مطالب عمومی سری اول

خودشیفته‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

بعضی از ما وقتی می‌خواهیم اندازه خود تحویل گیری بیش‌ازحد دوستانمان رو به اون‌ها یادآوری کنیم از واژه «نارسیسیسم» به معنی غرور استفاده می‌کنیم.

در روان‌شناسی غرور نشون دهنده عشق افراطی به خوده و از کلمه یونانی نارسیس به معنی نرگس گرفته‌شده. در افسانه‌ها نوشته‌شده که نارسیس، مرد جوون زیبارویی بوده که به عشق بقیه نسبت به خود بی‌توجهی می‌کرده تا اینکه یه روز لب چشمه‌ای می‌رود و هنگام آب نوشیدن، صورت خود رو در آب می‌بیند و فریفتهٔ خود می‌شه. اون واسه در آغوش کشیدن تصویر درون اون می‌پرد و غرق می‌شه. خدایان هم به خاطر این شکست اونو به گل نرگس تبدیل می‌کنن تا همیشه بر لب آب برید و خود رو تماشا کنه.

نارسیسیسم‌ها توهم موفقیت نامحدود و نورانی بودن در همه بخش‌های زندگی رادارند و بخاطر این خیلی با بقیه صمیمی نشده و نمی‌تونن با دور و بریا خود حس همدردی و یکدلی داشته باشن. این افراد عموما پر از حس دشمنی با بقیه بوده و خودبین و پر نخوت هستن.

بااینکه تشخیص اینجور اخلاق‌هایی در آدم‌ها بسیار ساده س!، اما باید بدونین که خودشیفته‌ها آدم‌های بسیار زیرکی هم هستن و به‌آسونی ویژگی‌های منفی خود رو بروز نمی‌بدن. اون‌ها باسیاست تموم به‌گونه‌ای رفتار می‌کنن که نتونین نارسیسیسم بودنشون رو تشخیص بدین.

بخاطر این در این مطلب نشونه‌هایی رو براتون یادآوری کرده‌ایم که با مشاهده اون‌ها می‌تونید به خودشیفته بودن دور و بریا خود پی برده و در حد امکان از این تیپ شخصیت‌ها دوری کنین. در ادامه مواردی رو نوشته‌ایم که یه آدم خودشیفته هیچوقت اون‌ها رو انجام نمی‌دهد.

شخصیت واقعی خود رو نشون نمی‌بدن

خودشیفته‌ها بسیار محافظه‌کار، مخفی کار و باهوش هستن، بخاطر این هیچوقت شخصیت واقعی خود رو رو نمی‌کنن و در ملاقات‌های ابتدائی نمی‌تونید به ویژگی‌های اخلاقی واقعی اون‌ها پی ببرین. رفتارشون به‌گونه‌ایه که شاید به‌اشتباه تصور کنین که بسیار مهربون و دوست‌داشتنی هستن، اما تا وقتی که ارتباطتونبا اون‌ها قوی و پررنگ نشه، متوجه روحیه حقیقی اون‌ها نمی شین.

موجب امنیت طرف مقابل خود نمی‌شن

نارسیسیسم‌ها در ارتباطات دوستانه و عاطفی خود، به امنیت و آرامش فرد مقابل اهمیتی نمی‌بدن و براشون مهم نیس که شما حس خوبی دارین یا خیر. حتی در این مورد، برتری داشتن نسبت به شما بهش حس لذت می‌دهد به‌گونه‌ای که اگه احساس نبود امنیت داشته باشین، اون در مقابل به‌طور کامل خیالش راحت و خوشحال میشه.

هیچوقت اجازه نمی‌بدن چهره بدی از ایشون ببینین

خودشیفته‌ها نمی‌تونن باور کنن که آدم بدی باشن و بخاطر این بسیار اصرار دارن که بقیه هم همین طرز فکر رو در مورد اون‌ها داشته باشن. در وقتی که احتمال قطعی شدن هویت واقعی اون‌ها وجود داشته باشه، به‌گونه‌ای رفتار می‌کنن که تقصیرها گردن فرد مقابل بیفته و براشون هم مهم نیس که چه احساسی به شما دست بده. حتی اگه خود رو محکوم کرده و از خود متنفر شید هم واسه این شخصیت‌ها اهمیتی نداره چون همه فکرشون اینه که خودشون خوب جلوه کنن.

