مطالب عمومی سری اول

جرج دبلیو بوش؛ چهل و یکمین رییس جمهور ایالات متحده، در سن ۹۴ سالگی درگذشت

جرج دبیلو بوش (جرج واکر بوش)، چهل و یکمین رییس جمهور آمریکا روز گذشته در سن ۹۴ سالگی درگذشت. جیم مک گرث، سخنگوی خونواده بوش تایید کرد که مرگ جرج بوش پدر در بیمارستان هیوستون متودیست و در اثر ورود عفونت به جریان خون اون بوده.
بوش از یه جور مریضی پارکینسون رنج می بره و در سالای گذشته چندین بار در بیمارستان بستری شده بود. رییس جمهور قبلی آمریکا، سال گذشته به خاطر مریضی ذات الریه مورد درمان قرار گرفته و حتی واسه یه مدت با دستگاه تنفس مصنوعی نفس می کشید. جورج دبلیو بوش پدر از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ ، یه دوره رییس جمهور آمریکا بوده و قبل از اونم از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ سمت معاونت رییس جمهور رونالد ریگان رو رو دوش داشت.

مرگ بوش پدر به دنبال مرگ همسرش، باربارا، در !۷ آوریل امسال اتفاق افتاد که در نتیجه مشکلات زیاد ریوی و ایست قلبی بود. بوش و باربارا بیشتر از ۷۳ سال در کنار هم زندگی کردن. از بوش پدر ۵ بچه، ۱۷ نوه و دو آبجی و داداش به جا مونده. جرج دبلیو بوش پدر اهل ماساچوست بوده و در روز تولد ۱۸ سالگی خود در سال ۱۹۳۸ به ارتش آمریکا ملحق شد و به جوون ترین سرباز نیروی دریایی در زمان خود تبدیل شد.
بوش در طول جنگ جهانی دوم بیشتر از ۵۸ پرواز عملیاتی انجام داد که در یکی از این موارد هواپیمای اون به وسیله نیروهای ژاپنی مورد اصابت قرار گرفت اما بوش جون سالم به در برد. ایشون بعد از تحصیل در دانشگاه ییل و گرایش به سمت کار و کاسبی در بخش نفت، وارد سیاست شد و در آخر به کنگره راه یافت و نماینده مردم تگزاس در این مجلس شد.

اون دو بار واسه حضور در سنا تلاش کرد که هر دو بار هم شکست خورد اما در سمتای ارشد سیاسی مانند سفیر آمریکا در سازمان ملل، رییس کمیته ملی جمهوری خواهان و رییس سازمان سیا خدمت کرد.
بوش در سال ۱۹۸۰ عزمشو جزم کرد واسه ریاست جمهوری دست به کار شه اما در همون مراحل اول نتونست نظر مناسب حزب جمهوری خواه رو نسبت به خود جلب کنه.
اما رونالد ریگان خیلی زود اونو به عنوان معاون خود در کاخ سفید نامزد کرد.
در آخر در سال ۱۹۸۸، بوش دوباره در رقابتای انتخابات ریاست جمهوری تونست دن کویل، سناتور اهل ایندیانا رو شکست داده و به مقام ریاست جمهوری کشورش برسه. درزمان دوران حضور بوش پدر در کاخ سفید، ایشون تصمیم به نابود کردن مانوئل نوریگا، دیکتاتور پانامایی که از متحد آمریکا به قاچاقچی بین المللی مواد مخدر تبدیل شده بود، گرفت.

بیشتر از ۲۳٫۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا در عملیات موسوم به  «عملیات جستجوی عدالت» (Operation Just Cause) شرکت کرده و به پاناما حمله کردن. نوریگا در آخر خود رو تسلیم نیروهای آمریکایی کرد.
هر چند این عملیات یه پیروزی مهم واسه آمریکا به حساب می اومد اما بسیاری اونو سرپیچی از قوانین بین المللی به حساب آوردن. ریاست جمهوری بوش با دوران سقوط اتحاد جماهیر شوروی همراه بود و ایشون در مدت حضورش در کاخ سفید بارها با میخائیل گورباچف، آخرین رییس جمهور شوروی جلسات و نشستایی رو ترتیب داده و بر کاهش تولید و انبار سلاحای هسته ای و گسترش روابط بین دو ابرقدرت دشمن جهان تاکید کرد.

