مطالب عمومی سری اول

«فرار در دانمورا»؛ مینی سریالی جذاب و درامی تاریک از بن استیلر با الهام از داستانی واقعی

بن استیلر کمدینیه که با کارای تلویزیونی بیگانه نیس.
اون در سال ۱۹۹۳ واسه سریال کمدی «شو بن استیلر» (The Ben Stiller Show) که عمر کوتاهی داشت برنده جایزه امی شد.
این بازیگر هالیوودی با دنیای کارگردانی هم بیگانه نیس و در این میدون فیلمای متنوعی از جمله «نیشای حقیقی» (Reality Bites)، «پسر کابلی» (The Cable Guy)، «زولندر» (Zoolander)، «تندر استوایی» (Tropic Thunder) و بسیاری دیگه. اما مینی سریال جدید «فرار در دانمورا» (Escape at Dannemora) از شبکه Showtime نقطه عطفی در کارنامه این بازیگر-کارگردان هالیوودیه که با کارای گذشته اون تفاوتایی خاص داره.

این سریال، از یه ماجرای فرار از زندان واقعی در سال ۲۰۱۵ در نیویورک الهام گرفته شده و با هدفی متدیکال و جذاب به استقبال حادثه ای عجیب و در آخرً خشونت بار میره. این مینی سریال ۷ اپیزودی داستانی پرجزییات و پرتنش رو روایت می کنه که کم کم شما رو با شرایط و شخصیتای اصلی داستان آشنا کرده و در آخر شما رو به همدردی با اونا مجبور می کنه.
این مینی سریال از بازیگرانی برجسته سود می بره که از اون جمله میشه به بنیسیو دل تورو و پاتریشیا آرکت اشاره کرد که هر کدوم کسب جایزه اسکار رو در کارنامه خود دارن. پل دانو هم یکی دیگه از نقشای اصلی سریال رو بازی می کنه، بازیگری که تازگیاً اولین تجربه کارگردانی اون با عنوان «حیات وحش» (Wildlife) با استقبال منتقدان روبرو شده.

اینجوری میشه گفت که مینی سریال «فرار در دانمورا» به لطف موضوع باحال و استعداد بازیگران و کارگردان خود می تونه به سریالی با موفقیتی غیرمنتظره و بالاتر از حد تصور تبدیل شه که اونو به سریالای «دروغای بزرگ کوچیک» (Big Little Lies) و «اشیای تیز» (Sharp Objects) از شبکه HBO مثل می سازه اما با سطح متفاوتی از مخاطبان. به جای جلب توجه کتابخوانان، استیلر و شبکه سازنده سریال روی ارزش خبری داستان جنجالی «فرار در دانمورا» سرمایه گذاری کردن، داستانی که شامل فرار دو زندانی، تلاشای طولانی بعد اون واسه دستگیری اونا و رسوایی اخلاقی موجود در ماجرای فرار بود که به یه خوراک رسانه ای جنجالی تبدیل شد.

در واقعیت ماجرا یه کارمند غیرنظامی در زندان کلینتون نیویورک به نام تیلی میچل واسه کمک به فرار دو زندانی به اسمای ریچارد مت و دیوید سوت دست به کاری زد که شامل ایجاد رابطه جنسی با هر دوی اونا بود. فرار صرف این دو زندانی به یه تعقیب و فرار یه ماه س واسه دستگیری اونا منجر شد و با در نظر گرفتن خاص بودن سبک فرار اونا و رابطه ای عجیب تر که با یه کارمند زندان برقرار کردن، جذابیت داستان سریال دو برابر بوده و از اونجایی که از این اتفاق حقیقی تنها چند سال معدود میگذره، سازندگان مینی سریال «فرار در دانمورا» می تونن از این موقعیت واسه جذب مخاطب بیشتر استفاده کنن، مخاطبانی که هنوز این اتفاق رو به یاد داشته و به دنبال آگاه شدن از جزییات و واقعیت ماجرا هستن.

هر چند توضیح واقعی ماجرا شامل روابط جنسی شنیع و جزییات شهوت پرستانه غیرقابل تصوریه اما تیم نویسندگان استیلر تمرکز اصلی خود رو روی ماجرای فرار این دو زندانی که دل تورو و دانو نقشای اونا رو بازی می کنن قرار دادن. هر چند خیلی از بینندگان سریال از تموم ماجرای فرار اطلاع دارن اما تنش و هیجانی که استیلر و تیم تولید سریال در داستان ایجاد کردن مخاطبان رو میخکوب می کنه.
استیلر خوب از فرصتی که داره واسه شناساندن شخصیتای اصلی داستان در درون دیواره های زندان کلینتون به مخاطب استفاده می کنه و اینجوری شکافای داستانی که در گزارشات واقعی در مورد ماجرای فرار وجود داشت رو پوشش میده.

