مطالب عمومی سری اول

از «آبراموویچ» تا «پل آلن»؛ با کلکسیونرهای معروف جهان آشنا شوید

یکی از روشای سرمایه گذاری از زمانای قدیم تا کنون، خرید و فروش آثار هنری مثل صنایع دستی، آثار تاریخی و هم اینکه هنری مانند تابلوهای نقاشی، تمبر و امثالهم بوده که افراد با شناختی که از آثار با ارزش به جا مونده از گذشتگان دارن، نسبت به خرید اونا اقدام می کنه.

کلکسیونرها، یعنی کسایی که به قول بورس بازه ها، به عامل سود آینده فکر می کنن و اصطلاحا، بهایی خیلی کمتر از چیزی که ارزش واقعی یه جنسه پرداخت می کنن، تلاش دارن تا جلوتر از زمان، نسبت به آزمایش، شناسایی و خرید آثار گرون قیمت و قیمتی و به قولی زیر خاکی، مبادرت ورزند.

زیر خاکی مهم نیس که سهامه، صنایع دستی فلان کشور دنیا هستش، تابلو نقاشی یا خطاطی فلان هنرمند معروف یا غیر معروفه یا حتی یادگاری به جا مونده از زندگی فلان شخصیت ورزشی، هنری، سیاسی و حتی اجتماعی دنیا. اونا واسه هر چی مهم باشه و بتونن در آینده، اونو به بهای زیادی به فروش برسانند، پول خوبی پرداخت می کنن.

بعضی از کلکسیونرها، شکارهای هنری خود رو در حراجیای بزرگ دنیا مانند کریستیز و ساتبیز به فروش می رسونن و بررسی آمارهای فروش آثار هنری در این حراجیا در چند سال گذشته، نشون دهنده گردش مالی قابل توجهیه که کلکسیونرها واسه خرید یا فروش آثار پرداخت می کنن.

امروزه، مثل لندن و ، با برگزاری هفته های هنری و حراجی، یکی از مقصدهای کلکسیونرگردی جهان شده که با امید به اینکه رونق حراجای بزرگ در کشورمون هم، دلیل تشویق کلکسیونرهای معروف به حضور در بازار اقتصاد هنر کشور شه.

واسه آشنایی با کلکسیونرهای بزرگ زمان و بررسی آثاری که در مجموعه خود دارن در گزارش امروز سرویس هنری ما همراه باشین.

آبراموویچ: کلکسیونری از چلسی

رومن آبراموویچ، نامی که بیشتر از اینکه در دنیای کلکسیونردارها، برندی معتبر و شناخته شده باشه، واسه علاقمندان دنیای مستطیل سبز، یادآور مالک متمول باشگاه فوتبال چلسی انگلستانه. آبراموویچ میلیاردر روس که در رتبه ۱۲۲ فهرست بلومبرگ قرار داره، به همراه همسرش که یکی از سرشناس ترین مجموعه داران آثار هنریه، در رتبه اول فهرست بهترین مجموعه داران دنیا قرار گرفته.

رومن آرکادیویج آبراموویچ (زادهٔ ۲۴ اکتبر ۱۹۶۶) یه تاجر یهودی اهل روسیه س که صاحب شرکت سرمایه‌گذاری میل‌هاوس ال‌ال‌سی هستش.
ایشون در خارج از روسیه به خاطر تملک باشگاه فوتبال چلسی و فعالیت در فوتبال اروپا می شناسنش.

داشا در سال ۲۰۰۸ میلادی، موزه هنرهای معاصر گاراژ رو در روسیه ساخت. اون مجموعایی از هزاران اثر هنر مدرن رو در مجموعه خود داره و به لطف فعالیتش در دنیای هنره که شوهر میلیاردرش هم در کنار اون در رتبه اولین مجموعه داران دنیا نشسته س.