جرج دبلیو بوش در دوران ریاست جمهوری خود در مورد سیاست خارجی تصمیمات بسیار مهمی گرفت که تاثیراتی دراز مدت در صحنه جهانی از خود به جای گذاشتن. در ۲ آگوست ۱۹۹۰، بوش با چیزی روبرو شد که بسیاری اونو بزرگ ترین آزمایش دوران ریاست جمهوری اون می گن. عراق، به رهبری صدام حسین، پس از متهم کردن دولت کویت به سرقت نفت و توطئه واسه تاثیر گذاشتن بر قیمت نفت به این کشور حمله کرد.
جورج بوش ائتلافی تشکیل داد، از جمله اتحاد جماهیر شوروی، و واسه تنبیه صدام و باز پس گیری کویت عملیات «سپر صحرا» و بعد از اون عملیات «طوفان صحرا» رو راه اندازی کرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   شخصیت شناسی از روی عکس پروفایل!

در حدود ۴۲۵٫۰۰۰ نیروی نظامی آمریکا همراه با ۱۱۸٫۰۰۰ نیروی نظامی اتحاد درزمان عملیاتی چند هفته ای تشکیل شده از حملات هوایی و ۱۰۰ ساعت جنگ زمینی موفق به شکست صدام و بیرون روندن نیروهای اون از کویت شدن. بر خلاف موفقیتایی که اون در خارج از مرزهای آمریکا داشت، بوش در خونه خیلی موفق نبود. اون که واسه دور دوم ریاست جمهوری اش تلاش می کرد در آخر به دلیل بالا بودن اندازه بیکاری و بالا رفتن هزینه های دولت نتونست نظر مناسب رأی دهندگان رو به خود جلب کرده و شکست خورد.

اون در رقابتای انتخاباتی تنها ۱۶۸ رأی الکتورال رو بدست آورد و در آخر بیل کلینتون که در اون زمان فرماندار آرکانزاس بود تونست با ۳۷۰ آرای الکتورال مانع از رییس جمهور شدن جرج دبلیو بوش واسه بار دوم شه.
بوش پس از پایان ریاست جمهوری خود به هیوستون، تگزاس جا به جایی مکان کرده و با دست کشیدن از فعالیتای سیاسی به فعالیتای اجتماعی روی آورد.

بوش پس از پایان ریاست جمهوری اش جوایز و افتخارات زیادی گرفت که از اون جمله میشه به مقام شوالیه باکینگهام و نامگذاری یکی از ناوهای هواپیمابر هسته ای کشور به نام اون (USS George H.W. Bush (CVN 77)) اشاره کرد.
در سال ۲۰۱۷، چندین زن اونو به بدرفتاری جنسی و به زبون آوردن جوکای رکیک در حضور خود متهم کردن و سخنگوی ایشون اعلام کرد که اون بعضی وقتا با قصد پاک بدن زنان دیگه رو لمس کرده اما منظورش از این کار سوء استفاده یا با سوء قصد نبوده.

از بوش پدر ۵ بچه به اسمای جرج دبلیو بوش کوچیک (یکی دیگه از روسای جمهور آمریکا)، جب بوش (فرماندار قبلی فلوریدا)، رسیدن بوش، ماروین بوش و دختری به نام دروتی بوش کخ به جا مونده.

جرج دبلیو بوش پدر در جریان مراسم ادای قسم ریاست جمهوری خود در ۲۰ ژانویه ۱۹۸۹ اینجور گفت: «بعضی رهبری رو به عنوان یه درام پرهیجان و صدای ترومپت می بینن و بعضی وقتا همینطوره اما من تاریخ رو مثل کتابی می بینم با صفحات فراوون و ما هر روز یکی از این صفحات رو با کارای امیدوار کننده و معنی دار پر می کنیم.
نسیمی جدید خواهد وزید، ورقی زده می شه و داستان برملا می شه.
و امروز همینطوری، فصلی شروع می شه، داستانی کوچیک و باشکوه از اتحاد، تنوع و گشاده دستی که با هم اونو نوشته و به اشتراک می ذاریم».