با این هدف، استیلر تلاش می کنه کمتر به سراغ فلش بک و ماجراهای گذشته بره و بیشتر داستان رو در زمان حال روایت می کنه تا تمرکز خود رو روی دو هم سلولی بذاره که با موفقیت راه خود رو باز کرده و با کشیدن نقشه ای دقیق که ما رو به یاد فیلم «فرار از آلکاتراز» (Escape From Alcatraz) با بازی کلینت ایستوود و ماجرای واقعی اون میندازه، موفق به فرار از زندان کلینتون می شن.
علاوه بر این که مینی سریال «فرار در دانمورا» رو میشه یه سریال درام موفق در ژانر فرار از زندان دونست، این سریال بیشتر می خواد مطالعه ای روانشناسانه باشه در مورد شخصیتای درمونده و آخر کارهاییه که اونا در بالاترین درجه درموندگی واسه رهایی به اونا دست میزنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   زنان برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان چه نکاتی را باید بدانند؟

واسه شخصیتای مت و سوت که هر دو به حبس ابد محکوم شدن دست زدن به هر کاری واسه رهایی به طور کاملً قابل درکه. واسه شخصیت تیلی (پاتریشیا آرکت که واسه اجرای این نقش نزدیک به ۲۰ کیلوگرم وزن خود رو بالا برد) اما موضوع کمی فرق داره.
اون که به روشنی از ازدواج سرد و بیروح خود با شوهرش لایل میچل (با بازی خیره کننده و غیرقابل تشخیص اریک لنج با افزایش وزنی باورنکردنی) و کاری که در مرکز بازپروری کلینتون داره ناراضیه، خود هم یه زندانیه که برخلاف مت و سوت، در زندان ساخته شده به دست خودش گرفتار شده.
اینجوری در مورد تیلی، داستان سریال رو میشه مطالعه ای در اندازه بزرگ تر در مورد درموندگی آدما و زندانایی که واسه خود میسازن دونست.

با دقیق شدن و فوکوس کردن روی کارای سختی بار روزانه ای که افراد واسه امرار معاش و ادامه زندگی به اونا روی میارن با این هدف که فقط به پایانی نامشخص برسن، «فرار در دانمورا» به چیزی بالاتر از یه سبک داستان سرایی نقشه محور و فرار از نقطه الف به نقطه ب تبدیل می شه.
همین موضوع به استیلر این امکان رو میده که جزییات زندگی شخصیتای داستان رو به تصویر کشیده و از اونا استفاده کنه، چه پشت میله های زندان باشن و چه نباشن.

اینجور شرایطی جوری دردناکه که حتی افراد خارج از زندان هم تلاش در فرار از اون دارن، که نمونه اونو میشه در شخصیت جین چالمر (دیوید مورس) از نگهبانان زندان دید که شباهت خیلی از دید شخصیتی با مت داشته و به اون اجازه میده که بعضی وقتا قوانین زندان رو زیر پا بزاره یا شخصیت دنیس لمبرت (جرمی باب) که در گروه کاری تیلی قرار داشته و در آخر با بدترین راز موجود در زندان که همون رابطه جنسی همیشگی تیلی با سوته قرار میگیره.

مینی سریال «فرار در دانمورا» با یه قدم بندی متدیکال داستانی رو بازگو می کنه که شاید تماشای اون به صورت یه اپیزود در هر هفته کمی ناخوشایند و سخت باشه. با این وجود، دل تورو، آرکت و دانو همه در نقشای خود بی اشکال هستن و مطمئنا در بخش مراسم اهدای جوایز تلویزیونی در سال آینده میلادی جایگاه خاصی دارن. به خاطر همین چه صبر کنین بعد از تموم شدن اپیزودها به صورت با هم تموم سریال رو تماشا کنین و چه هر هفته واسه دیدن اپیزود بعدی انتظار بکشین، داستان سریال واسه شما جذاب و درگیر کننده میشه.

جدای از عکس العمل مخاطبان به این درام پرتنش و هیجان انگیز، انگار شبکه Showtime، استیلر و هر کسی که در ساخت این سریال موثر بوده آخر هوشمندی رو در ساخت درامی الهام گرفته شده از داستانی واقعی استفاده کرده.تریلر این مینی سریال مهیج رو در این لینک ببینین.

در حالی که در زمان نوشتن این مقاله تنها یه اپیزود از کل ۷ اپیزود مینی سریال «فرار در دانمورا» منتشر شده، تماشای این سریال مهیج رو به شما پیشنهاد کرده و به شما قول می دیم که در مطلبی جدا از هم و در سریع ترین زمان ممکن در مورد بهترین فیلمای تاریخ سینما با موضوع فرار از زندان مطلبی کامل منتشر کنیم.