ایشون می خواد ۲۵۰ میلیون دلار در جزیره ای در سنت پترزبورگ روسیه واسه ساخته شدن موزه اختصاصی از اموال خود، هزینه کنه.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این درگاه مراجعه کنین. شبکه آرت نت، رومن آبراموویچ رو یکی از بزرگ ترین کلکسیونرهای آثار فرانسیس بیکن می دونه. اون کلکسیون ۸.۵ میلیون دلاری از خودروهای قدیمی و سنتی از جمله فراری داره.

پل آلن: از مایکروسافت تا کلکسیونری

چهره معروف دنیای نرم افزار و از تاریخ سازان عصر دیجیتال، پل  آلن، همکار و شریک بیل گیتس، موسس غول نرم افزار دنیاس. میلیاردر شماره ۳۴ فهرست بلومبرگ در سال ۲۰۱۶ میلادی، بعد از زوج روس، در ردیف دوم کلکسیونرهای جهان قرار داره.

پل گاردنر آلن (Paul Gardner Allen) (متولد: ۲۱ ژانویه ۱۹۵۳ در شهر سیاتل ایالت واشنگتن)، یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافته که به کمک بیل گیتس مایکروسافت رو در سال ۱۹۷۵ در شهرآلبوکرکی در ایالت نیومکزیکو تاسیس کردن.

پل آلن که هم‌حالا یکی از سهامداران شرکت مایکروسافته، در شهر مرسرآیلند ایالت واشنگتن زندگی می‌کنه. دارایی اون در ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۷٫۶ میلیارد دلار برآورد شده.

اون تازگیا یه سری از آثاری رو که در مالکیت داره در شهرهای جور واجور به نمایش گذاشته و قراره به زودی موزه ای از آثار مربوط به هنر پاپ رو در واشنگتن گشایش کنه.

صفحه شخصی پل آلن در این لینک در دسترسه. کلکسیون اسباب بازی های پل آلن، بازتابای زیادی پیدا کرده.

 

کلکسیونری میلیاردر از سرزمین شگفتیا

 

 

 

شاید واسه شما باحال باشه که بدونین، سومین کلکسیونر برتر جهان، موکش آمبانی و نیتا آمبانی، اهل کشور هندوستان هستن. موکش آمبانی ثروتمندترین شهروند هنده و نفر ۲۲ در فهرست میلیاردرهای بلومبرگ هستش.

«موکش آمبانی»، تاجر هندی و پنجمین مرد پولدار دنیاس. این میلیاردر ۵۱ ساله با سرمایه ۳۱ میلیارد دلار، از ثروتمندترین شهروندان قاره آسیا هستش.
اون مدیرعامل، مدیر اجرایی و بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت صنایع «رلیانس» است.

این شرکت، بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی بخش خصوصی در هندوستان و جزو ۵۰۰ شرکت برتر جهان به حساب می‌رود. اون ۴۸ درصد از سهام این شرکت رو در اختیار داره.
موکش و داداش جوانش «آنیل»، پسران موسس «رلیانس»ان؛ «دیروب‌های آمبانی». موکش فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه انستیتو فناوری شیمی در بمبئیه. اون یه مدت دانشجوی رشته MBA در دانشگاه بود که این رشته رو رها کرد.

موکش آمبانی در سال ۱۹۸۱ میلادی به رلیانس ملحق شد و در اونجا مشغول فعالیت شد.
روش هدف دار اون این بود که تموم واحدهای پارچه‌بافی این شرکت رو به سمت فیبرهای پلی‌استر و پس از اون به طرف تولید مواد پتروشیمی بفرسته. اون در این روش هدف دار تونست ۶۰ گونه جدید از مواد پتروشیمی رو تولید کنه که در حد استانداردهای جهانی باشن و ظرفیت تولید رلیانس رو از نیم‌میلیون تن در سال به ۱۲ میلیون تن برسونه.

اونم‌حالا رهبری بزرگ‌ترین واحد صنعتی تولید مواد شیمیایی جهان رو رو دوش داره که روزانه ۶۶۰ هزار بشکه مواد شیمیایی تولید می‌کنه. این اندازه تولید که هرساله به ۳۳ میلیون تن می‌رسد، شامل اجناس پتروشیمی، سوخت، روغن و کالاهایی مثل این می‌شه.