نمی‌گذارن کنترل شرایط از دستشون خارج شه

کنترل نداشتن روی شرایط موجب عصبانیت و غمگینی این افراد می‌شه. همیشه اصرار دارن که نه‌تنها روی رفتار خود، بلکه بقیه به‌طور کامل مدیریت داشته باشن تا همه کارا به‌دلخواه اون‌ها پیش بره. این روند به خودشیفته‌ها حس امنیت می‌دهد، مخصوصا اگه مطمئن باشن که شما بدون هیچ پرسشی همه خواسته‌های اون‌ها رو اجرا می کنین.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۲۵ اتفاق باورنکردنی و عجیب که تنها در هند شاهد آن ها خواهید بود

از موضع خود کوتاه نمی‌آیند

افراد خودشیفته به‌راحتی می‌تونن بگن ماست مشکی س و در این رابطه به حدی با شما بحث می کنن تا راضی شید که حرف اون‌ها صحت داره.
بحث کردن با این‌گونه افراد اتلاف وقته چون به‌هیچ‌عنوان از موضع خود کوتاه  نیامده و حرف بقیه رو قبول نمی‌کنن. هم اینکه، به‌صورت ذاتی قدرتی دارن که می تونن در مورد موضوعی که به کمال به اون واقف هستین، شمارو به‌اشتباه انداخته و احساس شک در دلتون بسازن.

هیچوقت بقیه رو با خود برابر نمی‌بینن

آدم‌های خودشیفته اعتقادشون اینه که یه سر و گردن بالاتر از بقیه هستن و هیچ‌کسی توان برابری با اون‌ها رو نداره. پس وقتی‌که بخواین برابری یا برتری خود رو به اون‌ها نشون بدین، همه تلاش خود رو به خرج میدن تا ثابت کنن که به‌اندازه اون‌ها توانایی ندارین.

کاری که واسه اون‌ها سودی نداشته باشه رو انجام نمی‌بدن

وقتی یه آدم خودشیفته شمارو واسه شام دعوت می‌کنه، به‌هیچ‌عنوان فکر نکنین از روی مهربانی بوده؛ به‌احتمال‌زیاد پس‌ازاین لطف کوچیک، از شما تقاضاهای بزرگی داره.

زیر بار اوامر بقیه نمی‌روند

به‌هیچ‌عنوان تلاش نکنین به یه خودشیفته دستور بدین. اون‌ها آدم‌های خودپرستی هستن و اگه موضع قدرت خود رو درخطر ببینن، مطمئنا اگه همون وقت نتونن، در آینده آسیبی به شما وارد می کنن تا دیگه از این فکرها به مغزتون خطور نکنه.

احساسات خود رو رد می‌کنن

نارسیسیسما هم مثل دیگه آدم‌ها، احساس دارن. اما ترجیحشان اینه که به اون بها نداده و احساساتشون رو رد می‌کنن. این‌گونه افراد دائم با خودشون تکرار می‌کنن که هیچ حسی ندارن و چیزی براشون مهم نیس و همین ترکیب باعث می‌شه تا کارای عجیب و وحشتناک بکنن.

شنونده‌های خوبی نیستن

اون‌ها به حرف‌های شما گوش نمی‌کنن فقط منتظر هستن تا حرفتون تموم شه که خودشون شروع به صحبت کنن. براشون هم مهم نیس که شما در چه موردی صحبت می‌کنین، چون اون‌ها حرف خود رو گفته و عقاید خودشون رو مطرح می‌کنن.

معتقد نیستن

اگه در دوستی و رابطه خود به نارسیسیسما کم‌توجهی کنین، این انتظار رو داشته باشین که شمارو ترک کنن. اون‌ها اگه چیزی که  توقع دارن رو نگیرن، ناراحت شده و بدون توجه به احساسات داخلی، به دوستی‌هاشون پایان می‌بخشن. این شخصیت‌ها عموما دوستای خود رو از بین آدم‌های باکلاس انتخاب می‌کنن تا حس خاص بودن داشته باشن. به‌ندرت پیش میاد که دور و بر یه خودشیفته آدم غیر جذاب، معمولی یا دوست‌نداشتنی ببینین.

مؤدب بودن رو نمی‌پسندند

خودشیفته چون تصور می‌کنن با همه فرق دارن، پس خیلی هم معتقد قوانین اخلاقی نیستن و خود رو از هر قانونی معاف می‌پندارند. ازاین‌رو بعید نیس الفاظ تمسخرآمیز یا تحقیرکننده خیلی از اون‌ها بشنوین.