین سیلابس درسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اقدام می کنه.
مثلا MBA  در بهترین دانشگاه های آمریکا و سوییس، با چیزی که در ایران، آسیا و حتی کشورای اروپایی تدریس می شه فرق داره و این فرق رو میشه هم از نظر نوع طراحی دروس، روش ارائه مطالب، رابطه با صنعت، کادر تخصصی و مشاوره ای که واسه تدریس محتویات دوره در اختیار دانشجویان قرار میگیره جستجو کرد.

بعضی از دوره های MBA  به صورت MBA EXECUTIVEه که دوره های کاربردی و اجرایی بوده و هدف اون، علم اموختگان با تجربه رشته های فنی و مهندسیه که میخوان با مفاهیم مدیریت کار و کاسبی در اشل کلان آگاه شده و با وسایل نوین مالی و مدیریتی در بیزینس امروز آشنا شن. معمولا واسه ورود به دوره ام بی ای اجرایی، سابقه کار در رابطه نیازه و کشورای سوییس، اتریش، فرانسه و آلمان در این مورد پیشگام هستن. البته تازگیا این رشته در دانشگاه  های سنگاپور به خصوص دانشگاه های دولتی سه گانه این کشور که در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارن مثل NUS، این دوره ها رو با حضور کارشناسان ارشد مهندسی و کار و کاسبی از شرکتهای برتر آسیا و غرب برگزار می کنن و شهریهای سنگینی هم واسه آموزش خواهندگان می خوان که به نظر می رسه بخش اعظمی از اونو مدیران ارشد شرکتای چند ملیتی تشکیل میده.

به هر حال، MBA واسه کسایی که میخوان در جریان سیستما و وسایل جدید مالی، مدیریت، کنترل پروژه، مدیریت سبد سهام و ظرفیتای نوآور مهندسی امروز با رویکردهای پیشرفت محور و پایدار محور و مسئولیت محور قرار بگیرن، انتخاب خوب و فرصت آفرینه.

در جهانی که روز به روز در حال تغیره و علم اموختگان، به عنوان کارشناسان، نیازمند تحلیل اطلاعات درست و کاربردی هستن، دوره هایی مثل MBA میتونه تا اونا رو تا حدودی به این وسیله آشنا کنه.
نقش توان افزای  MBA  رو  نباید در پیشرفت آگاهی علم آموختگان رشته های مهندسی و علوم انسانی واسه ورود فعالانه و با شور و شوق خیلی زیاد به بازار کار از یاد برد. بخاطر این  است که حالا در ایران، دانشگاه های ارائه دهنده این رشته با استقبال مخاطبان همراه شده و بعضی از خواهندگان تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور، به دنبال مراکز ارائه دهنده این رشته هستن.

چه شغل‌هایی مناسب فارغ التحصیلان رشته MBAه؟

مدیر ارشد فناوری در اصل تصاویر شرکت رو ایجاد می‌کنه و همه جنبه‌های پیشرفت تکنولوژیکی رو بررسی و نظارت می‌کنه. هم اینکه یه مدیر ارشد فناوری تیم فناوری رو مدیریت می‌کنه. علاوه بر این، بر تحقیق و پیشرفت و پروژه‌های خاص نظارت می‌کنه. مدیران ارشد فناوری استاندارد‌های فنی رو ایجاد کرده و از این استانداردها پیروی می‌کنن.بیشتر کارخانه‌ها بهتر می دونن کاندیداهایی رو استخدام کنن که همراه با مدرک MBA، دارای مدرک تخصصی فناوری اطلاعات هم باشن.

مدیران سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعات، مدیریت کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی و برنامه‌ریزی مثل فعالیت‌های مربوط به کامپیوتر یه سازمان، پیاده‌سازی سایت‌های اینترنتی و اینترانت، نصب و پیشرفت نرم‌افزار و سخت افزار و پیشرفت شبکه‌های کامپیوتری رو مدیریت می‌کنن. علاوه بر این، مدیران کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی در حفظ و نگهداری شبکه‌ها هم مشارکت دارن. بیشتر شرکت‌ها و کارخانه‌ها فارغ التحصیلان رشته MBA رو که در سیستم‌های اطلاعاتی تخصص دارن، استخدام می‌کنن. با این حال آدمایی که تجربه مدیریت در کار و کاسبی‌های بزرگ داشته‌ان در اولویت هستن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهکارهای افزایش سوخت و ساز بدن [بخش اول]

