مطالب عمومی سری اول

اشتباهات رایج در طراحی داخلی اتاق نشیمن و راهکارهای برطرف کردن آنها

وقتی که تصمیم می گیریم که سرو سامانی به وضعیت طراحی داخلی خونه مون بدیم، بدون اینکه از اصول طراحی آگاهی داشته باشیم، تنها دلمون می خواد چیزی رو به لوازم خونه اضافه یا کم کنیم.
به خاطر همین هم در خیلی از مواقع، نتیجه تغییراتی رو که به وجود میاریم خیلی تعریفی نداره.

حالا که در ماه های آخر سال قرار داریم، قبل اینکه با صرف هزینه های زیاد، وسایل اشتباهی رو از خونه کم یا به اون اضافه کنیم، با یکی دیگه از نمونه هایی که «برات ساید» جمع آوری کرده آشنا میشیم.

در این ۱۶ مورد، اشتباهات رایجی رو که بسیاری در طراحی اتاق نشیمن خود انجام میدن  و راهکارهای برطرف کردن اونو تقدیم حضوتون می کنیم.
در تصویر اول، اون اشتباه به روشنی نمایان شده و در تصویری که در زیر اون قرار میگیره، اصلاح شده اون طراحی واسه تون به نمایش درخواهد اومد.

با هم این ۱۶ اشتباه عادی طراحی در اتاق نشیمن رو تقدیم حضوتون می کنیم:

۱- تنها نوری که در اتاق نشمین هست نوریه که از سقف متساطع می شه.

نور می تونه فضای اتاق رو تغییر بده. به جای اینکه در اتاق نشیمن فقط از نور سقفی استفاده شه بهتره از چراغای مطالعه یا شکلای جور واجور آباژوهای مناسب با بقیه وسایل استفاده شه.

۲- نبود وجود فرش یا اندازه اشتباه در انتخاب اون 

قالیچه های کوچیک می تونن یه جور نبود تعادل رو در اتاق به وجود آورد. حواس تون باشه که حتما اندازه فرشی که انتخاب می کنین متناسب با ابعاد اتاق نشیمن تون باشه. فرش بیشتر از اندازه بزرگ هم تموم فضای اتاق رو اشغال می کنه و دیگه جایی واسه بقیه وسایل باقی نمی ذاره.

 

۳- قرار گرفتن تلویزیون در جای ناجور

 

بهترین مکان واسه قرار دادن تلویزیون انتخاب یه دیوار خالی و بی مصرفه. از قرار دادن اون مقابل پنجره دوری کنین چون که به دیدتون آسیب خواهد رسونید و نمی تونین خوب تصاویر رو توجه کنین.

فاصله میان مبل راحتی مقابل تلویزیون با اون به اندازه صفحه تلویزیون وابسته به خاطر همین هم بهتره هنگام خرید تلویزیون به فضایی که دارین دقت کافی کنین.

۴- قدرت مبل راحتی در طراحی داخلی اتاق نشیمن رو ندیده می گیرین. 

این مبل راحت می تونه فضای دنج و استراحت شما رو جفت و جور آورد. وقتی که می خواین اونو بخرین حتما به جنس و رنگ پارچه اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین تا با بقیه وسایل موجود در اتاق همخوانی داشته باشه.

مثلا اگه جنس بقیه وسایل از ابریشم یا نمده، کتون و لنین، گزینه مناسبی به حساب نمیاد.

واسه مبلمان کوچیک تر، هم کاناپه کوچیک تری رو انتخاب کنین. واسه داشتن یه کاناپه بزرگ لازمه اونو با یه عالمه از کوسنا بپوشونین.

۵- کاناپه رو به دیوار تکیه می دید.

البته این قانون مختص اتاقای نشیمن بزرگه. این بدون معناست که اگه فضای کافی دارین کاناپه رو با فاصله از دیوار بذارین. با این کار فضا رو بزرگ تر به نظر می رسین و ایجاد راحتی بیشتری هم می کنین. اینطوری اتاق رو مثل یه استودیوی قشنگتر می کنین.

۶- واسه سقفای کوتاه از مبلمان تیره استفاده می کنین.

اگه واسه اتاق نشیمنی که سقف کوتاهی داره مبلمان تیره بخرین با این کار، اون اتاق رو در هم برهم تر و تنگ تر به نظر خواهید رسونید. از مبلمان و صندلیای جمع و جور استفاده کنین و میز وسط رو پایه دار انتخاب کنین. از رنگایی با سایه های روشن تر در مبلمان خود استفاده کنین.

۷- مبلمان رو فقط با سلیقه شخصی خود و بدون در نظر گرفتن اصول طراحی داخلی انتخاب می کنین. 

