مطالب عمومی سری اول

زنان برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودشان چه نکاتی را باید بدانند؟

شاید تصور شه راه‌اندازی کسب‌وکار واسه زنان با مشکلات بیشتری نسبت به مردان روبرو شدن. بعضی وقتا این طرز فکر صحت داره و نمیشه انکارش کرد، اما خانوما همیشه باید بدنبال توامندسازی خود باشن و از همه استعداد خود هم جهت با بهبود شرایط زندگی‌شون بهره بگیرن.

کارآفرینی زنان یکی از ریشه‌های اصلی قوی‌سازی شخصیتی و بهبود وجهه اجتماعی واسه زنان بشمار میره و به اونا کمک می کنه تا به جایگاه های والا رسیده و از محیطای کاری بعضی وقتا مسموم فاصله بگیرن.

اما راه‌اندازی کسب‌وکار جدید خیلی سخته و به ترکیبی از آمادگی و سخت‌کوشی نیازمنده. شما به عنوان یه کارآفرین نباید توقع داشته باشی تا در مدت زمان کوتاه به سوددهی رسیده و بتونین اونو با سرعت بالا به رونق برسونین – البته این به نقشه راه، همکاریا، برنامه ریزیا و فکرا و انتظارات شما از کسب‌وکار بستگی داره.

میدونید شما به عنوان فردی که قصد راه‌اندازی یه تجارت جدید رو داره واسه رونق بخشیدن به اون چه نکاتی رو باید در نظر داشته باشه؟ واسه به دست آوردن جزییات بیشتر در این رابطه از شما دعوت می کنیم تا ادامه مطلب رو از نظر بگذرونین.

 

ترس مسئول

 

این پیشنهاد شاید در نگاه اول کمی دور از عقل به‌نظر برسه؛ همیشه به اشخاصی که قصد شروع کار رو دارن، پیشنهاد می شه تا اعتماد به‌نفس خود رو تقویت کنن.

درسی با عنوان «وانمود کن تا موفق شی» در بیزینس هست.
یعنی اگه به داشتن اعتمادبه نفس بالا خودنمایی کنین، سرمایه‌گذارها و مشتریایی بیشتری رو می تونین به سمت شغل دلخواه خود جذب کنین.

به هر حال، باید بدونین که ترس از شکست، ناجور بودن یا ترس از نداشتن قدرت و کفایت کافی واسه تحقق آرزوها، از مهم ترین محرکای انگیزه در زندگی بشر هستن. این ترسای سالم باعث می شن تا فرد مسئولیتای بیشتری قبول کرده و با قدرت و توان بالاتری به طرف هدف خود قدم برداره.

مقدار کمی ترس به شما کمک می کنه تا واسه فرصتای بیشتر و جدیدتر انگیزه پیدا کرده و قدرت خطر کردن پیدا کنین. هم اینکه ترسِ کافی واسه تعیین روشای هدف دار جدید و تزریق انرژی بیشتر واسه پیشرفت و رونق بخشیدن به بیزینس به درد بخور و حتی بعضی وقتا لازمه.

 

انتظارات واقعی

 

تعیین چشم‌انداز براساس واقعیتای کار و زندگی، بخش حیاتی و لازم راه‌اندازی کسب‌وکار جدیده. تقریبا بیشتر بیزینسای موفق جهان واسه رشد زمان طولانی صرف کردن و بیشتر زمان بنیان‌گذار خود رو گرفتن تا به جایگاه الان خود دست پیدا کنن.

فارغ از بیزینسایی که یه شبه بوجود اومده و عمومی شدن، یه کسب‌وکار موندگار به زیرساخت و بعضی وقتا چندین سال خاک‌خوردن نیاز داره.
شما نباید توقع داشته باشی که در همون سال اول شروع کار، به درآمدزایی و سوددهی برسین.

واسه کسب موفقیت باید سخت‌کوش باشین. شاید لازم باشه بعضی شبا تا دیروقت کار کنین. حواستون باشه که برنامه ریزی ۵ ساله شما براساس مواردی باشن که به کارایی بیشتر شما اضافه کنه و کمک کنه که از آسیبای احتمالی دوری کنین.

داشتن انتظارات غیرواقعی باعث می شه تا به اشتباه تصور کنین که در راه درست قرار ندارین و ممکنه هیچوقت به اهداف خود دست پیدا نکنین.