مدیریت امور مالی و سبد سهام، کار دیگه ایه که علم آموختگان با تجربه MBA می تونن بکنن. واسه رشد تو یه محیط رقابتی شرکت‌ها به تخصص مدیران مالی متکی هستن. مدیران مالی فعالیت‌های مالی و معاملات شرکت‌ها مثل نظارت بر مدیریت پول نقد، فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد مراحل مالی و نظارت بر روند بودجه رو بردوش دارن و به شرکت‌ها کمک می‌کنن تا اهداف مالی خود رو برآورده کنن. علاوه بر این مدیران مالی در ترکیب و خرید و آزمایش معاملات مالی جهانی موثر هستن.

مشاور استارت آپا و مدیران ارشد، وظیفه مهم دیگه ایه که علم آموخته MBA با تجربه می تونه دنبال اون باشه. به خصوص که در قرن بیست و یکم، سال به سال تماشاگر ظهورو افول استارت آپا در بخشای جور واجور هستیم و بیشتر اونا هم از خلا یه مشاور خوب رنج می برن. مشاوری که هم مهندسی بدونه و هم امور مالی و هم  بازاریابی بفهمه و هم با الفبای مدیریت کار و کاسبی و بیزینس پلن و تبلیغات و مدیریت مشتری آشنا باشه خیلی زیاد نیس.

مدیران صندوق سرمایه‌گذاری، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری پول واسه سازمان‌ها و ادما از جمله کارهاییه که علم آموختگان MBA در روزگار امروز میتونن انجام داده و مسئولیتایی در این بخش رو هدایت کنن. روند سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام، املاک و مستغلات و بقیه بازارها صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاری شامل فعالیت‌های پیچیده‌ای مانند مشخصات اهداف و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری، انتخاب ترکیب دارایی، تنظیم روش هدف دار نمونه کارا، انتخاب نوع آزمایش، آزمایش قرارداد، آزمایش کارکرد و آزمایش بارنگریه.

اگه قصد تحصیل در رشته MBA رو دارین به ۱۵ موضوع توجه کنین:‌

  • MBA هم هم چون هر رشته دانشگاهی، نیازمند تجربه و علم زبون انگلیسی قویه.
  • واسه قبولی در رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد، IELTS ۶.۵ یا TOEFL ۸۰ نیاز دارین.
  • واسه قبولی در رشته MBA در مقطع دکترا، معمولا به GRE نیاز دارین.
  • واسه قبولی در رشته MBA با بورسیه، رزومه آکادمیک قوی و سابقه کار اجرایی نیاز دارین.
  • پذیرش دانشجویان MBA که دست کم ۳ سال سابقه کار به درد بخور دارن آسون تره.
  • واسه  افزایش  شانس ادمیشن در رشته MBA، دوره  های صلاحیت حرفه ای مثل NEBOSH, PMP بگذرونین.
  • واسه  اینکه با اکو سیستم MBA و کلیات این رشته آشنا شید، با علم اموختگان اون در لینکدین تعامل کنین.
  • فرصتای شغلی علم اموختگان MBA  رو در سایتای کاریابی معروف جهان دنبال کنین.
  • علم آموخته MBA میتونه به عنوان یه فریلسنر فعال، کارآفرین دیجیتال باشه.
  • مدیریت امور سرمایه گذاری و پرتفولیو، از جمله شغلای جذاب و پولساز علم آموختگان MBAه.
  • جهان بیشتر از هر زمان دیگه، نیازمند تحلیل کنندگان اطلاعاته. علم آموخته MBA باید مسلط به این وسیله باشه.
  • کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور، بهترین مقصدهای تحصیل در قاره آسیا هستن.
  • دانشگاه های آلمان، فرانسه، سوئد و دانمارک، در فهرست بهترین مراکز آموزشی در اروپا هستن.
  • بهترین استادان و روش اموزشی MBA در جهان در مدرسه کار و کاسبی دانشگاه هاروارد آمریکا ارائه می شه.
  • MBA از جمله رشته هاییه که مدرکش زیاد ارزش نداره. چیزی که یاد گرفتین، مهم تره!

با بهترین دوره های MBA در سال ۲۰۱۸ آشنا شیم