مطالب عمومی سری اول

بهترین سریال های تلویزیونی خارجی برای تماشا در ایام نوروز: شبکه FOX

کم کم به پایان سال ۹۶ شمسی نزدیک شده و واسه استقبال از سال جدید آماده میشیم. ایام تعطیلات نوروز یکی از بهترین و خاطره انگیزترین ایام ساله که میشه خستگی یه سال کاری رو جبران کرد.
این وسط بیشتر افراد و خونواده ها از قبل واسه این ایام تعطیل برنامه ریزی کرده و هر یک طوری این ایام رو می گذرونن؛ بعضی با سفر و بعضی با در کنار خونواده بودن. راه های مختلفی واسه لذت بردن از این ایام هست که بسته به شرایط و چیزای مورد علاقه افراد متفاوت میشه. این وسط تماشای برنامه ای تلویزیونی یکی از بهترین و عادی ترین روش هاییه که خونواده ها و افراد در نظر می گیرن. امروزه با در نظر گرفتن این که دوران طلایی تلویزیون نامیده می شه بسیاری اوقات فراغت خود رو با تماشای یه سریال تلویزیونی می گذرونن.

در سالای گذشته علاوه بر مجموعه های تلویزیونی داخلی و سریالای مخصوص نمایش خونگی، سریالای خارجی هم طرفدارن زیادی پیدا کردن. اینجوری می خوایم در مطلبی دنباله دار و به صورت جدا شده از هم شبکه های تلویزیونی خارجی، سریالای برتر هر شبکه یا سرویس اینترنتی رو به شما معرفی کنیم که در صورت علاقه در ایام تعطیلات نوروز به تماشای تعدادی از اونا بشینین. این قسمت رو به شبکه تلویزیونی فاکس (FOX) اختصاص دادیم و می خوایم بهترین سریالای این شبکه، مثل قدیمی و جدید، رو به شما معرفی کنیم.

۱۰- بروکلین ناین ناین

مدت انتشار: از ۲۰۱۳ تا حالا (۵ فصل)

یکی از بهترین جنبه های سریال تلویزیونی «بروکلین ناین ناین» (Brooklyn Nine-Nine) ثبات اون بوده که بدون هیچ افت و خیزی در چند سال گذشته با کیفیتی مثال زدنی به کار خود ادامه داده. این کمدی پلیسی شبکه تلویزیونی فاکسه که در بیشتر اپیزودهای خود تا حالا کارکرد فوق العاده ای داشته و تماشاگران بسیاری رو به خود جلب کرده. به دلیل نویسندگی قوی و در کل تیمی قوی و حرفه ای، «بروکلین ناین ناین» یکی از موفق ترین سریالای شبکه فاکس بوده.«بروکلین ناین ناین» تنوع خیلی از دید جنیست و ملی بودن شخصیتا داشته و سبک کمدی اونم فرق داره.
از زمان انتشار اولین اپیزود این سریال در سال ۲۰۱۳، شخصیتای اون کم کم رشد کرده و پخته تر شدن و در طول داستان به طور مساوی در مورد همه شخصیتا بحث شده.

علاوه بر این که تم اصلی این سریال کمدیه اما رگهایی مهیج هم در خود داره که واسه تماشاگر جذاب میشه. «بروکلین ناین ناین» که تا حالا ۵ فصل از اون پخش شده داستان یه پاسگاه پلیس در شهر نیویورک سیتی رو روایت می کنه که هر کدوم از افسران و کارآگاهان اون چیزای مورد علاقه، رفتارها و اولویتای متفاوت خود رو دارن و این وسط علاوه بر کارای روتین روزمره، اتفاقاتی منحصر به فرد واسه اونا اتفاق می افته که در طول داستان به روشی کمیک به اونا پرداخته می شه.

۹- استخوانا

 

مدت انتشار از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ (۱۲ فصل)

 

شبکه فاکس ثابت کرده که در مورد ساخت سریالای پلیسی و جنایی مهارت خاصی داره.
در «استخوانا» (Bones) هم با بازی امیلی دشنل و دیوید نقش دو کارآگاه متفاوت رو بازی می کنن که با کمک هم و بر خلاف اختلافات و درگیری هاشون پرونده های قتل اف بی آی رو حل می کنن. شخصیت زن داستان یه نخبه درون آزمایشگاهیه که در روابط اجتماعی اش دچار مشکل شده و شخصیت مرد داستان هم پلیسی عجوله که همیشه با خطرات روبرو می شه.
با این وجود اونا تونسته ان تیمی بسیار موفق و دوست داشتنی رو تشکیل. «استخوانا» یکی از پرطرفدارترین سریالای تلویزیونی پلیسی بود که تونست درزمان ۱۲ فصل خود تماشاگران زیادی رو پای شبکه تلویزیونی فاکس بنشاند.

