مطالب عمومی سری اول

۹ احساسی که آن ها را با گرسنگی اشتباه می گیریم

شاید تصور کنین گرسنگی روشن ترین حس دنیا هستش و وقتی اونو احساس کردیم تنها کاری که باید انجام بدیم خوردن یه خوراکیه. اما حقیقت اون هستش که گرسنگی همیشه یه حس واقعی نیس و ما بعضی وقتا احساسات دیگری رو با گرسنگی اشتباه می گیریم. پس راه حل اون نه خوردن غذا، بلکه رفع مشکل اصلیه. در ادامه به ۹ موردی می پردازیم که اونا رو با احساس گرسنگی اشتباه می گیریم.

۱- خستگی

شاید تا حالا فهمیده باشین که شبا قبل از خواب احساس گرسنگی به شما حمله می آورد. احساس خواب آلودگی میل به غذا خوردن رو بیشتر می کنه تا بتونیم انرژی خود رو بالا ببریم و بیدار بمونیم. واقعا احساس خواب آلودگی به دستگاه گوارش فشار می آورد تا دست به کار شه و ما رو بیدار نگه داره.
بهترین راه واسه حل این مسأله اون هستش که اگه براتون شدنیه چرتی بزنین یا زودتر بخوابین. اما اگه سر کار یا بیرون از خونه هستین، کمی در محل کارتون قدم بزنین یا چند دقیقه ای با همکاران تون صحبت کنین تا سرحال شید.

۲- اضطراب

وقتی مضطرب هستین، سطح هورمونای کورتیزول و آدرنالین در بدن تون بالا میره و همین مسأله منتهی به بالا رفتن قند خون و بیشتر شدن احساس گرسنگی می شه.
اگه این مسأله یه بار براتون اتفاق بیفته مشکل بزرگی نیس، اما پرخوری همیشگی به وجود اومده به وسیله اضطراب طولانی خطرناکه. خیلی از ما یه ریز کار می کنیم و خواب کافی نداریم یا مراقب سلامتی خود نیستیم و بدن مون تحت یه فشار دائمی قرار داره.
پرخوریای گاه و بیگاه مشکل ساز نیس، اما هفته ها، ماه ها و چند سال پرخوری باعث زیاد شدن وزن می شه.

 

۳- تشنگی

 

علامتی که بدن در زمان تشنگی بروز میده مثل علامت گرسنگیه، یعنی وقتی که واقعا به آب نیاز دارین، اشتباهیً سراغ تنقلات می رید. در این مواقع یه یا دو لیوان آب ساده یا طعم دار و یا چایی بخورین. اگه بعد از ۵ دقیقه هنوزم احساس گرسنگی می کردین، یعنی واقعا گرسنه اید. واسه اینکه اینجور احساسات اشتباهی سراغ تون نیاد، همیشه یه بطری آب به همراه داشته باشین تا در طول روز آب بدن خود رو حفظ کنین.

۴- اندوه

وقتی احساس ناراحتی می کنین، ممکنه واسه آروم کردن خودتون سراغ غذا برید. واقعا، تحقیقات نشون میده قسمت بزرگی از افراد فقط واسه رفع هوسای خود غذا می خورن نه تجدید انرژی. وقتی به دلایل احساسی غذا می خوریم، تلاش داریم موقتا خلائی رو پر کنیم اما فقط در بین غذا خوردن احساس رضایت داریم اما بعد از اون، دوباره همون احساس ناخوشایند سراغ مون میاد. در این شرایط، احساس گناه می کنیم و آرزو می کنیم کاهش اراده قوی تری داشتیم. برخورد آگاهانه می تونه به مقابله با غذا خوردن احساسی کمک کنه.
پس چند نفس عمیق بکشین، یواش تر غذا بخورین و به احساس سیری تون بیشتر دقت کنین. این کارا جلوی پرخوری تون رو میگیره.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۳ حقیقت جالب و خواندنی درباره پدیده حیرت انگیز «ماه گرفتگی»

۵- عادت

اگه فهمیدین که همیشه عصرها بستنی یا در خونه دوست تون پیتزا می خورید، باید بدونین که این کارا تبدیل به عادت شما شدن. اگه خوردن تنقلات عادت شما شده، این وابستگی رو با یه تغییر فیزیکی در روال همیشگی زندگی تون از بین ببرین. مثلا، اگه همیشه در زمان تماشای تلویزیون تنقلات می خورید، جای همیشگی تون رو تغییر بدین و تلویزیون رو از جای دیگری تماشا کنین. هم اینکه، می تونین میان وعده های سالم رو جانشین تنقلات ناسالم همیشگی تون کنین. مثلا به جای یه کاسه بستنی، ماست چکیده بخورین تا بدون احساس گناه چیزی هم خورده باشین.

۶- دیدن غذا

شاید تا چند دقیقه پیش اصلا در فکر خوردن شیرینی نبودین اما حالا یه جعبه شیرینی کنار دست تون گذاشته اید و به تنها چیزی که فکر می کنین همین شیرینیا هستش.
تنها دیدن غذا کافیه تا تولید دوپامین یا همون هورمون لذت بخشی در بدن زیاد شه.
این هورمون ناحیه جایزه و لذت در مغز و همینطور احساس گرسنگی رو تحریک می کنه.
بعضی وقتا اصلا در فکر غذایی نیستیم اما اگه تموم روز جلوی چشم مون قرار بگیره، شاید اراده ما رو ضعیف کردن می کنه.
اگه در خونه تنقلات دارین، حتما اونا رو در پشت درهای بسته نگه دارین تا دچار وسوسه چشمی نشید.

۷- مشکلات جانبی داروها

بعضی داروها مثل هورمونایی که به دلایل روانپزشکی یا واسه تشنج هستن، اشتها رو زیاد می کنن. اگه بعد از مصرف داروهای جدیدتون وزن تون بالا رفته، لازمه در اینباره با دکتر خود صحبت کنین.

۸- تغییرات هورمونی

هوسای غذایی زنان در زمان عادت ماهانه الکی نیس.

این مسأله به وجود اومده به وسیله هورمونای اونا هستش.
بعضی از هورمونا دچار نوسان می شن و همین مسأله مستقیماً روی اندازه گرسنگی اثر میذاره.
اگه قاعدگی منظمی دارین، تلاش کنین از قبل خود رو واسه این هوسای غذایی آماده کنین. به جای تنقلات ناسالم، مواد غذایی سالم بخورین و تلاش کنین فعالیت بدنی و خواب بیشتری داشته باشین.

۹- نوستالژی

درست کردن غذایی که در بچگی در خونه مادربزرگ تون می خوردید می تونه شما رو به پرخوری بفرسته. یکی از مهم ترین دلایل غذا خوردن افراد، احساس نوستالژیه. نوستالژی احساس قشنگتر و پیچیده ایه. ممکنه در عین حالا که خوشحال و سرخوش هستین، احساس غم و حسرت هم داشته باشین. خوردن بعضی وقتا خوراکیای نوستالژیک ایرادی نداره، فقط کافیه در این کار زیاده روی نکنین.