مطالب عمومی سری اول

جایزه “کاریکاتور خبری سال: برای پناهجوی ایرانی

احسان فیش (Eaten Fish) پناه جوی ایرونی بازداشت شده در مرکز پناهجویان جزیره مانوس استرالیا با منتشر کردن کاریکاتورهایی از داخل بازداشتگاه نه فقط تونست توجه جهانیان رو بیشتر از قبل به شرایط اسف بار آدمایی مثل خود جلب کنه، بلکه جایزه ای موسوم به “جربزه در کاریکاتورهای خبری” سال ۲۰۱۶ رو به خود اختصاص داد.

این جایزه که هرساله به وسیله مرکز بین المللی حقوق کاریکاتوریستا (CRNI) به بهترین تصویرهای خبری-موضوعی تخصیص داده می شه، قراره سپتامبر سال جاری میلادی طی مراسمی در کارولینای شمالی به این هنرمند ایرونی اهدا شه.

روزنامه گاردین چاپ لندن به نقل از جوئل پِت، رئیس CRNI نوشت: احسان از اون دست هنرمندانیه که کارتون هاش درک بهتری از ترس و سیاهی دور و بر پناهجویان بازداشت شده در اختیار ما قرار میده. کارتونای احسان با کنار زدن حجاب مخفی کاری و سکوت، تونسته صداش رو از پشت دیواره ها به گوش جهانیان برسونه؛ کاری که فقط از هنرمندی با استعداد و گرفتار در این شرایط بر میاد.

این در حالیه که دولت استرالیا با هدف جلوگیری از سرازیر شدن موج پناهجویان، اون دسته از پناهجویان خارجی ای که با قایق و بطور غیرقانونی وارد این کشور می شن رو به بازداشتگاهایی در جزیره های مانوس نائورو می فرستد، انتقادهای بین المللی بسیاری در مورد شرایط نگران کننده این بازداشتگاها به گوش می رسه. تیم کاستلو، مدیر  وُرد ویژن استرالیا،  زندگی در این بازداشتگاها رو به “شکنجه” تشبیه می کنه و تاکید داره هیچ نظارتی بر این مراکز وجود نداره.

در شرایطی که دولت استرالیا دسترسی خبرنگاران و فعالان حقوق بشری رو هم واسه بازدید و جفت و جور گزارش از این مراکز بشدت محدود کرده، صدای هنرمندانی مثل احسان می تونه تنها راه فهمیدن به عمق فاجعه و به تصویر کشیده شدن برزخیه که پناه جویان در این بازداشتگاها تجربه می کنن.

این مطلب را هم از دست ندهید :   حذف صفر از واحد پول ملی؛ نمونه های اتفاق افتاده و نتایج آن ها [قسمت دوم]

به نوشته پایگاه اینترنتی “احسان فیش رو نجات بدین”  این هنرمند ایرونی که نزدیک به سه ساله در جزیره مانوس با شرایط بسیار سختی زندگی می کنه، بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفته و الان با شرایط بسیار بد روحی درگیره.

جَنِت گالبریث، از طرفداران این هنرمند ایرونی ژوئن امسال در گفتگو با گاردین با بیان اینکه  احسان در حالی سه سال پیش به عنوان مردی جوون به اینجا اومد که در همون زمان هم خیلی راحت سطح آسیب پذیری اون مشخص بود، اضافه کرد: بیاد می آوردم در همون روزای ابتدایی ورود احسان به بازداشتگاه خیلی از کارمندان مرکز به من گفتن اینجا واسه احسان خطرناکه و اون دووم نمیاره.

دادگاه عالی پاپوآ گینه نو ، اردیبهشت امسال طی حکمی مرکز بازداشتگاه جزیره مانوس رو غیر قانونی اعلام کرد.
به دنبال این حکم پیتر دوتون، وزیر مهاجرت استرالیا اعلام کرد این مرکز تعطیل می شه.
با اینکه مشخص نیس سرنوشت ساکنین این بازداشتگاه چی می شه، دوتون یه موضوع رو آشکارا مورد تاکید قرار میده که : یقینا مقصد بعدی این پناهجویان استرالیا نیس.

اداره مهاجرت و حفاظت از مرزهای استرالیا هم بدلیل چیزی که از دست دادن دلایل لازم مربوط به آزار و اذیت پناهجویان در این جزیره ها عنوان می کنه، از پذیرش مسئولیت و ایجاد تغییر در شرایط موجود خوددداری میکنه.