۸- فرار از زندان

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تا حالا (۵ فصل)

مطمئنا نام این مجموعه تلویزیونی رو شنیدین و شاید بشه گفت کمتر کسی پیدا می شه که این سریال تقریباً سنتی رو ندیده باشه که جزو اولین سریالای تلویزیونی بود که تماشاگران ایرونی رو عاشق خود ساخت. سریال تلویزیونی «فرار از زندان» (Prison Break) با به کار گیری داستان پیچیده و مهیج خود که هیچ وقت هیجان خود رو از دست نداد تونست نام خود رو به عنوان یکی از بهترین سریالای تلویزیونی تموم دوران ثبت کنه.
در این سریال مایکل اسکافیلد واسه نجات داداش خود که به ناحق به زندان فرستاده شده با نقشه ای از زندان که روی بدنش خالکوبی شده و طرحی بی اشکال واسه فرار به کمک داداش خود میره.

هر چند پخش «فرار از زندان» در سال ۲۰۰۹ و با پایان فصل چهارم به اتمام رسید اما در سال ۲۰۱۶ فصل ششم این سریال منتشر شده و می گن که فصل ششم هم در راه میشه. این سریال هر چند داستانی باورنکردنی و گاه خنده دار داره اما به دلیل تنوع شخصیتی و صحنه های مهیج فراوون بسیاری رو عاشق خود ساخته.

۷- گلی

 

مدت انتشار: از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ (۶ فصل)

 

سریال موزیکال کمدی- درام «شادی» یا «گلی» (Glee) داستان یه باشگاه موسیقی و رقص دبیرستانی رو روایت می کنه که شرکت کنندگان در اون هر یک با مشکلات اجتماعی خاصی مواجه بوده و بخش خاصی از اجتماع رو تشکیل میدن.
در واقع این سریال بیشتر از قبل روی روابط بین اعضای این باشگاه و تلاش هاشون واسه به بالاترین درجه رسوندن اون تمرکز داره.
این سریال به دلیل تم موزیکال خود طرفداران زیادی داشت و شرکت کنندگان در اون بر خلاف حضور تو یه باشگاه موسیقی بسیار نامعلوم و ابتدایی واسه رسیدن به موفقیت تلاش کرده و همین موضوع درگیریایی رو بین اعضا به وجود می آورد که تماشای سریال رو واسه بینندگان جذاب می سازه. «گلی» در واقع موضوعات و مسایل اجتماعی رو در قالبی موزیکال و با دیدگاهی خوشبینانه به تصویر میکشه.

۶- کرم شب تاب

مدت انتشار: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ (۱ فصل)

سریال درام وسترن-فضایی «کرم شب تاب» (Firefly) یکی از سریال هاییه که باید اونو سریالی کالت دونست که سبکی جدید رو در دنیای تلویزیون وارد ساخت. داستان این سریال در چند قرن آینده و تو یه کهکشون جدید و تو یه فضاپیمای موسوم به کرم شب اتفاق می افته که سرنشینان اون کسایی هستن که از یه جنگ داخلی زمینی جون سالم به در بردن. در واقع در این جنگ داخلی زمینی فقط دو کشور چین و آمریکا جون سالم به در برده و حالا یه دولت ترکیبی رو تشکیل دادن.

«کرم شب تاب» بر خلاف زیباییای منحصر به فرد داستانی خود هیچ وقت نتونست مخاطبان زیادی جلب کنه و در آخر پس از یه فصل و ۱۴ اپیزود، ادامه پخش اون کنسل شد.
با این وجود همیشه از این سریال به عنوان یکی از بهترین سریالای تاریخ تلویزیون یاد می شه و هر از چندگاهی شایعه هایی در مورد بازسازی اون به گوش می رسه.

۵- ۲۴

مدت انتشار: ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ (۹ فصل)

سریال «۲۴» هم یکی از سریالای قدیمی مشهوریه که واسه تماشاگران ایرونی خاطره انگیزه. این سریال دو ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شده و از حس میهن پرستی جدید و شدیدی که در آمریکا بوجود اومده بود بهترین استفاده رو برد. این سریال داستان یه پلیس کارکشته به نام جک باور رو روایت می کنه که با به کار گیری هوش و ذکاوت و دیگه مهارتای خود نقشه های تروریستا واسه خرابکاری در آمریکا رو یکی پس از دیگری شکست خورده میذاره.
هر اپیزود از «۲۴» داستانی که تو یه روز واسه شخصیت اصلی داستان اتفاق می افته رو به تصویر میکشه و کیفر ساثرلند در نقش این پلیس باهوش خود رو واسه همیشه در تاریخ تلویزیون موندگار ساخت.