 

تعیین اهداف کوتاه و دراز مدت

 

حرف زدن در مورد اهداف، انتظارات واقع‌گرایانه و کارکرد هوشمندانه همه بسیار مهم و لازمن. اما این موضوع رو یادتون نره که شما واسه داشتن انتظارات واقعی، بیزینس راه‌اندازی نکردین، بلکه هدفتون گسترش موفقیت در زندگی بوده.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آینده بازار کار فارغ التحصیلان رشته MBA

در بعضی مواقع، کارآفرینان نمی تونند به نقطه مشترک بین رویاها و مدل کسب‌وکار خود برسن. اونا به اشتباه اجازه میدن تا اهداف بلندمدتشان روی تصمیم گیریای الان تاثیر مستقیم بزاره و واسه ایجاد تعادل بین این موارد هم هیچ تلاشی نمی کنن.

ندیده گرفتن داشته ها واسه رسیدن به خواسته ها یکی از بزرگ ترین اشتباهات کاری بشمار میره. شما به عنوان یه کارآفرین باید بتونین اهداف روزانه، هفتگی، ماهانه، هرساله و حتی بیشتر واسه کسب‌وکارتون تعریف کنین. در این راه هم انتظارات مناسب از خود داشته باشین و قدم‌های دست‌یافتنی و پایدار تعریف کنین.

در اول راه باید گامای کوچیک و تکرارپذیر مشخص کنین و مطمئن باشین که در کوتاه مدت می تونین اونا رو محققشان کنین. بعد از اونا به عنوان مهرهایی واسه تعیین اهداف بلندمدت و بزرگ تر استفاده کنین.

واسه اینکه برنامه ریزی درستی داشته باشین، لازمه مقالات آموزشی رو مطالعه کرده و براساس شغل خود، راه مناسب رو انتخاب کنین.

 

 

گروه طرفداران

راه‌اندازی کسب‌وکار در اول راه خیلی سخت به‌نظر می رسه؛ دلیلش هم اینه که هنوز با راه و چاه این کار آشنا نیستین. داشتن بیزینس شخصی دقیقا نمونه داشتن استرس دایمیه. شما باید تواناییای لازم واسه مدیریت مالی، مدیریت کارمندان، راضی نگه داشتن مشتریا، اطمینان از کیفیت بالای کار، محیط سالم و خوشحال دفترکار، سرمایه‌گذاری واسه پیشرفت هر چی بیشتر سطح کیفی شرکت و جذب مشتریایی جدید رو داشته باشین.

به خاطر وجود این حجم از استرس و نگرانی، کارآفرینان در برابر دچار شدن به افسردگی یا اضطراب قرار دارن.

واسه اینکه بتونین از آثار داغون کننده افسردگی در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود پیشگیری کنین، باید حتما گروهی از دوستان یا همکارانی رو داشته باشین که بتونین در مواقع سختی به اونا تکیه کرده و از همفکریا و همدلی هاشون بهره بگیرین.

همه میدونیم که واسه حفظ وجهه اجتماعیِ شغل خود، باید اعتمادبه نفس داشته باشیم و نمایش آسیب‌پذیری یا ضعف ممکنه به ضررمون تموم شه.
این باور مخصوصا واسه زنان خیلی با اهمیته. زنان بیشتر در برابر فرضیه های غلط جنسیتی قرار دارن و قشر بزرگی از مردم جهان، زن رو جنس دوم و جنس ضعیف فرض می کنه.

البته باید این رو در نظر داشته باشین که آسیب‌پذیری با ضعف خیلی فرق داره.
شما باید کسایی رو در زندگی خود داشته باشین که پیش اونا زره رزم رو درآورده و بتونین بدون ترس یا نگرانی در کنارشون خودتون باشین. حرف زدن در مورد فشارهای کاری، جزء لازم بیزینسه. شما واسه داشتن انرژی کافی واسه ادامه راه، مخصوصا در ۵ سال اول باید از کمکای طرفداران روحی استفاده کنین.

از این رو در برنامه ریزی ۵ ساله خود باید وسیله و لوازم لازم واسه تضمین موفقیت رو هم تامین کنین. همیشه نگاهتون به جلو باشه اما جلوی پاتون رو هم حتما در نظر داشته باشین.