ایشون هم به دلیل علاقه همسرش به طرف هنر کشیده شده.

این زوج هندی که حالا سومین مجموعه دار بزرگ آثار هنری دنیا شناخته می شن، توجهشون به هنر رو به طرف پشتیبانی از آثار هنری و هنرمندان هندی جهت دادن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۹ احساسی که آن ها را با گرسنگی اشتباه می گیریم

در سال ۲۰۱۵ میلادی، نیتا به عنوان حامی مالی ترتیب برگزاری یه نمایشگاه از نقاشیای هندو رو در دانشگاه شیکاگو داد. اون قراره به زودی موزه ای به نام خودشو در هندوستان برپا کنه.

برنارد آرنو: کلکسیونری از دنیای لاکچریا

کلکسیونر معروف دیگه، برنارد آرنو است که صاحب شرکت فرانسه LVMH تولیدکننده اجناس لوکس هفتمین میلیاردر دنیا شناخته می شه.

نامی با ثروتی بیشتر از امپراطوری خالق IKEA  سوئد که ثروتمندترین مرد اروپا شناخته می شه.
مجموعه اون شامل هزاران قطعه اثر هنری از دوران معاصر و مدرنه و در مجموعه هایی که جمع آوری کرده، آثاری از اگنس مارتین و پابلو پیکاسو هم به چشم می  خورد.

اون پنجمین مجموعه دار بزرگ آثار هنری دنیا شناخته می شه.

برنارد آرنو، مثل لیلین بتنکورت از استعداد ذاتی فرانسوی‌ها در تولید لوازم لوکس واسه شیک‌پوشان بهره‌برده و تونسته ثروت خود رو از این روش به میلیاردها دلار زیاد کنه.

به طور حتم شمام با نام کریستین دیور یا لوئی ویتون آشنا هستین. موفقیتی که «کریستین‌دیور» به دست آورده به همت تلاش‌های برنارد آرنو بوده.
در سال ۲۰۱۷ میلادی، آرنو تونست در معامله ای به ارزش ۱۳ میلیارد دلار، دیور رو از اون خود کنه.

آرنو با ترکیب چندین شرکت که در تولید اجناس لوکس، فعال بودن، تونست امثال کریستین‌دیور رو به یکی از شرکت‌های معروف و موفق در جهان تبدیل کنه.
ایشون با داشتن ۵۱% از سهام ال.ایشون.ام.اچ که بزرگ‌ترین تولیدکننده اجناس لوکس در دنیاس، بازم سیرصعودی در کسب موفقیت رو سپری می‌کنه. علاقه آدم به زیبایی، خوشبو بودن در چشم همه متشخص جلوه‌دادن نکاتیه که «آرنو برنارد» به اون توجه خاصی داشته.

اون و «لیلین بتنکورت» ثابت کرده‌ان که این میل آدم‌ها، میلیه که هیچ وقت پایان نمی‌پذیرد. این مرد موفقیت خود رو با جدیت و همت به دست آورد. کریستین دیور و ال.ایشون.ام.اچ، ده ها مارک از معروف‌ترین تولیدات جهانی رو در اختیار دارن.

اون امپراتوری‌اش رو طی بیست سال راه انداخت، هرچند که اون زیرمجموعه‌های ال.ایشون.ام.اچ رو خود به وجود نیاورد اما درک درستی از پتانسیل اونا واسه جذب مشتری بیشتر داشت و این نکته‌ای بود که ایشون رو امروز به موفق‌ترین مرد فرانسه تبدیل کرده.

 لئون بلک و دبورا بلک: از تئاتر تا مجموعه داری

نام دیگه از دنیای مجموعه داران، زوجی از دنیای تئاتره که به این بخش هدایت شده.
لئون بلک (Leon Black)، مالک شرکت آپولو گلوبال (Apollo Global)، سرمایه دار امریکاییه که در بخش املاک در آمریکا شناخته شده و در رده ۳۰۸ بلومبرگ قرار داره.