۴- امپراطوری

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تا حالا (۴ فصل)

درام موزیکال «امپراطوری» (Empire) داستان یه مرد فعال درحوزه موسیقی هیپ هاپ رو روایت می کنه که در گذشته در مورد قاچاق مواد مخدر فعالیت داشته و حالا مدیرعامل یه شرکت فعال در بخش موسیقیه . این وسط زندگی گذشته اون و یه مریضی نادر به سراغ اون اومده و ایشون تصمیم میگیره یکی از بچه هاش رو جانشین خود سازه اما بزودی رقابتی میان فرزندان اون در میگیره و گناهان گذشته شخصیت اول داستان و آزادی همسر اونم بر پیچیدگی داستان اضافه می کنه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آینده بازار کار فارغ التحصیلان رشته MBA

«امپراطوری» در همون فصول ابتدایی نظر بسیاری رو به خود جلب کرد و به دلیل داستان پیچیده خود یکی از پرتماشاگرترین سریالای شبکه فاکس لقب گرفت. علاوه بر این میشه بازیای خیره کننده بازیگران سریال رو هم یکی از عوامل موفقیت سریال «امپراطوری» دونست که بیشتر از قبل بیننده رو علاقه مند تماشای این سریال می سازه.

۳- فرینج

مدت انتشار: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ (۵ فصل)

سریال علمی تخیلی و خیره کننده «فرینج» (Fringe) داستان یه دنیای موازی و پدیده های غیرقابل درکی که در اون اتفاق می افته رو به تصویر میکشه. در واقع این سریال داستان یه تیم تحقیقاتی تشکیل شده از آدمایی عجیبپ و غریب رو روایت می کنه که به بررسی یافته های ازمایشای فراطبیعی و تاثیری که این آزمایشات روی دنیاهای موازی دارن می پردازن. «فرینج» کم کم نظر منتقدان رو پس از پخش فصل اول به خود جلب کرده و با در نظر گرفتن این که جی جی آبرامز یکی از سازندگان اصلی سریال بود جای تعجب نداشت که تماشاگران بسیاری رو به خود جلب کرد.

هر کدوم از شخصیتای «فرینج»  علاوه بر قابلیتایی که در حل مسایل و پرونده های فراانسانی پیچیده دارن، از مشکلاتی در زندگی و روابط خود رنج می برن که در طول داستان به اونا پرداخته می شه.

۴- مرد خونواده

 

 

مدت انتشار: ۱۹۹۹ تا حالا (۱۶ فصل)

سریال انیمیشن کمدی «مرد خونواده» (Family Guy) به وسیله سث مک فارلن ساخته شده و داستان خونواده ای رو روایت می کنه که هر کدوم از اعضای اون واسه خود داستانی دارن. اعضای این خونواده از آدمایی با سلایق، رفتارها، اخلاقا و تواناییای متفاوت و گاه مخالف تشکیل شده و فضای عجیب حاکم بر این خونواده اتفاقاتی رو به وجود می آورد که زمینه کمدی داستان رو جفت و جور می سازه. «مرد خونواده» هر چند با معطلی ای ۳ ساله مواجه شد اما تا حالا تونسته خود رو به عنوان یکی از سریالای انیمیشنی پرطرفدار حفظ کرده و هر چند نتونسته خود رو در سطح سریال مشابهی مانند «سیمپسونا» نشون بده اما تماشای این سریال هم با در نظر گرفتن زیبایی داستان و کمدی بودن اون از تماشای اون لذت میبرین.

۳- فیوچراما

مدت انتشار: ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ (۷ فصل)

سریال کمدی- علمی تخیلی انیمیشنی «فیوچراما» (Futurama) هم شباهتای بسیاری به سریال انیمیشن «سیمپسونا» داشته و با سبکی علمی تخیلی و مدرن زندگی امروزی و نقش داغون کننده رسانه ها رو به تصویر میکشه. داستان این سریال دور یه شرکت بین سیاره ای تحویل بسته های پستی و کارکنان اون می چرخه که در واقع گروهی هستن که نمی تونن با شرایط زندگی مدرن کنار بیان. داستان «فیوچراما» در واقع در قرن ۳۱ میلادی و در شهر نیویورک که به روشی مدرن بازسازی شده اتفاق می افته.

در «فیوچراما» تلاش شده به مسایلی مانند مصرف مواد مخدر، تغییرات آب و هوایی، آلودگیای زیست محیطی، پدیده گرم شدن زمین، دولتای فاسد، بوروکراسی فاسد و زندگی پرطمطراق رسانه ها به روشی طنز پرداخته شه.
پس از معطلی ای که در سال ۲۰۰۳ در پخش این سریال اتفاق، ساخت و منتشر کردن اون بعد از مدت کوتاهی از سر گرفته شده و تا سال ۲۰۱۳ ادامه پیدا کرد.