اینکه مبلمان قشنگتر و ظاهر خوبی داشته باشن واسه مناسب بودن اون در منزل شما کافی نیس.
از این موضوع هم مطمئن شین که روی اونا راحت هم باشین. حتما قبل از خریداری مبل روی اون بشینین و اگه احساس راحتی کردین اونو بخرین.

۸- مبلمانی که به هم بی ربط هستن انتخاب می کنین. 

مبلمان به روزی که از مد نیافتاده بخرین. مثلا مبلای بسیار بزرگی که مبلای صندلی شکلی در کنار قرار دارن مدت هاست که از مد افتاده. حتی اگه از مبلای قدیمی در اتاق نشیمن خود استفاده می کنین دست کم رنگای مدرنی واسه اونا درنظر بگیرین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   شخصیت شناسی از روی عکس پروفایل!

۹- مکان نصب قاب عکسا رو اشتباه انتخاب می کنین.

بهترین ارتفاعی که واسه نصب قاب عکس پیشنهاد می شه فاصله ۱۵۳ سانتیمتری از کف زمین تا وسط قابه. اگه به جای یه قاب عکس از یه سری از قابا استفاده می کنین، این گالری از قابای خود رو در گوشه ای کنار هم جمع آوری کنین.

۱۰- از مبلمان بزرگ استفاده می کنین.

یکی از عادی ترین اشتباهاتی که افراد در خریداری لوازم منزل خود خصوصا در اتاق نشیمن می کنن اینه که از لوازم بسیار بزرگ استفاده می کنن و این موضوع خصوصا در مورد اندازه مبلا انتخاب مناسبی نیس.

این کار باعث می شه که اتاق نشیمن شما از اندازه واقعی اون کوچیک تر به نظر برسه. واسه یه اتاق نشیمن کوچیک لازم نیس که از یکهِت کامل مبلمان استفاده شه بلکه یه کاناپه دونفره و دو عدد مبل یدونه بسه.

۱۱- کاربرد اتاق نشیمن رو ندیده می گیرین.

اگه شکل این اتاق مستطیلیه می تونین از قفسه های مستطیلی شکل در اون استفاده کنین تا تعادل بهتری رو در اون محیط به وجود بیارین.

بعضی از ایده های به درد بخور و تفاوتهایی که در انتخاب اتاقای منزل باید انجام شه رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

  • اتاق نشیمن و اتاق خواب – بیشتر در اتاق خواب تخت رو به پنجره نزدیک تر قرار می دید تا از در ورودی دورتر  باشه.
  • اتاق نشیمن و آشپرخانه – ترجیح بر اینه که آشپزخانه در مکانی با نور بیشتر قرار گیرد تا بتونین در زمان آشپزی از این نور استفاده کنین.
  • اتاق نشیمن و ناهارخوری- هر دوی اینا مکانایی هستن که در اونا باید ایجاد فضای کافی کنین.
  • اتاق نشیمن و اتاق کار – اتاق نشیمن باید در جایی در گوشه خونه انتخاب شه.
    نکته اصلی در این اتاق داشتن نور کافی در اون هستش.

۱۲- تاکیدی در مرکز اتاق و ترکیبات نور و رنگ ایجاد نمی کنین.

یه اتاق نشیمن لازمه که از نور کافی بهره مند باشه. در اینجور اتاقی می تونه شومینه، آثار هنری، آینه و کاغذ دیواری و یا هرچیز جذاب دیگری وجود داشته باشه. هم اینکه می تونین بقیه این فضا رو نقطه کانونی در نظر گرفته و با تاکید بر کنتراست رنگا و ترکیب توناژهای متناسب اونو طراحی کنین.

۱۳- انتخاب گلدانای کوچیک

بهتره به جای به کارگرفتن تعدادی گلدان کوچیک از یه گلدان بزرگ در گوشه ای بهره بگیرین. با این کار اتاق بزرگ تر و راحت تر به نظر می رسه.

۱۴- مبلا رو با رومبلیای بسیار قدیمی می پوشونید. 

با برداشتن این رومبلیا می تونین ظاهر مدرن تر و زیباتری به فضای اتاق بدین. هم اینکه می تونین با تغییرات فصل، تصاویری رو از اون اتاق کم یا به اون اضافه کنین.

۱۵- فقط از یه استایل در طراحی استفاده می کنین. 

با این کار و حفظ تنها یه استایل در لوازم، گرمی و گرما اتاق رو از اون میگیرین. استایل مورد علاقه خود رو با بقیه استایلا ترکیب کنین.

۱۶- پردها رو به شکلی نصب می کنین که فضای اتاق رو کوچیک تر به نظر میارن. 

اگه به چگونگی ای که در سمت چپ مشاهده می شه پرده رو نصب کنین با این کار سقف اتاق رو کوتاه تر و فضا رو کوچیک تر به نظر خواهید رسونید. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که رنگ پردها رو روشن تر از بقیه وسایل اتاق انتخاب کنین.