همسرش دبورا یکی از جفت و جور کنندگان تئاتر در برادوی نیویورکه. لئون در سال ۲۰۱۲ میلادی با خرید یکی از شش نسخه اثر ادوارد مونش به قیمت ۱۲۰ میلیون دلار (تابلو جیغ)، بر سر زبانا افتاد. تابلویی که اون خرید، از گرون ترین آثار هنری جهان هستش.

تازگیا هم با نام مستعاری که بعدا معلوم شد مربوط به اونه یکی از تابلوهای پابلو پیکاسو رو به مبلغ ۱۰۶ میلیون دلار خرید و به مجموعه خود اضافه کرد.
این زوج به زودی موزه شخصی خود رو تاسیس می کنن. اونا نهمین مجموعه داران بزرگ دنیا هستن. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این درگاه مراجعه کنین.

الی براد و ادیت براد: از بساز بفروشی تا کلکسیونری

فقط دونالد ترامپ، رییس جمهور جنجالی جدید آمریکا نیس که از دنیای ساخت و ساز، به راه اندازی جشنواره دختران شایسته و مد و لباس و برنامه سازی تلویزیونی و بعدا، کلید داری کاخ سفید رسید. الی براد میلیادر شماره ۱۸۶ فهرست میلیاردرهای بلومبرگه که صاحب یکی از سرشناس ترین شرکتهای ساخت و ساز در آمریکا هستش.

همسرش ادیت از ۵۰ سال پیش، به کار جمع آوری آثار هنری مشغول شده بود و حالا در این کار با هم شریک هستن. اونا تازگیا یه موزه هنرهای معاصر در شهر لس آنجلس گشایش می کنن.

ادیت  و الی، فقط به دنبال آثار هنرمندان شاخص نیس.

بلکه دست به خرید آثاری می زنه که بنا به تشخیص اون قراره بعدا تبدیل به آثاری معروف و تاریخی شن. این در واقع، رعایت همون اصل ساده س! که در اول گفتار به اون اشاره کردیم: احترام به عامل سود آینده!

در میان مجموعه داران بزرگ دنیا این زوج در مقام سیزدهم وایس تاده ان. بنیاد اونا رو در این نشانی دنبال کنین. نمایش آثار موزه اونا در نمایشگاه میشیگان آمریکا رو اینجا ببینین.

یه اصل ساده در کلکسیونر بودن

مجموعه دار بودن یا همون کلکسیونری، فقط واسه افراد خیلی پولدار و متمول نیس.
شمام می تونین با علم اندوزی در زمینه های مختلفی که می خواید در اون به مجموعه داری بپردازید، وارد این بخش جذاب و هیجانی شید. کلکسیونری در میدون تمبرای جدید و قدیم، سکه های باستانی و تاریخی، نسخ خطی نفیس، نسخ خطی کتابای نویسندگان و هنرمندان معروف معاصر و تابلوهای نقاشی یا خط و نقاشی، مقولاتیه که واسه ورود به اون، سرمایه سرسام بیاری نیاز نیس.

چیزی که مهمه، علم و اطلاعاته. معمولا کلکسیونرها، خطر پذیر هستن و علم خوبی در بخش فعالیت دارن. این افراد، ‌همیشه شم بازاری خوب دارن و قیمت خیلی از آثار رو قبل اینکه بقیه بفهمن، آزمایش و تخمین میزنن.

کلکسیونرها،‌ مشاوران خوبی دارن و همیشه با اخبار و اطلاعات و تحلیل داده همراه هستن. اصل ساده کلکسیونر بودن، مهم تر از پول، صبوری و تحلیل شجاعانه اطلاعات و نگاه به عامل سود آتیه. ترکیب آثار بهترین کلکسیونرهای جهان نشون میده که اونا آثاری رو به تملک امپراطوری خود در آورده ان که در زمان خرید، بهای واقعی، به مراتب کمتر از اون چیزی بود که واسه خرید اثر پرداخت شده.