۲- پرونده های نامعلوم

مدت انتشار: ۱۹۹۳ تا حالا (۱۱ فصل)

سریال «پرونده های نامعلوم» (The X-Files) از اون دسته سریال هاییه که تا حالا چندین اسپین آف، فیلم و دنباله از اون ساخته شده و در مدت بیشتر از بیست سال یکی از جذاب ترین سریالای شبکه فاکس بوده.
بر خلاف توقفا و تغییراتی که در ساخت این سریال در این مدت طولانی اتفاق افتاده اما داستان سریال مثل گذشته جذابیت خاص خود رو حفظ کرده که میشه اونو مدیون نویسندگی عجیب اون دونست. هر چند در هر اپیزود از این سریال به داستانی متفاوت پرداخته می شه اما «پرونده های نامعلوم» از یه سیر داستانی ثابت پیروی می کنه که نقطه قوت داستانه.

«پرونده های نامعلوم» داستان دو مامور خاص اف بی آی رو روایت می کنه که به بررسی پرونده های فراطبیعی حل نشده موجود در سازمان خود می پردازن. هر کدوم از این دو شخصیت داستان زندگی متفاوتی دارن که با پیش رفتن داستان بیشتر با اونا آشنا میشیم. کم کم رابطه این دو با هم، مشکلات و مسایل زندگی شخصی و البته پرونده های عجیب که تلاش در حل اونا دارن بیننده رو با خود همراه می سازه.

۱-سیمپسونا

مدت انتشار: ۱۹۸۹ تا حالا (۲۹ فصل)

سریال کمدی فانتزی انیمیشین «سیمپسونا» یا «خونواده سیمپسون» (The Simpsons) شاهکار مت گرونینگ و شاید بهترین سریال انیمیشنی تموم دورانه که نزدیک به چهار دهه س تماشاگران رو عاشق خود ساخته و هنوز از جذابیت و زیبایی اون کاسته نشده. شاید باورکردنی نباشه که تا حالا نزدیک به ۶۳۰ اپیزود از این سریال انیمیشنی پرمخاطب و البته جنجالی ساخته شده و هنوزم نمیشه پایانی واسه اون متصور شد.
مطمئنا هیچ کسی با قرار گرفتن «سیمپسونا» در بالاترین جایگاه این فهرست مشکلی نداره چون بسیاری اونو بزرگ ترین سریال تموم دوران می دونن. «سیمپسونا» داستان یه خونواده در شهری داستانی به نام اسپرینگفیلد رو روایت می کنه که همراه با بچه هاشون یه خونواده نامتجانس و البته مشکل دار رو تشکیل میدن.

هر کدوم از اعضای خونواده مشکل خاص خود رو داره که بر زندگی و رفتار دیگر اعضای خونواده هم اثر گذاره.باحال این که در تموم طول این چند سال بر سن شخصیتای اصلی و فرعی داستان «سیمپسونا» اضافه نشده و بر خلاف ۴ دهه نمایش هنوز خلاقیتای سازندگان سریال به پایان نرسیده. هر چند خونواده سیمپسون تمرکز اصلی داستان سریال رو بر خود دارن اما شهر اسپرینگفیلد هم به عنوان نمادی از یه شهر ً ایده آل در آمریکا هم قسمت بزرگی از داستانای سریال رو به خود اختصاص میده. در واقع «سیمپسونا» زندگی امروزی و مدرن آمریکایی رو به روشی قشنگتر و همراه با کمدی به نقد میکشه. هر چند معروفیت و دووم این سریال خود نشون دهنده زیبایی و اعتبار اون هستش اما تماشای اونو به شما پیشنهاد می کنیم.

در این مطلب تلاش کردیم شما رو با ۱۰ مجموعه تلویزیونی برتر شبکه فاکس آشنا کنیم اما انتخاب کردن ۱۰ عنوان از بین یه عالمه از عنوانای جذاب ساخت این شبکه کار سختی بود. مطمئنا مجموعه های دیگری هم مانند «پیشرفت متوقف شده» ( Arrested Development)، «بورلیی هیلز ۹۰۲۱۰» ( Beverly Hills 90210)، «آمریکن آیدل» (American Idol)، «درباره مالکوم» (Malcolm in the Middle) و «خونه» (House) هم خیلی راحت می تونستن در این فهرست جایی داشته باشن که مطمئنا از مجموعه های جذاب و پرطرفدار شبکه فاکس هستن.

بهترین سریالای تلویزیونی خارجی واسه تماشا در ایام نوروز: شبکه HBO

بهترین سریالای تلویزیونی خارجی واسه تماشا در ایام نوروز: شبکه AMC

۱۶ سریال تلویزیونی جدید و برتری که سال ۲۰۱۸ منتشر می شن

بهترین سریالای تلویزیونی سال ۲۰۱۷ که باید ببینین [قسمت اول]